Fråga till vall kunniga!

Marie_K

Trådstartare
Finns det något man kan göra med en vall för att påverka energiinnehållet i gräset? Gödsla på något speciellt sätt eller kanske inte alls? Proteinet är ju lättare genom att slå senare men det verkar svårare att påverka energin.

Sv: Fråga till vall kunniga!

Enerign kan påverkas dels av valet av vallväxter och gösling/icke gödsling. Även åldern på vallen kan ha inverkan. Äldre vall har ofta sämre värden beroende på att de ursprungliga vallväxterna ofta med tiden ersätts med självsått ogräs.

Vallblandning, jordmån, gödsling, ålder på vall, ogräsinslag, sol eller skugga, skördemetod och tidpunkt etc.
Det är många faktorer som styr.
Att producera hö/hösilage är inte så lätt som många tror.

En del kunder ringer till mig som om de ska beställa pizza:
- Vi vill ha X antal bunt med dessa värden !

Så enkelt är det inte.

Tack för svaren ovan!

Ska beskriva lite närmare vad jag funderar över. Det som står ovan är jag helt med på. Jag har en vall som är 4 år, den såddes av grannbonden i utbyte mot att han samtidigt sådde havre och fick skörda gratis. Då var inte planen att ta foder på vallen. Enligt bonden valde han en gräsblandning för häst, vet tyvärr inte mer än så.

Energin i hösilaget slaget på denna vall 18:e juli ligger på 6.6, vallen är gödslad med flytgödsel i ganska måttlig mängd en gång på våren. Så jag funderar på vad energin kan hamna på om man utesluter gödning? Att ta sent hjälpte ju uppenbarligen inte. Har hört att energin kan bli något lägre om man slår tidigt på morgonen?

Vallen ligger helt i sol, och det hjälper kanske inte direkt till för att få ner energin?

Utesluter man gödning så förändras vallfloran (balansen mellan olika gräs och örter). Vi hade ett stycke vall som inte gödslats på många år med resultat att växterna mest bestod i maskrosor och gräs, klövern som fanns då vallen anlades var sedan länge borta. Alltså ingen kvävetillförsel alls, varken med gödsel eller via kvävebindning.

Resultat blev 9,3 Mj/kg TS!

Det är avsevärt mycket lättare att styra proteinhalt och fiber än energi i vallen.

Energin i hösilaget slaget på denna vall 18:e juli ligger på 6.6, vallen är gödslad med flytgödsel i ganska måttlig mängd en gång på våren. Så jag funderar på vad energin kan hamna på om man utesluter gödning? Att ta sent hjälpte ju uppenbarligen inte. Har hört att energin kan bli något lägre om man slår tidigt på morgonen?

I en redan anlagd vall kan man inte göra mycket mer än att skörda senare. Du skriver att energin ligger på 6.6 - vad säger det? Vad är ts-halten i ensilaget? Utan den kan man inte ens säga om det är högt eller lågt. Att utesluta gödning tycker jag verkar mindre lämpligt eftersom man då riskerar att få ett foder med brist på protein. Även om det skulle gå att få ner energin lite så är det inte värt det om proteininnehållet inte är mycket bättre än i halm.

David

Vad är problemet ? Energin (Mj) kan man ju justera genom kraftfodret. tex, Olja innehåller inget protein.
Det är värre om höet är för kraftigt.
Fodra på en frisk häst är inget problem, det är betydligt värre att få ner en fet häst. Precis som med oss tvåbenta...

Vad är problemet ? Energin (Mj) kan man ju justera genom kraftfodret. tex, Olja innehåller inget protein.
Det är värre om höet är för kraftigt..

Jag tror du blandar ihop energi (Mj) och protein (smrp)...

Protein i tillräcklig mängd behövs för att bygga muskelvävnad. Energi i lagom mängd är det som avgör om hästen blir fet eller inte.

Begreppet "kraftigt" hö verkar mest förvirra hästägare och bör inte användas. Menar man ett hö som är energirikt, proteinrikt eller har hög kvot? Genom gödning och skördetidpunkt kan man effektivt styra framför allt proteinhalten. Det är avsevärt mycket svårare att styra energiinnehållet. Det lever tyvärr fortfarande kvar en hel del myter och tro även bland en del som odlar hö. Detta med extremt sen förstaskörd till exempel brukar ställa till problem för många hästägare. Vallen ska skördas vid lämplig mognadsgrad för att få en lämplig protein/energikvot och skördetidpunkten kan variera kraftigt från år till år. Som exempel så skördade vi här i östergötland i början på juni förra året och fick ett utmärkt hästfoder.

Med "kraftigt" menade jag energi. Det var ju själva frågeställningen i tråden.
Har helt klart för mig hur man tolkar en analys och kan räkna foderstater, även utan dataprogram...

Jag vill alltså ha mindre energi inte mer!

Det hösilage vi har nu har en ts på 72% och det går naturligtvis plasta det blötare till sommaren. Har funderat på att göra en analys när gräset ser ut att vara i ett bra utvecklingsstadium innan det slås för att se om det är lämpligt då eller om jag bör vänta. Låter det som en bra idé, kan man lita på en sådan analys till att avgöra om det är rätt läge att slå?

Som jag förstått flera av er ovan så kanske man får en tvärtom effekt av att inte gödsla?

Sen en liten fråga till för er som orkar svara:bow: När jag fyller i en betydligt blötare ts på hippocampus så får jag bara upp att dom får mindre mängd ts (naturligtvis) men det påverkar inte det totala intaget av energi och protein, har jag missuppfattat som trodde att mängden ts per dag också påverkar hur mkt näring hästarna får i sej?

Det hösilage vi har nu har en ts på 72% och det går naturligtvis plasta det blötare till sommaren. Har funderat på att göra en analys när gräset ser ut att vara i ett bra utvecklingsstadium innan det slås för att se om det är lämpligt då eller om jag bör vänta. Låter det som en bra idé, kan man lita på en sådan analys till att avgöra om det är rätt läge att slå?

Det brukar göras vallprognoser i de flesta regioner så det behöver man inte göra själv. Att försöka styra energin med hjälp av TS känns tokigt tycker jag. Det är svårt att annat än marginellt styra energi på en redan existerande vall. Jag tror att det man måste fundera på är valet av vallgröda i så fall men det blir självklart en lösning på litet längre sikt. Det borde gå att komponera en vallfröblandning mot lågt energi om man samtidigt även accepterar lägre skördemängd. Normalt eftersträvar vallodlare stor mängd "hög-oktanigt" foder för att få maximal tillväxt på nöt och får. Ett telefonsamtal till någon vallfröexpert som Danielsson på Olssons kunde kanske vara en idé?

De uppgifter du har gett hittills, med 6.6 MJ och 72% ts innebär 9.2 MJ/kg ts. Det är svårt att komma mycket lägre än det utan att låta grödan stå så länge att man riskerar dålig hygiensik kvalitet. Vid omläggning av vallen kan man naturligtvis byta till grödor som har lägre maximalt energiinnehåll och på så sätt sänka energin något, men det kommer knappast att bli några dramatiska förändringar.

David

Varför krångla till det?
Byt ut en del av hösilaget mot halm.

Varför krångla till det?
Byt ut en del av hösilaget mot halm.

Halm har faktiskt ganska högt energivärde men inget protein så det är inte så lyckat om man skördar så sent att kvoten blir dålig i höet. Skördar man tidigt så man får upp kvoten rejält så kan halm fungera.

En del kunder ringer till mig som om de ska beställa pizza:
- Vi vill ha X antal bunt med dessa värden !

Så enkelt är det inte.

Det grejjar min leverantör.
Jag köper runt 100paket/år på kontraktsodling.
Och vill ha ts mellan 45-65% och en protein/Energi kvot på över 6.

I år fick jag 51%ts och en kvot på över 9.
Perfekt foder för att tillsätta litet halm i boxarna som sysselsättning.

Energin är tämligen opåverkabar med olika åtgärder.
Det skulle bara bli proteinhalten som åkte jojo med skördetider och gödning.
Gissningsvis så skulle du stå med ett hö (silage) med jättelåg kvot och samma mängd energi.

Källa föreläsning med Cecilia Müller SLU.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
660
Senast: Alexandra_W
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 547
Senast: Ragdoll
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 131
Senast: Roheryn
·
Fordon Min man och jag planerar att köpa en campervan/plåtis framåt hösten och har börjat spanat lite mer seriöst på annonser nu de senaste...
Svar
5
· Visningar
655
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Hundrelation
  • Oseriös avel 2023