Fråga om stam

Dilli_Blue

Trådstartare
Jag letar häst nu pga att jag måste avliva mitt Maistic sto.

Jag ha varit o tittat på två st hästar idag o ha lite funderingar på deras stam, ngn kankse kan hjälpa mig..?

1:a e. Quite Easy - Swift - Ursus - Locarno - Gaumen.
Mamman tillhör stofamilj 5.

2:a e. Akribori - Amiral - Hertigen - Iliad - Trust.
Mamman tillhör stofamilj 20.

Sv: Fråga om stam

ska man analysera stammar så bör man kanske ange vad man ska ha hästen till och också berätta mer om mödernet än stofamiljen...

Ser att alt 1 nog är en ättling till den öländska grenen av stofamilj 5 (har träffat på fler från den...), som bl.a Pascal kommre från. Och med tanke på var du bor (profilen) så skulle jag gissa att du varit och tittat på häst hos uppfödaren i din kommun som jag vet har ston ur den stammen. Han brukar kunna ha bra hästar...

Alt 2 ger mig rysningar, eftersom jag har "allergi" mot både Hertigen- och Napoleonblodet... Men det finns andra som älskar det, så...

Jag letar häst nu pga att jag måste avliva mitt Maistic sto.

Jag ha varit o tittat på två st hästar idag o ha lite funderingar på deras stam, ngn kankse kan hjälpa mig..?

1:a e. Quite Easy - Swift - Ursus - Locarno - Gaumen.
Mamman tillhör stofamilj 5.

2:a e. Akribori - Amiral - Hertigen - Iliad - Trust.
Mamman tillhör stofamilj 20.

Är de totalt likvärdiga för dig? Lite mer info om mödernet skulle vara intressant. Så här, bara genom att titta på hingstarna i stammarna så kan häst nr 1 vara en trevlig multitalang, med lite bus efter pappa. och häst nr 2 är ett fall för de modiga, de 3 första hingstarna lär ha(haft) humör. Akribori är bara snygg, men de andra 2 temperamentsfulla herrarna har visat sig nyttiga för vår dressyravel.
Men vad letar du efter för sto? Vad ska de kunna? Ska de in i avelsboxen diurekt eller ska du rida/tävla på dem innan? Jag hade hellre åkt ut och tittat på en avkomma till sto nr 1, och den stammen tilltalar mig mer. Är inte så sugen på Akribori, men det behöver ju inte betyda att just denna avkomman är snygg men i övrigt en medelmåtta.
U

Sto nummer ett stammar från samma gren av familj 5 som Gaspari:)

Stoet e Gaumen var Gasparis mormor. Gasparis mamma fick med Locarno-sonen Utter Casanova som ingick i det svenska bronslaget i dressyr vid OS-72!

Ursus var efter den gode Afghan med den lika gode Kokard till morfar och hans fullblodsmormor hade en stam med blod som visat sig framgångsrikt inom ridhästaveln.

Swift har jag sett, men varken han eller hans avkommor har gjort något bestående intryck på mig.

Q E har jag lite svårt för eftersom han har så många avkommor;)

Trots det skulle jag definitivt välja sto nummer ett! Stofamilj 5 har varit mycket framgångsrik inom ridsporten i generation efter generation och via olika grenar.

Tack för svaren. Jag var lite otydlig i min fråga kankse, jag ska ändast ha de för att träna och tävla med, det är två hingstar (som jag självklart planerar att katrera).

För ca 5 år sen ville jag endast tävla hoppning, men nu vill jag ha en häst/ar att tävla både hoppning och dressyr med. Jag vill nog tom sattsa mer på dressyr än hoppp, men vill hoppa om hästen vill..

Jag planerar också att köpa bägge, om jag få de till ett bra pris..

Han hade även ett stoföl som var ett par veckor gammal e. Rosevelt, men efter att ha haft ett fux sto nu innan så tittar jag inte äns åt de hållet, men svärmor tyckte den var såå fin..

Om man bara utgår från stofamiljerna så har jag bägge i mitt avelsmaterial. Av mina avkommor från bägge så har det blivit hästar med både bra gång och bra hoppförmåga. Men med en dragning åt att vara mer hopp- än dressyrhästar. Så utan att veta mer om stona så skulle du nog kunna välja vilken som av de här två enligt mina erfarenheter, för vad du ska ha dem till.

Tack för svaret. Jag ha flera gånger nu under 1 års tid med jämna mellanrum varit o tittat på dessa två hingstar och bara velat kunna köpa dem. De va såå fina när de var föl, lugna är dem också. Men jag visste ju att jag inte kunde köpa när jag redan hade två, men nu när jag blir tvungen att ta bort min älskade andra häst så var det dessa två hästar jag direkt åkte och tittade på igen.. Vi få se hur det blir, ev kan jag fota dem oxå.

Hej igen!! Nu har jag bestämt mig för en, men de blev ingen av de ovannämnda...

Det blir ett hingst föl e. Rosevelt - Amiral - Hertigen - Iliad - Trust. :bump: :banana: :bump: :banana: :bump: :banana:

Ja, det kommer så fort jag hinner åka och ta kort på honom. Han är just nu lite mer än 2 veckor gammal. Idag ska jag upp till Elmia så vi få se om jag hinner köra ut till honom. Men det kommer... :love:

Liknande trådar

N
Avel Hejsan, Jag har en 06:a (sto) och en 07:a (hingst) med samma stam men olika papper. Bada ar efter Quite Easy - Littlie Boy - Ej... 2
Svar
38
· Visningar
2 935
Senast: shady
·
Avel I nästa vecka börjar det, här är listan från ASVH över vilka hingstar som ska visas fram, vi kan väl fylla i vilka som rekommenderas... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
27 689
Senast: SeagirlM
·
Avel Ja, nu hade jag näst intill bestämt mig för att INTE betäcka om mitt sto nästa år, men om allt går vägen så ska hon betäckas om igen... 2
Svar
32
· Visningar
3 862
Senast: Dilli_Blue
·
Avel Jag har köpt ett sto som jag tänkt ha till avel. Jag är helt nollad när det gäller blup. Hon har 125 i BLUP -hoppning. Är det bra?? 4... 2
Svar
27
· Visningar
3 676
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Barfotaboots!
  • Ridskoleryttare