Fråga till valpköpare

Gnist

Trådstartare
Tänkte mig utsätta hundbuke för en liten enkät :angel:

Hoppas många svarar :laugh:

Vad skulle ni tycka om ni när ni hämtar valpen från uppfödaren, förutom att få med det vanliga, som stamtavlan, vet.bes.intyg, köpekontrakt, foder etc. även fick med en liten bok som uppfödaren själv skrivit om rasen som täcker det viktigaste som händer i hundens liv från valp till unghund, med en del tips om lite av varje, lista på hur ofta och hur mycket valpen äter till en början, när den ska vaccineras igen etc. samt rasbeskrivning?

Uppskattat eller är det något ni skulle bläddra igenom lite snabbt och sedan stuva undan/slänga?

Sv: Fråga till valpköpare

Jag skulle definitivt uppskatta det. Även om det är saker man redan har koll på säger sånt en del om uppfödaren så jag skulle tycka det var jätteintressant och framförallt känns det som att uppfödaren bryr sig lite extra.

När jag köpte min goldenvalp fick jag en sån liten bok som uppfödaren själv skrivit. Jag uppskattade den verkligen och hade jättemycket nytta av den, så tycker att det är en jättebra idé!

En sån bok fick vi med vår hund när vi hämtade henne (för 8,5 år sen). Den innehöll lite nyttiga tips och fakta, stamtavla, fakta om valpkullens utveckling sen födseln med diagram och sånt osv.
Det var verkligen uppskattat och det kändes som att hon brydde sig om sina uppfödningar :)

Jag skulle gilla det. Jag gör en CD med "skivomslag" till de som köper minigriskultingar av mig. Innehåll en mängd bilder och filmsnuttar på de små from när de föds till ungefärligt när de hämtas.

Bilder av mor och far gris också såklart.

De får använda bilderna till eget privat bruk samt på sina privata hemsidor om de uppger att jag är fotograf.

Jätteuppskattat!

/KT

När jag köpte min första hund fick jag med mig ett info häfte som uppf. skrivit om rasen samt skötsel och valpens första tid, stod lite om vaccinationer, vad den ätit hos uppfödaren och hur mycket och vilka tider, vad den avmaskats med och när det skulle göras igen osv.
Jag uppskattade det väldigt mycket och läste igenom häftet ett par gånger.

Jag var även hundvakt åt en liten valp i vintras och dennes ägare hade också fått ett häfte med från uppfödaren där all nödvändig info stod. Tyckte det var bra då ägaren hade brottom på morgonen och bara lämnade bur, mat och valp här och sa "häftet finns i påsen, där kan du läsa allt".

Jag uppskattar det! Min ena uppfödare skickade med en pärm till varje valp, förutom filt, foder, halsband + koppel, stamtavla etc. Pärmen innehöll bilder på valpkullen genom veckorna hos uppfödaren, information om rasen, om hur dom utfodrats och hur hon anser att dom bör utfodras, försäkringsinformation om olika bolag, tips om rasen i sig och mycket mer.

Jag kommer att göra likadant med kullen som kommer nästa år, försöka samla ihop så mycket information som möjligt - samt bilder.

Tänkte mig utsätta hundbuke för en liten enkät :angel:

Hoppas många svarar :laugh:

Vad skulle ni tycka om ni när ni hämtar valpen från uppfödaren, förutom att få med det vanliga, som stamtavlan, vet.bes.intyg, köpekontrakt, foder etc. även fick med en liten bok som uppfödaren själv skrivit om rasen som täcker det viktigaste som händer i hundens liv från valp till unghund, med en del tips om lite av varje, lista på hur ofta och hur mycket valpen äter till en början, när den ska vaccineras igen etc. samt rasbeskrivning?

Uppskattat eller är det något ni skulle bläddra igenom lite snabbt och sedan stuva undan/slänga?

Definitivt uppskattat, och något jag hade sparat och kollat på nån gång emellanåt under årens lopp med lite nostalgi.

Vi fick ett handskrivet papper med det mesta du nämnde och klart man hade den som en liten kontrollbok när vi var lite osäkert... men tillslut blir den ju undanplockad (och som nån mer sa, den tas upp ibland för att läsas i nostaligskt syfte). MEN väldigt upskattad i början!!

Jag skulle verkligen uppskatta det. Nog för att det hamnar i bokhyllan eller en låda efter ett tag men så är det ju med nästan allt.

Smådejtaljerna är de som gör att man känner att uppfödaren är engagerad och bryr sig om sina valpar och även sina valpköpare.

Jag skulle bli överlycklig om jag fått sådan av uppfödaren, framförallt om jag skulle köpa någon - för mig "ny" ras. :laugh:

Det skulle verkligen uppskattas, Speciellt om det är någon ny ras man ska köpa som man inte haft tidigare:laugh:

ja det är uppskattat min mamma gör en sån bok. samt skcikar med leksaker, tuggben, halsband, koppel och en fäll med alla valpar. alla blir väligt glatt överraskade och nöjda. så det tyckler jag verkligen :)

valpen jag köpte nyss av en uppfödare hade inte ens skrivit vad den ätit eller skickat med maten som följde med valppaketet. dålig stil tycker jag som ser det som en självklarhet. speciellt att vara mån om att valpen får rätt mat och omvårdnad hos nya ägaren.

Det skulle vara mycket uppskattat:laugh:
Gärna med mail/telefonnummer längst bak så att man alltid har det tillhands;)

Än så länge positiva reaktioner :laugh:

Vill ju kolla lite hur landet ligger innan jag gör och beställer böcker, då de ju kostar en skaplig peng :eek: ;)

Vill ju inte lägga de pengarna på något som hivas iväg bara.

Det är alltså en riktig bok på 20-30 sidor som jag funderar på att skriva. Iofs med mjuk pärm, men även..

skulle definitivt uppskattas. Det är nog många frågor man har i början även om man är hundvan (jag har aldrig haft valp) och det kan vara skönt att ha nåt att "luta sig emot" och få svar på små saker man undrar över

Något som mina valpköpare har uppskattat. Det är att jag skickar med adress-mail-telenummer på alla som köpt valp i samma kull. Då kan de ha kontakt med varandra om de vill :)

kl

Hade en kull, de fick med sig vecka innan tips inför hämtningen på mailen. Köplista, klotång, bädd och vilket foder mm.

Vid hämtning, en filt, leksak- tuggknut och sen hade de fått välja en hundbok. Plockade fram 3st som de i förväg fick välja på som jag sedan köpte och skrev lite i första bladet om hurdan valpen varit och hurdan jag trodde den kunde bli, lite tips och mitt tele / adress.

Hjälpte dem att ta försäkring på valpen, reggad & idmärkt, avmasknings schemat var klart o tydligt, vaccinkortet och massa foton.

Har haft mailgrupp, då de kan maila mig närsom, eller varandra och ordnat en liten valpträff.

Nu är de snart 4 år, och har sporadisk kontakt med alla. Jättekul att höra hur det går med dem på gott o ont, en har tex skadat sig men är numera OK och en fick opereras, en bytte familj o den nya mailar numera istället. Ja, det är hundliv. :)

Jag tror detta lilla xtra uppskattas av samtliga...

Tror det skulle bli jätteuppskattat:)
Som ny hundägare är det ju ofta tusen frågor man undrar över under tiden de växer upp och vad kan vara bättre än en bok att bläddra i när det börjar snurra över alla förändringar som sker.
Som en liten bonus kan jag rekomendera dig att skicka med ett par foto på föräldrarna och eventuella syskon i kullen.:idea:

Har ju själv tagit över en omplacering och vet varken om hon har syskon eller hur föräldrarna ser ut.:(

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 394
Senast: mmbot
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 246
Senast: squarepants
·
M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på...
2
Svar
31
· Visningar
6 757
Senast: Shark
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
6 001
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka