Frågor ang bioglucomin...

Jag tycker inte heller att friska hästar skall ha glukosamin.
Menar du kanske att det skulle finnas ett samband mellan ledproblem o svavelbrist, skulle isåfall vara en sensation jag missat.
PL

Du får ursäkta mig men jag fattar inte vad du menar??
Kortison har vi ju också i våra kroppar...ändå då får man det extra om man har problem nånstans :crazy:
lika med svavel, och allt annat man kan tillföra när kroppen inte är "normal"

om jag förstår dig rätt så kanske man inte behöver få kortison för sina problem heller då??...eller har du bara hakat upp dig på glukosaminer o msn???

jag menar att HAR man exempelvis ledproblem så kan man tillföra dom olika preparat för att hjälpa t ex lederna...

Det finns enormt mycket dokumentation på effekten av extra cortison. Glukosamin vet jag att det fungerar även om det finns tveksamheter om hur bra upptaget från mag-tarmkanalen är hos häst. Att hästar med ledproblem skulle behöva extra svavel har jag bara sett i reklamen för preparaten ifråga.
PL

Kan du ge mig ngn referens som inte är reklam.
Förstår forvarande inte vad du menar med accelerator i vilket sammanhang säger man att koppar järn är acceleratorer?
PL

Utan tillräckligt med koppar, kan dock inte järn på rätt sätt omvandlas till sin användbara form och tas upp och transportera syre i kroppen.
Grundat på befintliga rön, drog forskare vid Rowett Research Institute i Skottland nyligen slutsatsen att det är ytterst viktigt att uppmärksamma lagstiftarna på att kopparbrist är ett allvarligt problem. 14

Här är det jag hittat nu....detta gäller människor, men jag vet att det även gäller hästar...det finns en vet i halmstad som jag inte kommer ihåg just nu vad han heter, men han kan nog hjälpa dig om du undrar mera

Att koppar är viktigt för flera processer i kroppen vet jag o jag har skrivit flera inlägg o sagt att kopparbrist är en klart större risk en överskott. Vad jag menar är att begeppet accelerator i samanhanget är nytt/främmande för mig.
Undrar fortvarande var du hittat att svavelbrist skulle finnas i den kliniska verkligheten.
PL

Men jag vet inte vad du är ute efter....
för att tillgodogöra sig koppar behövs det järn som en accelerator(alltså en "länk" för att kunna tillgodogöra sig det)
samma är det med glukosaminer, de behöver msm OCH som det sägs i nya rön EXTRA C vitaminer för att göra sig rätt....
om du nu är så intresserad så varför tar du inte reda på detta då???
Det kvittar ju tydligen vilken fråga jag besvarar dig så går du ju tillbaka eller kommer på nån ny hela tiden...
här får du en adress till den vet jag pratade om innan....
Per Spångfors, veterinära frågor & forskningsbevakning
Tel: 035-446 23, per@euro-vets.com

Mycket enkelt. Vad jag är ute efter är fortvarande någon grund till påståendet att MSM skulle vara nödvändigt för att glukosamin skall fungera jag har inte hittat något o det är du som kommit med påståendet.
PL

Har faktiskt inte fattat än, i vilket inlägg står det? kan du vara snäll och skriva igen?

//susanna

**Beskrivning:
Svavel är ett livsviktigt grundämne. Organiskt svavel är byggstenen för över 150 livsviktiga ämnen i kroppen. Det finns i kroppens alla vävnader, en nyckelkomponent för flexibilitet i leder, brosk och hud. msm gör att vitaminer högeffektivt tas upp i cellerna, extra effektivt med C- och B-vitamin. msm är en biotillgänglig form av svavel som har en extraordinär förmåga att uppehålla kroppens försvar mot artrit, svullnader, ben- och angränsande broskskador, och hjälper generellt till i reparationsprocessen av vävnad.

**Glukosamin sulfat skall ges med någon form av accelerator såsom svavel för att uppnå bästa effekt. Tillför man glucosamin i hästens foder ökas produktionen av ledvätska och ledbroskämnen vilket ger mindre friktion och bättre stötdämpning i lederna.

Detta hittade jag på nätet...

Bland, J.H., Cooper, S.M. Osteoarthritis: A review of the cell biology involved and evidence for reversibility. Management rationally related to known genesis and pathophysiology. Seminars in Arthritis and Rheumatism 1984;14(2):106-133.
Hardingham, T. Proteoglycans: Their structure, interactions and molecular organization in cartilage. Biochemical Society Transactions 1981;9(6):489-97.
Pipitone, V.R. "Chondroprotection with chondroitin sulfate" Drugs Exptl. Clin. Res. (1991) XVII(1):3-7.
Vidal y Plana, R.R., Bizzarri, D., Rovati, A.L., "Articular cartilage pharmacology: I. In vitro studies on glucosamine and non-steroidal anti-inflammatory drugs," Pharmacological Research Communications 1978; 10(6):557-569.
Macario , J. T., Rivera, I.C., Bignamini, A.A., 'Oral glucosamine sulfate in the management of arthritis: report on a multi-centre open investigation in Portugal, Pharmatherapeutica 1982; 3(3):157-68.
Vaz, A.L., 'Double-blind clinical evaluation of the relative efficacy of ibuprofen and glucosamine sulfate in the management of osteoarthritis of the knee in out-patients,' Current Medical Research and Opinion 1982; 8(3):145-149.
Morreale, P. et. al. "Comparison of the anti-inflammatory efficacy of chondroitin sulfate and diclofenac sodium in patients with knee osteoarthritis" J Rheumatol (1996) 23:1385-91.
Mazières, B. et. al. Chondroitin sulfate for the treatment of coxarthrosis and gonarthrosis. A prospective, multicenter, placebo-controlled, double blind trial with five months follow up. Rev. Rhum. Mal. Ostèoartic. 1992;59(7-8):466-472.
Pipitone, V., et. al. "A multicenter, triple-blind study to evaluate galactosaminoglucuronoglycan sulfate versus placebo in patients with femorotibial gonarthritis" Current Therapeutic Research 1992 52(4):608-38.
Lawrence, R.M. Methyl-sulfonyl-methane (M.S.M.) A double-blind study of its use in degenerative arthritis. International Journal of Anti-aging Medicine 1998; 1(1):50.
Herschler, R. Dietary and pharmaceutical uses of methylsulfonylmethane and compositions comprising it. United States Patent 4,514,421; April 30, 1985.
Herschler, R. Methylsulfonylmethane in dietary products. United States Patent 4,616,039; October 7, 1986.
Jacob, S., Herschler, R. Introductory remarks: dimethyl sulfoxide after twenty years. Annals of the New York Academy of Sciences 1983; 411:xiii-xvii.

Här har ni lite referenser att kolla upp....

**Beskrivning:
Svavel är ett livsviktigt grundämne. Organiskt svavel är byggstenen för över 150 livsviktiga ämnen i kroppen. Det finns i kroppens alla vävnader, en nyckelkomponent för flexibilitet i leder, brosk och hud. msm gör att vitaminer högeffektivt tas upp i cellerna, extra effektivt med C- och B-vitamin. msm är en biotillgänglig form av svavel som har en extraordinär förmåga att uppehålla kroppens försvar mot artrit, svullnader, ben- och angränsande broskskador, och hjälper generellt till i reparationsprocessen av vävnad.

**Glukosamin sulfat skall ges med någon form av accelerator såsom svavel för att uppnå bästa effekt. Tillför man glucosamin i hästens foder ökas produktionen av ledvätska och ledbroskämnen vilket ger mindre friktion och bättre stötdämpning i lederna.

Detta hittade jag på nätet...

seriöst, vem orkar kolla upp det där? du hittade det på nätet, sa du.. vilken/vilka sidor?
du behöver inte glänsa med det där, jag är bara intresserad av var man kan hitta info till det du skrev..
anser inte att någon utav er har fel, vill bara veta för att jag är intresserad, inte för att sätta dit någon..

Ni ville ju ha källor, och jag bemödade mig att ta reda på några, sen är det ju upp till er att kolla upp dom.
sök på nätet, det har jag gjort.

SVAR TILL:
Det luriga är ju att när man väl börjat med glucosaminpreparat vill man inte gärna sluta. Iallafall inte jag. Det var ju någon anledning till att din häst fick ledinflamation. Io.f.s Hade jag varit som du hade jag fortsatt med glucosaminpreparatet i underhållningsdos.
Har själv använt bioglucomin ett tag. Cortaflex först flytande sedan pulver. Nu använder jag artoflex- min intuition säger mig att den är mycket bra.
_________________________________________________________________________________________________________________________

Jag vet att min häst fick kotledsinflammation pga en dålig hovslagare(enligt veterinärens bedömmning). Nu har jag givet vis bytt hovslagare och hästen är friskförklarad på samma klinik som det konstaterades på att det var kotledsinflammation.

Men jag har fortfarande inte fått nått svar på det jag undrar! Och så har jag fått mer funderingar...

Varför blev et inte läkemedels klassat?
Är dessa preparat som alla skriver om registrerade hos jordbruksverket?
Så om jag förstått detta rätt.....
Glucominet som jag ger har ingen effekt? eller?
Jag är inte ute efter att det ska hela någon skada utan bara "smörja upp" leden.

Glocosaminer finns det forskning på att det hjälper..MEN det blir bättre effekt om man tillsätter andra prep(såsom t ex msm,kondoriotin, c vitamin)
Hörde på radion i går morse om just detta...jag var inte riktigt med från början men foskarna hade häpnat över förbättringen....
de flesta enstaka medel behöver ju faktiskt en länk för att bli fullständiga, det är som yin o yang.

Varför din häst har randig hov vet jag inte, men förmodligen har det varit dålig cirkulation i det benet som stört tillväxten av hornat...man brukar märka sånt när man gjort foder byte, men då brukar det vara alla hovarna...

Naturmedel får inte registreras hos jordbruksverket har jag för mig... varför vet jag inte men kan ju ta reda på det.

Liknande trådar

Foder & Strö Detta är min första gång här, så om jag lägger dessa frågor under fel rubrik ber jag om ursäkt. Om någon kan flytta den till rätt plats...
Svar
3
· Visningar
1 482
Senast: lewellyn
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 207

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka