Frågor ang bioglucomin...

Dina inlägg är knappt värda att svara på men iallafall: Du har tydligen inte fattat att när jag skrev VET så skrev jag om ett registrerat receptbelagt läkemedel med den dokumentation som behövs för sådana. Martha presenterade en massa länkar om glukosamin jag har kollat en del av dem o letat en massa på egen hand o jag har inte hittat något relevant som stöder påståendet att glukosamin behöver MSM för att fungera, obs preparatreklam är inte relevant. Det lär knappast finnas något ställe där det står att glukosamin inte behöver MSM för att fungera, det funkar liksom inte så.
Hoppas du blev lite klokare nu.
PL

Visst men jag undrar hur du tänkte INNAN Glucosomin tex blev receptbelagd för människa.

Trodde du på att det kunde fungera när det såldes på hälsokosten eller är det tvunget att vara receptbelagt på apoteket för att du skall kunna tro på det?

Vad är den rekomenderade "underhålls dosen" för häst?

och...

Kan emin`s glucomin vara lika bra som biofarm`s bioglucomin?

Vad är den rekomenderade "underhålls dosen" för häst?

och...

Kan emin`s glucomin vara lika bra som biofarm`s bioglucomin?

Eftersom forskning saknas finns det ingen rekommenderad minimidos. I en länk jag la in tidigare i tråden pratas det om 2 gram glukosamin/100 kg häst (inte 2 gram av PREPARATET utan så mycket av preparatet att du får 2 gram glukosamin) som minsta 'loading dose', dvs det är vad som krävs för man ska kunna få signifikanta nivåer ut i lederna. Det 'förvinner' nämligen en hel del glukosamin i matsmältningen och ffa i lever och njurar. Men 2 g glukosamin/100 kg kroppsvikt bör alltså ge signifikant nivå på rätt ställe.

MEN, det är inte alls säkert att det behövs så mycket för 'underhållsdos'

Min valack har fått drygt 1 gr/100 kg kroppsvikt som loading dose, och jag såg effekt på det snabbare än man eg 'ska' kunan se det. Och fick ingen försämring när jag gick ner på ca ½ gram glukosamin/100 kg kroppsvikt.

Så det finns ingen fastställd dos, endera får man gå på tillverkarens dos av preparatet eller så får man experimentera själv. Såvitt man kan bedöma (oberservera att det inte forskats!) så är det ofarligt (men dyrt!) att överdoser glukosamin (håll dock koll på de andra beståndsdelarna).

Om du byter preparat har ingen som helst betydelse, glukosamin HCl är glukosamin HCl oavsett vem som står på tillverkare och vad det står för namn på burken. Dock kan innehållet av glukosmin per kg skilja sig, så bara lusläsa på burken. Sen har ju vissa preparat även andra ingredisenser (som sagts t ex MSM, kondriotinsulfat mm) och sådant skiljer med.

Men det är ingen fara att byta tillverkare för glukosaminets skull, kolla bara innehållsförteckningen så du vet om du får samma dos när du get ett mått av de olika.

Jag har gett bioglucomin i drygt 3 år och har märkt skillnad. Hästen fick börja äta det efter ett halvårs hälta utan att man hittade felet eller att hon blev bättre. Men när jag började ge biogucominen och började rida min halta häst blev hon undan för undan frisk och har så varit sedan dess trots att hon tränas hårt och hoppas mycket. Så jag vågar helt enkelt inte sluta med det. Däremot så ändrar jag dosen lite beroende på hur mycket och vilken sorts ridning som står på programmet.
Provade även att ge min andra häst det och fick en mjukare och rörligare häst, men hon har slutat få det pga av hon utvecklade astma när hon åt det, men jag vet inte om det var det som gav astman.

Jag köper det antingen i 2kg eller 6kg burkar och det sparar man en hel del pengar på. 6kg tror jag man sparar upp till 5kr om dagen.

Idag när jag var i stallet så frågade jag en tjej vad hon tyckte/hadde för erfarenheter av Emin`s glucomin...

Hon sa att hon aldrig gett det till sin häst, och att hon aldrig skulle göra det...
Hon trodde att priset var avgörande för kvaliteten...

Vad tror ni?
Kan det vara sån skillnad?
Jag betalar 400kr för BIOglucomin och Emins glucomin kostar 200kr, samma mängd och enligt burken typ samma koncentration(Emins har lite mer/kg har jag för mig)...
Och...
Måste inte produkten innehålla det som står på burken?
Faller inte glucomin under foderlagen?

Är det ingen som vet...

Kan det var stor skillnad på kvaliteten eller... Är det kvaliteten eller märket man betalar för?

Jag betalar 400kr för BIOglucomin och Emins glucomin kostar 200kr, samma mängd och enligt burken typ samma koncentration(Emins har lite mer/kg har jag för mig)...
Och...
Måste inte produkten innehålla det som står på burken?
Faller inte glucomin under foderlagen?

Ett lägre pris betyder inte alltid lägra kvalitet.

Jag ger ett preparat med glukosamin, kondriotin, MSM och hajbrosk (och lite annat, C-vitamin, jäst och spårämnen bla)

Jag ger för detta 12,70 kr/dagsdos. Bioglucomin som BARA innehåller glukosamin och lite spårämnen kostar i största förpackningen 11,80 kr/dagsdos. Och då ska i sammanhanget nämnas av kondriotin är 8 gånger så dyrt som råvara som glukosamin :angel:

Pris på en produkt har med tillverkningsort, produktionskvantitet, reklamkostnader, lagerhållningskostnader, distribution etc att göra. Jmf med ett par Levis-jeans som kostar 800 kr. Ett par jeans i EXAKT samma tyg men utan Levi märke och tillverkat av företag X kostar 400 kr. Samma råvara (tyget) men olika kostnader för resten och olika slutpris för konsument.

Glukosamin HCl ÄR glukosamin HCl oavsett vad man tar betalt för det. Både Emin och Eclipse Biofarmab annonserar, men kolla lite snabbts er du vem som annonserar mest. T ex.

Och står det glukosamin HCl på burken SKA det vara glukosamin HCl i burken. Helt säker kan man ju aldrig vara, men det kan man eg aldrig om man inte analyserar varje burk. Eller varje liter mjölk, eller.. Du fattar.

Ok, jag fattar vad du menar....

Tyckte bara att det var så konstigr att emin har ca hälften så dyrt för exakt samma sak. Små pris skillnader är ju vanligt, men så mycket som halva priset...
Man kan kanske bli lite misstänksam då...

Sv: Re: Frågor ang bioglucomin...

mirjada skrev:
Ok, jag fattar vad du menar....

Tyckte bara att det var så konstigr att emin har ca hälften så dyrt för exakt samma sak. Små pris skillnader är ju vanligt, men så mycket som halva priset...
Man kan kanske bli lite misstänksam då...
Vart kan man köpa Emins Glukosamin?

~Ingrid

Sv: Frågor ang bioglucomin...

Det finns i dom flesta välsorterade hästaffären,och även på Börjes tex om man vill skicka efter.Men som sagt finns nästan överallt.

Har läst igenom denna tråden.Man blir inte mkt klokare eftersom ingen kan säkert veta vad som är bra eller inte...

Vad anser ni om kombinationen glukosomin och gurkmeja????
Som finns i biosynov tex?

vad gäller Flexijoint,det är väl dopingklassat?
Gäller det andra tillskott med eller är det djävulsklon som gör att det är karens enbart? :confused:

Har kollat runt lite på nätet och hittat Flexijoint hos dels hästbiten.se och equimins.se. Hos hästbiten står inte vilket märke de saluför men qeuimin har sitt eget. Det skiljer mycket i pris 1 kg för 924.- resp 586.-. Vilket märke använder du, var köper du ditt.

Hoven som inte växer, är det den hon haft kotledsinflammation på?
För det är logiskt, en häst får kotledsinflammation av felaktig träning, dvs att den tynger för hårt på det ena eller bägge fram. Den hoven som inet belastas så mkt kommer då att växa mer än dem som utsätts för tryck hela tiden.
Ränderna beror oftast på foderbyte och magobalans. Hon kanske fick en massa konstiga medel när hon var sjuk, typ butta eller liknande och magen kanske inet repade sig på flera månader.Sånt syns som ränder på hovarna.

traff skrev:
Har kollat runt lite på nätet och hittat Flexijoint hos dels hästbiten.se och equimins.se. Hos hästbiten står inte vilket märke de saluför men qeuimin har sitt eget. Det skiljer mycket i pris 1 kg för 924.- resp 586.-. Vilket märke använder du, var köper du ditt.

det är samma...flexin kostade 924 innan prissänkningen och det är ju då högst troligt att 924:sidan inte blivit uppdaterad skulle jag tro, felxijoint köps av oss åf från just equimins...

Snobben: Flexijoint är inte dopingklassat längre, STC har tagit bort MSM från dopinglistan i juni i år....

En följd fråga: Gäller samma dopingregler för ridsporten, för visst är det travet du har koll på?

Mvh
Camilla

ja, förutom om man tävlar internationellt , då går "ni" under FEI och jockeyförbundet tror jag...har inte värsta kolle på det iallafall, men i sverige gäller samma inom trav o rid.

Sv: Re: Frågor ang bioglucomin...

susanbusan skrev:
Bioglucomin
per 1000gram:

Glucosamin HCL 466gram
Inulin/Oligofructose 439gram

Innehållet i Bioglucominet är anmärkningsvärt: Inulin, oligofructoser 439 gram alltså knappt hälften. Dessa ämnen är fructaner alltså den typ av kolhydrater som förknippats med betesfång på våren. Nu ger man ju en mkt litet dos men de bör räknas med i det totala intaget av riskkolhydrater för den fångkänslige. Den som läst att man måste ge stora doser av glukosamin när man ger det genom munnen för att få ett hyfsat upptag kanske frestas att ge en redig dos. Det bör man alltså inte göra med just denna beredning. HH

Lånar knappen..
Har läst igenom tråden och åsikterna är lika många som i stallet.
Vissa anser att det hjälper andra inte.

Vad jag vet är dock att vi mer eller mindre var "tvungna" att ta hem denna produkt pga av efterfrågan på den.

Har pratat med flertalet personer som använder denna produkt och de är NÖJDA.

Stelhet hos hästar har försvunnit
Knäppningar har försvunnit
Hundfolk har börjat handla detta efter att deras vetrinär har tipsat dem om att använda Glucosamin.

Jag själv tror att så fort det finns tillräckligt med forskning om detta preparat kommer det att visa sig att användarna haft rätt.

Jag menar hade det rört sig om ett par som sa att det hade hjälpt då hade jag kunna trott på tillfälligheter.
Men när man pratar med så många och för höra deras berättelser..
mvh El

Liknande trådar

Foder & Strö Detta är min första gång här, så om jag lägger dessa frågor under fel rubrik ber jag om ursäkt. Om någon kan flytta den till rätt plats...
Svar
3
· Visningar
1 482
Senast: lewellyn
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 207

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka