Frågor ang bioglucomin...

Dokumentationen är för ofullständig för att någon skall veta. Men när det gäller det här preparaten som fodertillskott till häst har glukosaminet bäst dokumentation men det finns tveksamheter om hur hästar tillgodogör sig glukosamin i fodret, chondrotinsulfatet sämre o MSM ingen. Bioglukosamin verkar ju vara ett klart ekonomiskt alternativ. Att ge en frisk häst glukosamin är bortkastade pengar , en frisk led smörjer sig själv. Det kan däremot vara vettigt att inte sluta direkt när man fått hästen friskförklarad, det kan ju finnas småskador kvar som inte syns på hästens rörelser o som preparatet kan hjälpa till att läka. Om man sänka kostnaden för en fortsatt behandling är det smartas att ge en mindre mängd av det preparat som ger mest för pengarna.
Man skall betala efter innehållet av glukosamin o inget annat o där ligger flexijointdåligt till.
PL

Problemet är ju attd et inte finns någon forskning på häst som är ordentligt gjord (tillräckligts tort underlag, med kontrollgrupper och dessutom fristående och oberoende).

Utan det är 'var och en blir salig på sin tro' som man får gå på. Jag vet flera som inte haft någon effekt av rent glukosamin, men effekt av en komb av glukosamin och kondriotin. Och så vet jag de som inte fått nån effekt alls oavsett, och de som fått effekt av rent glukosamin.

Så det är nog bara att prova sig fram efter eget huvud, vad tror man själv på etc?

Som liten spinoff så rek vissa veterinärer glukosamin i vissa lägen, t ex vid ledinflammationer etc.

Nu när min valack blivit artroskoperad i hasen (för att kika på defekten) så är det vetrek på glukosaminpreparat i minst 3 - 6 månader. Jag hade dock redan innan artroskopin börjat ge Flexijoint. Att det blev just Flexijoint var för att jag dels ville ha något som INTE bara var glukosamin, och dels för att Flexijointen även har hajbrosk. Jag kör enligt devisen "Ska det vara ska det vara ordentligt", dvs ska jag lägga såpass mycket pengar som det faktiskt ändå är (med tanke på att ordentlig dokumentation saknas) så gör jag det helst med ett preparat med så många ledbefrämjande elelr påstått ledbefrämjande ämnen som möjligt. Ett annat faktum som var till Flexijointens fördel var att det har ganska hög halt av glukosamin jämfört med många andra "blandpreparat". Och att det låg rätt bra i pris. Cortaflexen är billigare, men jag tycker dels vansinnigt illa om Cortaflex:s reklam, och dessutom ville jag ha mer än det som ingår i Cortaflex.

Hästen uppvisade en TYDLIG förbättring av Flexijointen efter bara en vecka. Traven som varit okej innan blev plötsligt suveränt bra. Det blev 'gummibollskänsla', han trampar inunder sig med bakbenen mer, övertrampet i skritt gick från en hovbredd till två hovbredder och det blev 'flow' och kändes väldigt mycket mjukare och luftigare och bättre helt enkelt. Detta kanske kunnat åstadkommits bara med glukosamin, det vet jag inte. Men jag tänker inte testa, han kommer äta sin Flexijoint tills han går till de sälla jaktmarkerna. Men där är också 'faran' med blandtillskott etc, man törs inte sluta, och man vet inte vilken beståndsdel det är som eg hjälper. Är det i min valacks fall glukosaminet? Eller kondriotinet? Eller MSM:et? Eller hajbrosket? Jag har dock ingen lust att börja laborera och få bakslag utan Flexijoint hjälper så Flexijoint får det bli =)

Jag hittade förresten detta på nätet när jag höll på och jämförde preparat, skrivet av veterinär men man ska ju vara medveten att även veterinärer har olika åsikter. Men jag fannd et intressant. Rubriken är "oral joint supplements - do they work?" http://www.vetpro.co.nz/Vet%20Talk_Equine/glucosamine_vs_glutamine.htm

Instämmer men själv skulle jag inte välja Flexijoint pga det låga glukosamininnehållet.
Det ät inte konstigt att veterinärer rek just glukosamin eftersom de flesta vet som håller på med hältor sprutar detta i leder av o till. Själv har jag även sett en slående effkt av imtramuskulärt glukosamin på min egen häst när han dade stått ett år pga en skada i o runt kotan.
Bra länk :bow:
PL

Får jag bara fråga vart du fått dessa uppgifter ifrån, att det endast är glukosaminer som behövs för att läka.

Forskningen går framåt och det som var en sanning i går kanske inte är det idag, att få ökad effekt när man kompletterar olika medel är väl heller ingen nyhet, eller du kanske jobbar på biofarmab :angel:

Tja, det är ju lågt med glukosamin jmf med preparat med ren glukosamin, däremot låg det rätt högt i jämförelse med de andra "blandpreparaten". Men visst går det att få högre, fast då var jag tvungen att välja bort andra 'ingredienser'.

Sen fick jag ju såklart EFTER Jag köpt det tips om en massa andra preparat (som jag dock inte kollat så noga, jag har Flexijoint för ett par mån till), och eftersom det fungerat på just den här hästen får det vara kvar som sagt.

Men om det är någon annan häst som ska ha vad det lider så gör jag med största sannolikhet en ny jämförelse, och då kanske något annat preparat 'vinner'. Men valacken törs jag nog inte mixtra med utan där behåller jag det somf aktiskt visat sig fungera. Det känns som ett för högt pris att få ett bakslag iom ett byte.

Intramuskulärt glukosamin har jag också hört gott om, dock ingen som helst erfarenhet (och det börjar kooosta då. Iofs hjälper det är det ju väl värda pengar!)

Jag har INTE hittat ngt vettigt som stöder att glukosamin behöver MSM för att fungera o jag VET att rent glukosamin fungerar vid ledbehandling o intramuskulär behandling.
PL

vad menar du med ledbehandling, att spruta leden med det??? eller att ge oralt...DU vet, men JAG.. ska ha allsköns källor :crazy:
Forskningen går framåt och det finns vissa saker som inte kommit "ut" än......Men det är ju bra att vissa kan få ha sitt "försprång" i fred.... :angel: det är vi ganska duktiga på vi travfolk :angel:

Ledbehandling är förstås injektion i led. Det står ju var o en fritt om man vill tro på allt eller vill ha en vetenskapklig relevans i det man håller på med, det behöver inte utesluta att man håller en viss koll på nyheter. När jag skrev VET så menade jag behandlingar som har tillräcklig dokumentation for att registreras som läkemedel för en viss åkomma. Om du har synpunkter på det så får du kontakta läkemedelsverket.
PL

men som med alla läkemedel så funkar ju inte allt på alla häster/människor, dessutom så är ju inte glucosamin antiinflammatoriskt så det lär ju inte hjälpa på en ledinflammation....
DU har gaggat om källor hela denna tråden som jag ska ha tagit fram åt dig, men själv ids du inte förklara dig :crazy:
Men kör du ditt race så kör jag mitt...jag vet när jag började med laser för ca 15-16 år sen, folk höll på att skratta ihjäl sig...idag har skrattet fastnat i halsen på dom.....

Det har jag inte sett dokumenterat någonstans.möjligtvis om det är tillsatt något vid injektion,alt som med tuppkam, endast för smörjning av leden.

Hittar inte rätt sak just nu men här är ett dopingutulåtande från Dannerotravet.
Hästen Kishi Saga, som också tränas av Fakhreddine, startade den 15 maj efter behandling den 2 maj utför på ATG-kliniken i Östersund med det antiinflammatoriska medlet Adequanin med en karenstid på 14 dagar. Hästen har alltså startat innan karenstiden gått ut.
Hästen Kishi Saga, som också tränas av Fakhreddine, startade den 15 maj efter behandling den 2 maj utför på ATG-kliniken i Östersund med det antiinflammatoriska medlet Adequanin med en karenstid på 14 dagar. Hästen har alltså startat innan karenstiden gått ut.
Vidare står det i Adams Lamenes of horses att glukosamin är prostaglandinhämmande.
Nu skall jag sova.
PL

Adequanin, som man kan spruta intrartikulärt elle rintramuskulärt ska faktiskt INTE blandas med annat. Och verkar väl inte direkt inflammationshämmande så som man trad brukar anse men bromsar/hindrar fortsatt nedbrytning pga inflammationen. Ironiskt nog ska man inte ge det vid akut inflammation.

Ur FASS.vet:

Adequanin® vet. (för intrartikulär inj, samma sak men annan lösning & annan dosering för i.m.)

Ipex Medical AB
injektionsvätska 250 mg/ml

Lokalt verkande medel vid icke infektiös ledinflammation, intraartikulärt bruk QM01AX12

Aktiv substans
Polyfulfaterad glykosaminoglykan

Deklaration
1 ml injektionsvätska innehåller: Polysulfaterad gly­kos­ami­no­gly­kan 250 mg, acid. hydrochlor. aut natr. hydroxid. q. s. ad pH 5,5–6,5, aq. ad iniect. q.s.

Egenskaper
Den polysulfaterade glykosaminoglykanen (PSGAG) är en semisyntetisk substans, som liknar ledbroskets mukopolysackarider. I friska leder är syntes och nedbrytning av ledbrosket i jämvikt. Vid traumatisk och degenerativ ledsjukdom är denna jämvikt störd, vilket resulterar i en ökad nedbrytning med ytterligare förlust av glykosaminoglykaner som följd.
PSGAG hämmar enzym (olika glykanohydrolaser och glykosidaser) som anses vara av betydelse vid nedbrytning av brosk, stimulerar syntesen av proteoglykaner och hyaluronsyra och ökar härigenom synovialvätskans viskositet.
Distribution och elimination av intraartikulärt administrerad PSGAG har studerats på laboratoriedjur och människa.
Efter intramuskulär injektion med 500 mg PSGAG på häst, nåddes maximal plasmanivå inom 2 timmar. Medelkoncentrationen i ledbrosk förblev 0,3±0,05 μg/g 96 timmar efter administrering.

Indikationer
För behandling av icke infektiös, traumatisk eller degenerativ ledsjukdom hos häst.

Kontraindikationer
Känd överkänslighet mot polysulfaterade glykosaminoglykaner, ökad blödningstendens, lever- och njurinsufficiens.

Försiktighet
ADEQUANIN VET. skall inte ges i infekterade leder eller vid akuta tillstånd av irritation eller inflammation i leden då PSGAG genom sina verkningsmekanismer kan befrämja uppkomsten av septiska processer. För undvikande av infektion bör injektionsområdet rakas, rengöras och steriliseras som före ett operativt ingrepp.
PSGAG kan förlänga blödningstiden, vilket bör beaktas när kirurgiska ingrepp planeras.

Dräktighet och laktation
Fertilitetsstudie på sto och hingst har ej utförts. ADEQUANIN VET. skall ej användas till dräktiga djur. Information om eventuellt ogynnsamma effekter på foster saknas.

Biverkningar
Lokala reaktioner, som övergående svullnad i den behandlade leden, har registrerats under de två första dygnen efter injektion. Om förändringarna kvarstår skall en infektion misstänkas och lämplig behandling ges. Avvakta med ytterligare injektioner av ADEQUANIN VET.
Om tecken eller symtom på överkänslighet observeras skall behandlingen med ADEQUANIN VET avbrytas.

Dosering
1 ml (250 mg) intraartikulärt 1 gång per vecka, maximalt 5 injektioner.
Blandbarhet: ADEQUANIN VET. skall ej blandas med andra läkemedel.

Han har inte bara gaggat om källor i hela DENNA tråden utan det är allt han någonsin gör, källor och vetenskapliga bevis det är Peter Lundins ordförråd....
(förutom när han VET något då vill säga). :devil:

källor och vetenskapliga bevis det är Peter Lundins ordförråd....
JA, det är liksom saker som man behöver för att styrka ett påstående. Att bara säga "Det här är bra" räcker liksom inte. Man måste även ha tagit reda på hur och varför det är bra, samt att det verkligen är bra.

Så måste man göra med alla läkemedel. Och om man påstår att ex.vis ett naturpreparat är verksamt mot någon åkomma, så påstår man ju i samma stund att detta naturpreparat också är ett läkemedel.

Det liksom funkar så, och är inget som Peter Lundin har hittat på själv.

Hna har större delen av tiden fått dubbel dos. Normaldos för häst mellan 140 - 150 cm i mkh (han är 147 cm) är 15 gram. Han har fått 30 gram större delen av tiden som sagt, det (30 gram) ger:

4,5 gram Glukosamin HCL
4,5 gram Kondriotin sulfat
4,5 gram MSM
1,5 gram Hajbrosk
(Vill du veta exakta siffrorna av jäst, mangan, kobolt, zink och koppar så hojta)

Som jmf så ger en dagsdos (15 gram) av Bioglucomin 7 g Glukosamin HCL, 6,6 gram inulin/oligofructose, 1 gram L-metionin (vad fan är det?) och 0,3 gram Calcium Ascorbat samt 38 mg Magnesiumsulfat.

Jag såg och kände ju effekt efter en knapp vecka. Såg i den meningen att han rörde sig bättre och ökade på övertrampet med bakbenen (tog in dem mer under sig) och rörde sig mer elastiskt och luftigare. Kände såtillvida att traven blev vad jag kallar 'svävtrav' igen, dvs han vilade på steget i luften, den blev bärigare och luftigare, han började använda bakbenen mer och slutade bete sig som en symaskin med frambenen alt bara paddla på med bak utan att bära.

Jag var ju osäker på hur mkt som var Flexen och hur mkt som var magnetskydden men sista veckan innan klinikbesök slet jag skydden och märkte ingen förämring.

Det som är faschinerande är att jag märkte så stor förändring trots att hästen defacto hade hasledsinflammation VB och knäledsinflammation BF. Så bra som han kändes när jag märkte effekt har han inte ens känts speciellt ofta när han varit helt FRÄSCH. (fram såg han bte hur färsch ut som helst (veterinärens exakta) ord. Det var jag som ville ha fram böjda och då knäledsinflammationerna upptäcktes.

Undrar hur han hade känts om han var fräsch?

Det jag är mest nyfiken på nu som jag ju inta hann kolla nu är hur länge effekten sitter i, dvs om dne är övergående eller ej.

Han fick som sagt dubbel dos första två veckorna, sedan enkel dos ett tag(kan kolla exakt hur länge men rent spontant 1 - 1½ vecka), och nu efter artroskopin får han dubbel dos i 2 veckor igen. (Han är dock nära den övre gränsen för mkh i doseringsintervallet. Hästar över 150 cm i mkh är rek dos 20 gram/dag, han är som sagt 147 cm).

Jag kan inte förklara det, men jag tackar och tar emot och tänker fortsätta ge det. (jag törs som sagt inte laborera med att byta eftersom jag inte vet VILKET av ämnena eller vilka kombinationer det är som fungerar, bara att ihop funkar de) Jag funderade mycket på vad ANNAT som kunde förklara det, men det var bara magnetskydden och flexijointen som var 'ändrat'. Allt annat var likadant, och magnetskydden tog jag ju bort utan att se försämring. I övrigt är ändrades ingenting, varken ridning, utrustning, träning, underlag, rutiner, skoning etc.

Han har inte bara gaggat om källor i hela DENNA tråden utan det är allt han någonsin gör, källor och vetenskapliga bevis det är Peter Lundins ordförråd....
(förutom när han VET något då vill säga).

Fast rä det FEL? Jag vill också gärna ha källor och vetenskaplig forskning 'i ryggen'. Nu finns inte det ang det vi diskuterar här, och därför var det också med "Funkar det så är jag glad, funkar det inte så vet jag det" som jag provade. Och det mixat med ett ökande mått av desperation i ärlighetens namn. Jag bestämde mig ju för att valacken får EN sista chans, men med stort C. Dvs jag bestämde mig för att ska det här gå åt helvete ska jag iaf ha provat 'allt inom rimliga gränser' och så bestämde jag vad 'inom rimliga gränser' var. Och att ledtillskott kvalade in där var för jag vet att det hjälpt en DEL hästar (i ärlighetens namn färre det hjälpt än inte hjälp, men jag vet ju inte vilken grupp MIN häst hör till utan att prova). Däremot hade jag nog knappast valt den vägen om jag inte haft en spikad veterinärdiagnos i ryggen (och jag fortsatte ju och fortsätter ju diaglogen och behandlingen hos veterinären med. Som ju iofs rek glukosaminpreparat, men anser det räcker med rent glukosamin).

Liknande trådar

Foder & Strö Detta är min första gång här, så om jag lägger dessa frågor under fel rubrik ber jag om ursäkt. Om någon kan flytta den till rätt plats...
Svar
3
· Visningar
1 482
Senast: lewellyn
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 207

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka