Fråga uppfödare

Du ska fråga om det som är viktigt för dig att veta för att köpa en valp därifrån. Att bara ställa frågor som man förväntas ställa utan att egentligen veta vad man vill ha för svar genomskådas ganska snabbt av uppfödaren. Jag har råkat ut för sådant och det känns bara konstigt, speciellt när man märker att det svar man ger knappt noteras av personen... Läs på om rasen och skriv ner de frågor du känner är relevanta för dig. Om det är en ras där man har hälsoproblem att ta i beaktande i sin avel, ta reda på vad detta är för hälsoproblem, vad som är viktigt att veta om detta när man ska köpa valp och fråga uppfödaren om hur denne arbetar gällande detta, speciellt i den avelskombinationen du är intresserad av. Samma sak gäller ju mentalitet och arbetsegenskaper om det är raser där sådant testas.
Skriv ner de frågor som dyker upp och ha den listan framför dig när du pratar med uppfödaren. Jag tycker personligen att det känns som en riktigt intresserad person som har skrivit upp sina frågor för att inte glömma bort något viktigt.
I övrigt så är det ju personkemin som ska stämma mellan dig och uppfödaren. Känn efter om ni klickar, för förhoppningsvis vill du ju ha kontakt med uppfödaren även efter valpköpet, för att kunna få råd och stöd.

Liknande trådar

Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 837
Senast: Sel
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 635
Senast: Puffindog
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 354
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag är en relativt vanlig och normal person, är utbildad inom hund och är väldigt seriös med hunderiet. Blir därför otroligt förvånad...
2
Svar
35
· Visningar
4 571
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar