fråga om osäker hund!!

T

tre4

hejsan
jag har en hund som är väldigt osäker på främmande hundar,efter att ha blivit attackerad ett flertal gånger=(
nu har min kompis köpt en ny hund,och jag behöver tips och råd!
min hund är en tik,och hennes är också en tik!
och det är tikar det brukar vara svåraST med!
hur ska vi vänka dom på bästa,lugnaste sätt vid varandra?
utan att det blir slagsmål eller gruff!
 
Sv: fråga om osäker hund!!

Det bästa är att träffas första gången på neutral mark. Alltså mark som ingen av hundarna brukar rastas på eller så. Hu gamla är tikarna? Det kan ju spela rätt så stor roll. det bästa är väl om där är ålderskillnad på dem. Då behöver de i regel aldrig gruffa om vem som står högt i rang.

/Jenny
 
Sv: fråga om osäker hund!!

En sak som jag tänkt på, hur kan hundarna veta vem som är yngst när de träffas?
Visst, valp och vuxen eller vuxen och gamling ser man ju, men låt oss säga att den ena är 5 och den andra 7, hur vet de då?:confused:
 
Sv: fråga om osäker hund!!

Åldern har ingen betydelse, det som spelar roll är hundens sociala rang.

Problem blir det oftast när det är två individer på samma skala, allra helst om de saknar självkänsla.

Här hemma har jag en som är 15, en som är 10, en som är 5 och en som är 3, det är hon som är 3 år som bestämmer. Det av den enkla anledningen att de äldsta är för gamla och hon är av naturen hög i sin rang, det har hon ärvt av sin mamma.

//E
 

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 790
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 355
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 201
Senast: Acto
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 351
Senast: alicegard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp