Men jag är säker på, att jag kan avgöra, om min häst är stressad eller inte! Kan inte du???
Bravo då är du unik !
Nej, jag kan inte alltid avgöra om hästen är stressad såvida det inte rör sig om stress som syns via hästens signaler och beteende i övrigt.
Den "dolda" stressen tror jag att du är ensam om att kunna se .......grattis.....du kanske kan dela med dig av dina kunskaper........eller är det så att du inte är så insatt i stressens alla former och vilka faktorer som utlöser en stressreaktion (positiv eller negativ) ?
Tänk,
efter att ha läst mitt inlägg, har du bara 2 överlägsna, spydiga "frågor" som "svar". Var det inte värt mer?
Nå, det gjorde det ännu lättare att fatta mitt beslut.
Nej det var det inte. Jag tycker att jag skrivit långa uppsatser tidigare i tråden och ändå närmar vi oss inte varandra i frågan. Vilken beslut ?
Beträffande dina påståenden om forskning så var det du som först tog upp forskningsresultat (85%) och tyckte att ingen häst skulle behöva få magkatarrer om de hanterades på rätt sätt (= ditt sätt).
Tror du på fullt allvar att våra NH hästar är förskonade från alla stressrelaterade åkommor ???
Visst kan man vända och vrida på statistik och få fram det man vill, men forskning är allltid nyttigt anser jag.
Det forskningsresultat jag senast läste angående magsår/stress såg lite annorlunda ut.
Där hade ca 50 % av ridhästar magkatarr och ca 40 % av travhästarna.Vilken kategori tillhör din häst ?
Sedan är det ju inte säkert att magkatarrer är av allvarlig karaktär. En häst kan säkert ha magkatarrer som kommer och går utan att de är särskilt besvärande och ger några uttalade symtom.......eller vad tror du ???
När det gäller ditt "sjukhusfall" med fölet som mådde prima i magen efter sjukhusvistelsen undrar jag hur du ställde den diagnosen ??? Gjorde du en egen gastroskopi eller tittade du bara på om hästen var "pigg och glad" utifrån ???
Mitt föl som -99 var inlagd på Strömsholm var inte heller det minsta stressad när hon kom hem(enligt vad jag kunde se med blotta ögat) Vi gjorde ingen kontroll av magen men jag tror säkert att det kan ha funnits en reaktion i magen/tarmen.......trots att sjukhusvistelsen var "förstklassig" och hennes hemmiljö lugn och harmonisk.
Du får gärna fortsätta leva i din tro när det gäller stress.Jag lever i min och fortsätter att göra vad jag kan för att undvika negativ stress men inser att man aldrig kan undvika stress helt och hållet.....och ska man verkligen undvika all form av stress??.......och vad är stress egentligen?......vad tror du?? .........är stress bara av ondo eller behövs den i viss mån för att folk och djur ska må bra, utvecklas och inte dö av tristess?.....jag vet faktiskt inte ?
Om vi ska diskutera vidare i frågan om stress kanske vi ska lägga ut en helt ny tråd i ämnet.....det kan ju finnas andra som kan komma med intressanta inlägg och få oss att vidga våra vyer
.