Fråga: Roping.

K

Krims

Är det tillåtet att använda levande kalv i Sverige, i ropingklasser?

Sv: Fråga: Roping.

Nej...tack och lov. Tycker det är helt rätt att inte ha levande djur inom tävlan på den fronten.

I Usa tävlar dom med två ropare och fångar kalven i varsin ände, en runt halsen och en bakdelen . Minns inte vad det heter.
Vad det resulterar i kan du kanske lista ut själv.
Hmm,,,heter det ranch eller team roping? Äsch..jag kommer inte i håg.

För uppvisning förekommer det att det kastas lasso på levande kalv, men då använder man en lasso som löser ut öglan om man träffar.

/Ida

Tack för alla svar och för länken. Anledningen till att jag undrade var just att jag såg en filmad snutt där man fångade kalvar med lasso runt hals eller ben och även bilder på resultatet (ibland) med nack/ryggskador. Sen hade jag för mig at jag hört något om att det var tillåtet i Sverige vid vissa tillfällen men det var säkert den formen med självutlösande ögla som det refererades till. Tackar för infon:bow:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik En ridskola tänker börja använda en triangelmärkt häst i verksamheten. Detta mot att hästägaren får gratis uppställning. Vad jag vet är...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 537
Senast: Cambrie
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I Norge är det förbjudet att använda spö under travlopp. I Sverige är det tillåtet till viss del – men banveterinären Anders Karlsson på...
Svar
0
· Visningar
318
Senast: Gunnar
·
Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 937
Senast: Seabaz
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 605
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka