Fråga, till er som tävlar mycket...

EjanKolifejan

Trådstartare
Är det vanligt att klubbar inte kollar grönt kort, licenser och vaccinationsintyg när man startanmäler sig?
Jag har tävlat mycket klubbtävlingar och clear rounder och liknande där det står att man måste ha grönt kort för att få delta, men jag har aldrig behövt visa grönt kort.
Jag har hittils tävlat 4 lokaltävlingar, och har aldrig behövt visa grönt kort eller licens. Tar dem för givet att man har det eller?
Senast i lördags när jag tävlade en lokal dressyrtävling bad dom inte ens om att få se vaccinationsintyget, och det har jag aldrig vart med om innan, utan det brukar ju alltid vara det viktigaste att man har med sig? Slarv av klubben eller tog dom förgivet att hästarna är vaccinerade när man anmäler sig till en tävling? Vad jag såg så kollade dem inte vaccintyg på dem som startanmälde sig innan mig heller...

Hade vart kul om man kunde få några kloka svar... Eller är det min skydlighet att visa upp alla korten när jag startanmäler mig utan att dem ber om det?
Någon med likadana erfarenheter?

Sorry om det finns en sån här tråd innan...

Sv: Fråga, till er som tävlar mycket...

Man är skyldig att ha det med sig o kunna visa upp det vid anmodan...sedan är en del övernitiska...o en del undernitiska. Beror ofta krasst på hur mkt de har att göra i sekreteriatet.

När man anmäler via tävlingsdatabasen måste man ju ha licenser. Och för att lösa licens måste man ha grönt kort. Så har man anmält via tävlingsdatabasen är det ju ganska onödigt för arrangören att titta på de papperna på tävlingsplatsen.

Vaccinationsintyg har jag aldrig varit med om att de inte velat se.

Grönt kort har jag aldrig visat på lokal-nationell tävling. Men det är just på grund av att jag inte kan lösa licens om jag inte har grönt kort (eller... kan och kan).

Jag tävlar inte mycket 4-5 gånger om året kanske... Jag har varit med om både och.

Vissa kollar allt och andra kollar bara vacc eller bara licens typ...

Jag tävlar en hel del och jag har under 7 år på tävlingsbanorna aldrig visat varken Grönt kort eller Licens.
Tror inte jag visat upp hästens licens heller de gånger jag tävlat regionalt.

På dom flesta ställena har jag visat vacc intyget men många gånger så har dom nog bara tittat för att jag haft det framme och frågat om dom vill se det?!

Nu på senare tid så har jag kört på metoden : Eftersom jag är startanmäld och allt är betalt så stör jag inte sekreteriatet i onödan, vill dom se vacc intyg så får dom be om det eller skriva i ryttarmeddelandet att man ska visa upp det innan urlastning.
Det verkar som om väldigt många gör så och jag har inte hört någon gnälla om det än.

Givetvis har jag alla papper i ordning och dom finns med om någon vill titta på dom.

Jag vet att man måste ha grönt kort för att skaffa licens och att man måste ha det för att anmäla sig via tävlinsdatabasen, men jag vet vissa klubbar (eller ja iallafall en klubb, som kompisen var och tävlade en lokal dressyrtävling på) som inte ens lagt ut tävlingen på tdb och alltså kunde man inte anmäla sig dit därigenom heller...? Då har dom ju ingen aning om ifall man har licens eller icke, om man nu inte måste visa upp de?

Aldrig visat grönt kort eller licens? Okej då är det alltså vanligt att man inte behöver visa det.

Jag var faktiskt och hoppade en clear round nu i eftermiddags och fick för första gången visa grönt kort sedan jag skaffade det (år 2003), blev faktiskt rätt förvånad, har aldrig behövt använda det innan... Var ju tur man hade med sig det iallafall :angel:
Bara för jag startade tråden förut... När man talar om trollen... Eller hur man nu brukar säga.

Jag tar alltid fram alla papper, licenser och kort när jag står i kön till sekitariatet.

Jag har själv inte tävlat särskilt mycket men arrangerar från klubb till regionalt och vacc intyg kollar vi alltid på. Lokal och regional har vi även kollat licens för ryttare (och häst). Vi fick dock en del mothugg förra året av några som ansåg att det var helt onödigt att kolla sånt på regional nivå eftersom de hade koll på sånt då de tävlat mycket. Och så är det säkert, men med tanke på vad som kryper fram på högre nivå så kan det väl knappast skada?

Min dotter tävlar hyfsat mycket och på hopptävling har vi behövt visa allt en gång och just den gången hade jag lyckats tappa bort mitt gröna kort, hon som satt i sekretariatet visste mycket väl vem jag var och att jag utan tvekan måste ha ett grönt kort sen tidigare ändå så ville hon att jag skulle ta en kopia och faxa in när jag hade hittat det alternativt fixat ett nytt :crazy:

Däremot har vi fått visa upp hennes ryttarbok några gånger när hon har tävlat fälttävlan.

Annars så är det bara vaccinationen de vill se men oftast så kollar de knappt på den heller.

Kom på en lite rolig grej, en kompis till min dotter hade fått sin ponny vaccinerad direkt efter nyår och veterinären skrev fel datum så i passet stod det att ponnyn var vaccinerad den 2007-01-07 och sen 2007-01-05 fast det egentligen skulle ha stått 2008 sista gången, hon höll på att inte få starta men det löste sig eftersom det verkade konstigt att vaccinera med två dagars mellanrum och dessutom skriva dem i fel ordning. :rofl:

Kom på en lite rolig grej, en kompis till min dotter hade fått sin ponny vaccinerad direkt efter nyår och veterinären skrev fel datum så i passet stod det att ponnyn var vaccinerad den 2007-01-07 och sen 2007-01-05 fast det egentligen skulle ha stått 2008 sista gången, hon höll på att inte få starta men det löste sig eftersom det verkade konstigt att vaccinera med två dagars mellanrum och dessutom skriva dem i fel ordning. :rofl:

Det har hållit på att hända mig också. Under ett par år vaccinerade vi precis efter nyår och veterinären fick tänka både en och två och tre gånger innan hon skrev datumen, väldigt nära att det blev fel. Funderade på vad som hade hänt om det blivit fel, det är ju knappast bara att stryka över och ändra, för då kan man ju ändra datumen bäst man vill i efterhand? :crazy:

Som tur var drabbade felskrivningen som skedde ingen av de tävlande hästarna :p

Jag har tävlat lokalt-nationellt nu i några år. På lokal tävling har jag fått visa grönt kort och licens kanske hälften av gångerna, på regional+nationell någon enstaka gång licenser och alltid vaccinationsintyget oavsett nivå på tävlingen.

Jag vet att man måste ha grönt kort för att skaffa licens och att man måste ha det för att anmäla sig via tävlinsdatabasen, men jag vet vissa klubbar (eller ja iallafall en klubb, som kompisen var och tävlade en lokal dressyrtävling på) som inte ens lagt ut tävlingen på tdb och alltså kunde man inte anmäla sig dit därigenom heller...? Då har dom ju ingen aning om ifall man har licens eller icke, om man nu inte måste visa upp de?

Då måste de självklart titta på på alla pappren (vilket inte alltid görs).

Jag får alltid visa både licerns och vacc. Några ggr även grönt kort, men det var nog ett par år sen (har inte tävlat så mkt på senare år).
Jag ser väl opålitlig ut :grin:

Jag tävlar ponny, måste alltså visa upp mätintyg, pass, vaccination, licenser och grönt kort.

På regionala tävlingar brukar människorna i sekretatiatet oftast bara vilja se mätintyg och vaccination. Händer såklart att man får visa allt, men tycker inte att det är speciellt ofta.

På nationella tävlingar har jag alltid fått hala upp varendaste lilla papper, så det är stor skillnad!

Var på tävling i helgen, dressyr lokal för storhäst.

I sekreteriatet ville dom se vaccination. jag visade även min tävlingsmapp och sa "och här har ni licens och grönt kort och sånt"

Fick till svar att "nej nej det behövs inte"

hmm... nåja...

Å andra sidan så har dom ju redan licensnumret då man anmäler skriver man ju i det...

Det jag reflekterat över är att när jag visar vaccinationerna i passet (har förberett och slagit upp rätt sida) så kollar de sällan vilken häst passet gäller - alltså kan jag hålla fram vilket pass som helst som har en korrekt vaccination utan att det kontrolleras att det är rätt häst... :grin:

(För att klargöra så har jag aldrig haft med mig ett pass på en annan häst än den jag tävlat...)

Har man tex Equipe så kan jag se vilka som har aktuell licens så den ber jag bara att få se om de inte finns med i den uppdaterade databasen at de har årets licens.
Vaccinationsintyget bestämmer man som arrangör själv om man vill att alla ska visa upp dem föres urlastning, under tävlingen eller vid anmodan. Helt OK enligt TR som jag lärt mig påmina kurser för oss som är tävlingsledare.

Normalt vill jag att man kommer och visar upp vaccinationsintyger på mina tävlingar

Senast ändrad:

Man behöver nästan aldrig visa något annat än i vissa fall vaccinationsintyg.

Jag går emot strömmen lite här tror jag. Jag tävlar en hel del och har bara i undantagsfall inte behövt visa licens och grönt kort. De brukar vara mycket noga med att kolla både dem och vaccinationsintyg på nästan alla tävlingar jag varit på. Kan det vara skillnad på dressyr och hopptävlingar? Det är ju inte lika många ekipage på dressyrtävlingar så då kanske de orkar/hinner titta noggrannare på allt?

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 941
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 534
Dressyr Hej! Först av allt... ja; jag gick Grönt Kort kursen i höstas och mitt provresultat var helt felfritt och inget att klaga över, skrev...
Svar
7
· Visningar
1 434
Senast: Kiwifrukt
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 995
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar