Problemet är ju attd et inte finns någon forskning på häst som är ordentligt gjord (tillräckligts tort underlag, med kontrollgrupper och dessutom fristående och oberoende).
Utan det är 'var och en blir salig på sin tro' som man får gå på. Jag vet flera som inte haft någon effekt av rent glukosamin, men effekt av en komb av glukosamin och kondriotin. Och så vet jag de som inte fått nån effekt alls oavsett, och de som fått effekt av rent glukosamin.
Så det är nog bara att prova sig fram efter eget huvud, vad tror man själv på etc?
Som liten spinoff så rek vissa veterinärer glukosamin i vissa lägen, t ex vid ledinflammationer etc.
Nu när min valack blivit artroskoperad i hasen (för att kika på defekten) så är det vetrek på glukosaminpreparat i minst 3 - 6 månader. Jag hade dock redan innan artroskopin börjat ge Flexijoint. Att det blev just Flexijoint var för att jag dels ville ha något som INTE bara var glukosamin, och dels för att Flexijointen även har hajbrosk. Jag kör enligt devisen "Ska det vara ska det vara ordentligt", dvs ska jag lägga såpass mycket pengar som det faktiskt ändå är (med tanke på att ordentlig dokumentation saknas) så gör jag det helst med ett preparat med så många ledbefrämjande elelr påstått ledbefrämjande ämnen som möjligt. Ett annat faktum som var till Flexijointens fördel var att det har ganska hög halt av glukosamin jämfört med många andra "blandpreparat". Och att det låg rätt bra i pris. Cortaflexen är billigare, men jag tycker dels vansinnigt illa om Cortaflex:s reklam, och dessutom ville jag ha mer än det som ingår i Cortaflex.
Hästen uppvisade en TYDLIG förbättring av Flexijointen efter bara en vecka. Traven som varit okej innan blev plötsligt suveränt bra. Det blev 'gummibollskänsla', han trampar inunder sig med bakbenen mer, övertrampet i skritt gick från en hovbredd till två hovbredder och det blev 'flow' och kändes väldigt mycket mjukare och luftigare och bättre helt enkelt. Detta kanske kunnat åstadkommits bara med glukosamin, det vet jag inte. Men jag tänker inte testa, han kommer äta sin Flexijoint tills han går till de sälla jaktmarkerna. Men där är också 'faran' med blandtillskott etc, man törs inte sluta, och man vet inte vilken beståndsdel det är som eg hjälper. Är det i min valacks fall glukosaminet? Eller kondriotinet? Eller MSM:et? Eller hajbrosket? Jag har dock ingen lust att börja laborera och få bakslag utan Flexijoint hjälper så Flexijoint får det bli =)
Jag hittade förresten detta på nätet när jag höll på och jämförde preparat, skrivet av veterinär men man ska ju vara medveten att även veterinärer har olika åsikter. Men jag fannd et intressant. Rubriken är "oral joint supplements - do they work?"
http://www.vetpro.co.nz/Vet%20Talk_Equine/glucosamine_vs_glutamine.htm