Sv: Fråga??

När man ställer sig upp i fältsits "staplar" man kroppsvikten på varandra (i förhållande till markens lutning och hästens kroppsställning. Står man upp hamnar vikten i stiglädrena som är placerade på rätt ställe i sadeln och därmed fördelar tyngden rätt.

Om man istället sitter ner i en uppförsbacke blir kroppen en hävstång som blir tyngre och svårare att balansera. Om man sitter i uppförsbacken hamnar vikten längre bak i sadeln och vikten blir felfördelad (då sadeln är utprovad för att passa på planmark).

Att sitta ner i uppförsbacke leder till att hästens ryggen inte kan arbeta ordentligt och att din egen balans försämras och därmed kan störa hästen.

Hoppas någon förstår vad jag menar!

//Tokan

Liknande trådar

Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 674
Senast: Jerseyite
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 671
Senast: Lhas
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 336
Hästhantering Hej! Ny här så vet inte riktigt hur detta går till men hoppas på svar från någon. Har skaffat ny medryttarhäst för ett tag sen, en...
2
Svar
31
· Visningar
2 726

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka