Fråga om reklamation av häst

A

Ancor

Har sålt en häst, som det inte var något fysiskt fel eller nåt annat fel för den delen heller på (rena papper på vet. besiktning, med kritik : Mycket trevlig och fin häst!) inga hanteringsproblem, lättlastad , har vart med på träningar på bortaplan, cm hoppningar många ggr utan problem. lättlastad.
Hos nya ägaren har hästen börjat sparka och bita nya ägaren vid all hantering (och detta började rätt så omg. tydligen efter att hästen anlänt), tydligen inte lättlastad längre och allmänt stökig, bråkig och motvillig. Nya ägaren ringde 2 ggr i "början", hästen har vart såld i 5 mån, och frågade om råd. Hästen har aldrig bettett sig så förut, så jag hade inga svar utan sa att h*n skulle ge hästen tid att anpassa sig iom att det är en unghäst. Nu ringde ägaren igen o sa att h*n tröttnat på hästen och visste inte vad h*n skulle göra. Jag känner mig förtvivlad. Hästen har aldrig påvisat ett så aggressivt beteende och jag har sagt allt jag vetat om hästen till ägaren och hur jag upplevt den, inte smugit med något. Så min fråga, har nya ägren rätt att reklamera hästen? Det är ca 5 månader sedan h*n köpte hästen, dock har inte nya köparen sagt ett ord om reklamering, men tänkte att jag lägger ut frågan här så vet jag vad jag har o vänta om köparen får för sig att reklamera.

J - Förtvivlad :cry:

Sv: Fråga om reklamation av häst

Inte en suck! Hanteringsproblem kan inte lastas hästen eller säljaren. Rekommendera att hon säljer och köper sig en äldre häst...

Ägaren skyller dessutom på mig, att med tanke på hur hästen beter sig måste den vart med om något hemskt :eek: Hos mig skötte den sig, jag har inte haft hand om den de senaste 5 månaderna och ändå är det mitt fel tydligen (att den beter sig som den aldrig betett sig tidigare), och ägaren sa uttryckligen att h*n kände sig lurad! :eek: Jag vart alldeles paff.

Men det kan du ju se bara här på Buke, hur alla hästar blivit misshandlade och misskötta innan de kom till nuvarande ägare...

Jag har haft en häst som pga okunskap blivit "misskött och misshandlad", och nog sjutton fick jag den snäll och lätthanterlig på mindre än 5 månader...

Har du några personer med auktoritet i hästvärlden som kan intyga att hästen var snäll när du hade den? Och så antyda till köparen att det är förtal att säga såna saker...

Har du några personer med auktoritet i hästvärlden som kan intyga att hästen var snäll när du hade den? Och så antyda till köparen att det är förtal att säga såna saker...
Ja, det finns många. Men köparen verkar inte intresserad utan när jag påpekar att det finns folk som kan intyga svarar h*n : Så klart du har...:smirk:
Hur som helst, det enda jag är orolig över är att köparen vill reklamera hästen, då jag inte har några möjligheter (tyvärr) att ta tillbaka den. Men jag känner att jag inte lurat någon, smugit undan info osv. jag vet inte vad dom gjort med hästen och jag känner mig almännt ledsen och förtvivlad.

Jag vet inte säkert, men jag tror inte att hon kan reklamera. Isf måste de väl kunna bevisa att hästen har blivit aggressiv som tyder på hormonfel (klapphingst kanske?) eller vad det nu skulle kunna vara. Men om hästen bara har blivit svårhanterad är det ingen grund för reklamation... Hon kanske borde lära sig lite mer om hästhantering? Föreslå det för henne, och du kanske kan rekommendera någon också.

nuv. ägare var dessutom med och tittade på hur hon betedde sig när h*n provred. Allt från att jag hämtade hästen i hagen, ledde in i stallet, borstade, satte på skydd, sadlade, kratsade hovar mm mm.
h*n provred, ledde tillbaka hästen, plckade av alla grehor borstade, släppte ut i hage. Dom bestämde sig dagen efter att dom ville ha hästen, jag frågade dom om dom inte ville komma o prova en gång till, men det ville dom inte dom skulle ha hästen.
Nya ägaren har kommit på att som anledning till att hästen inte sparkade vilt omkring sig när jag hade henne var att jag gav henne en morot på gången efter ridpasset som belöning (detta gör vi med våra hästar, dom får en morot efter avslutat ridpass) :confused:
Dom gav ju henne minsann inga morötter(hon var lugn för att vi gav hästen en morot som belöning efter ridpass :smirk: =deras teori) , och när hästen vände rumpan mot i boxen tog h*n med sig en pisk in o klippte till hästen om hon skulle sparka....:crazy: jag ryser och tårarna är nära, hästen har ALDRIG och ja, jag säger det igen ALDRIG vänt baken åt mig och kickat :eek: , men som sagt H*n tycker att jag har lurat på denne en (redan från början) knäpp häst...Vilket inte är fallet :cry:

Senast ändrad av en moderator:

Hemskt synd om hästen, men hon har absolut inget case. Att ta med spö "om hon skulle sparka" säger väl allt...

Jag skulle envsisas med att de får sälja hästen vidare (och hoppas de gör det fort, och nästa ägare inte fortsätter bråka med hästen) om de nu inte passar ihop.

Hemskt synd om hästen, men hon har absolut inget case. Att ta med spö "om hon skulle sparka" säger väl allt...

Jag skulle envsisas med att de får sälja hästen vidare (och hoppas de gör det fort, och nästa ägare inte fortsätter bråka med hästen) om de nu inte passar ihop.
Dom hade ju tydligen vart iväg med hästen till en NH människa, där hade det tydligen funkat bra enl nuv ägare, men det funkade INTE när dom kom hem, vad säger det liksom?!

Ja, och människan kommer att ringa igen, det är jag säker på, jag vet inte vad jag ska säga denne, är arg, ledsen besviken. Jag har verkligen ingen möjlighet att ta tillbaka hästen, allt jag sagt är sant, köpekontrakt samt vet. intyg finns. Det finns tom bevis för att hästen vart ute och gått 3 årstest med 7-8 i hoppning och godkänt ridprov, med kritiken bla i hoppningen : Mkt samarbetsvillig. Vi har vart på träningar på annat ställe i vårt län(finns folk som kan intyga detta, har tränat för "känd person"), samt endel cm hoppningar. Hästen har skött sig så bra som en 4 åring kunde och startade tom 90 cm, lite bus här och där men det får man ju räkna med! Gick fram överallt, var totalt orädd och hoppade alla "typhinder" redan från början .Hästen är 5 i år.

Senast ändrad av en moderator:

Trist när det blir så. Tror som alla andra att hon inte har en chans till reklamation. Det här är nog ganska vanligt är jag rädd. När jag köpte mitt första sto var hon mager, eländig och mycket låg. När jag fodrat upp henne fick jag något helt annat. Hon blev skogstokig! Däremot skyllde jag aldrig på säljaren. Jag vet att hon var för mycket häst för mig. Jag hade inte modet att ta itu med det. När hon väl lyckats med att skrämma mig började hon även skrämma andra. Det gick bra det med. Till slut letade jag upp en kunnig och tuff tjej. Hon fick hästen. Hade henne sedan i flera år och lyckades rätta till beteendeproblemen.

För några år sedan sålde hon henne och det verkar ha gått bra.

Men faktiskt vet jag att det berodde på mig att hon spårade ur från början. Hade jag haft modet hade jag satt henne på plats. Men det fanns inte då.

Om det inte är för långt, erbjud dom att du kan komma och hjälpa till. Då kan du kanske oxå se var det brister. Om dom är mottagliga för det alltså. Måste ju kännas fruktansvärt för dig med tanke på att hästen inte mår bra. Försök att hålla god min i kontakten med dom nya ägarna, annars kanske du inte får veta något om henne i fortsättningen.:(
Det kan mycket väl vara en test fr hästens sida när den kommer till nya ägare. Iom att det var en unghäst så kan den vara ur gängorna pga ex tandbyte el växtvärk.
Ja, det kan finnas många anledningar därför så skulle det vara skönt för dig kanske att se hästen i sitt nya hem.
I absolut värsta fall så skulle jag erbjuda mig att köpa tillbaka, med vet bes så klart, och försöka låna ut el sälja igen.
Har dom en gång hamnat snett så är risken att det fortsätter.
I folkmun "en problemhäst".
Hoppas det löser sig!!!
/ Jenny!

Om de har varit iväg till en NH tränare, och det sen blir likadant sp fort hästen kommer hem, så måste de ju inse att det är något hos dom som gör hästen sån... Hoppas det löser sig för er :(

Jag ser bara två lösningar på problemet, vad du inte behöver göra är att ta till baka hästen.

* Rekommendera ägaren att fortsätta hos denna NH människa, gärna också på hemmaplan om möjligt.

* Hjälp ägaren med en försäljning, ta inte tillbaka hästen utan stöd och hjälp dem att sälja. På så sätt får du en viss kontroll över vem som köper, och var den hamnar. Pris, osv får nuvarande ägare sätta.

En kompis köpte en häst som hos ägaren var helt underbar.
Väl i "vårat" stall blev hästen helknäpp, kastade sig in och ur boxen, fick sadeltvång allt möjligt, trots att tjejen gjorde "rätt".
Förra ägaren tog tillbaka hästen och den betedde sig återligen som den snälla häst hon var... jätteunderligt faktiskt...

Men till saken, erbjud dem att hjälpa dem att sälja, men att, som Boj skrev, de får stå för pris osv, men att du kan hjälpa till att hitta någon bra för hästen.
Finns ingen anledning att de ska ha den kvar om de inte klarar den.
Ibland kan ägaren faktiskt göra rätt, men man kommer helt enkelt inte överens, det är ju inte en bil vi pratar om utan levande varelser, och ibland "klickar" det ju helt enkelt helt fel.... :crazy:

Jättetråkigt, men inte helt ovanligt. Särskilt inte för en unghäst.

Skiljer sig stallmiljön från din egen? Vissa hästar förvandlas till stressade monster i fel stallmiljö (mycket spring, ridskoleverksamhet, dåliga rutiner med lite utevistelse och grovfoder etc).

Visst är det trist (för hästen) men inte ditt fel eller ansvar. Jag hade heller INTE erbjudit mig att sälja hästen, med tanke på köparnas agerande så är det otroligt lätt att hamna i en ännu värre position eftersom de verkar gröna på hästar och har något underliga referensramar utifrån det du berättar.

Jag har som du råkat ut för ett j**kla klantarsel till köpare som förvandlade vårat underbara sto till ett monster som knappt veterinären vågade besiktiga inför hemfärden.
Vi hade sagt att de hade öppet köp, och det kändes skönt att ta hem henne. Jag trodde jag skulle få hem ett monster, men väl hemma var hon en ängel :angel:

Dessa hade också provat och sett hästen hur den var hemma. Men tyvärr tillhörde de gänget som inte kan fatta att en häst liksom måste starta om från noll på ett nytt ställe.
- Det kan vara otrevliga kompisar i hagen.
- Den kan ogilla stallet, skötsel, utfodring, mängd mat (! mitt kallblodssto fick hos köparna 6kg hösilage /dygn, hos oss fick hon ca 12kg, vinter... gissa om man blir tossig)
- Hästen kan naturligtvis också ha personkeminproblem med nya ägaren.

Vi tog tillbaka hästen och såg till att hitta vettiga köpare som fattar att en häst behöver tid att ställa om sig.

Som någon sagt ovan, kan du komma och hjälpa nya ägarna nått? Eller kanske hjälpa till att sälja vidare?

har du ingen möjlighet att åka ditt och se hur hästen har det med egna ögon då? Kan ju vara så att den inte alls behandlas speciellt bra, det är ju lätt att dölja saker via telefon. Du kan ju komma oanmäld så dom inte hinner dölja ngt.

jag ryser och tårarna är nära, hästen har ALDRIG och ja, jag säger det igen ALDRIG vänt baken åt mig och kickat :eek: , men som sagt H*n tycker att jag har lurat på denne en (redan från början) knäpp häst...Vilket inte är fallet :cry:

en häst jag "köpte" (som var jättesnäll i grunden) var lite ofräsch och tyckte därför att när den hade kommit in i boxen var det nog, då ville den vara ifred. därför vände den rumpan till. den gjorde så EN gång för mig och sen var det bra för jag gormade till och petade bort rumpan på den. bara för att demonstrera att jag inte accepterade det beteendet. likaså var den väldigt jobbig att rykta/sadla, den högg efter mig och sparkade i luften. jag fick stå och massera magen/ryggen/halsen innan jag fick rykta och sadla. detta pga spänningar som förmodligen gjorde att hästen tyckte det var obehagligt att bli ryktad och sadlad. inget av detta belastar jag förra ägarna för. hästen hade aldrig varit halt (enligt dom, kanske hos förra ägarna eller någon mindre hälta) och då har man ingen anledning att kolla upp hästen. att själv upptäcka sneda höfter och dylikt är kanske inget som varje lekman kan göra.

min poäng är att VAD som gjort hästen sådan är svårt att säga, men hästar blir väldigt annorlunda i nya miljöer. det kan också vara så att hästen hade lite småkrämpor (spänningar t ex som veterinärer inte kollar efter) som hästen inte brytt sig om med din ridning och din hantering. kanske har dom lagt på en sadel som inte passar? orsakerna kan vara många men hästar kan variera från hundar till monster bara genom stallbyte med nya hästkompisar.

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 904
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej! varnar för låååååångt inlägg men behöver lite "Push" just nu... Har haft ett uppehåll från att vara hästägare på några år men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
15 160
Senast: fijja
·
Ekonomi & Juridik För nu ca 4 veckor sedan köpte jag ett jätte fint hoppsto, ville ha en läromästare som jag bara kan sätta mig upp på och hoppa och bara...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 587
Senast: cirkus
·
Ekonomi & Juridik Hej! För cirka 5 månader sedan sålde jag en utav mina hästar till en tjej. Vi skrev ett avtal (Deckermans färdiga sådana) där vi fick...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
23 463

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka