Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast du kan inte få det juridiskt hållbart (med SKK-kontrakt) att du som säljare ska få förköpsrätt. Det är heller inget "krav" som du som säljare kan få stöd i, från SKK's sida, tack och lov..
Jo, det går visst att få juridiskt hållbart. Jag kan inte förstå hur det skulle kunna vara till nackdel för ägaren till hunden att uppfödaren har förköpsrätt. Det innebär ju "bara" att uppfödaren måste ges möjlighet att bjuda på hunden först. Om sedan någon annan vill ha hunden, som ägaren tycker är bättre och som är beredd att betala mer än uppfödaren är ju saken biff och avtalet har inte på något sätt varit till nackdel för hundägaren.
Om man har SKKs stöd är väl strunt samma, det viktiga är vad ARN eller Tingsrätten anser vara korrekt om man drar det så långt.
men hon ahr fortfarande inte skrivit att hon ska ha förköpsrätt - hon vill INTE köpa tillbaka hunden om den ska säljas!!! det enda hon vill är att bestämma om hon får sälja hunden eller inte - och till vem!!!
...Och därför tycker jag att hon ska se sig om efter en annan hund, alternativt förhandla om kontraktet.
citerat från sol:Då struntar man helt enkelt i att köpa hunden. Går det inte att förhandla om avtalet får man strunta i det eller gå med på det. Plättlätt.
Detta bör, för köparens skull, kompletteras med uppgifter om hur köpare-säljare ska kommunicera, hur lång tid säljaren har på sig att reagera samt vad som blir alternativet, om säljaren inte godkänner enl ovan.men uppfödaren ahde skrivit på avtalet att hunden inte får säljas, överlåtas eller avlivas utan hennes godkännande. omhon godkänner att den säljs eller överlåtes så ska hon godkänna köparen.
ursäkta men:
Den perfekta hunden är en "oreggad renras".
Ingen verkar veta varför den inte är reggad.
En handpenning på 3000 på en Blandras? (vilket är vad den blir)
Det var en stor handpenning i mina öron. På min renras för 8000, lade jag 15%, 1200 kronor. Får man fråga vad hon ska betala för hunden?
men har jag någon stans skrivit i att hon inte tänker förhandla om avtalet eller att det inte går??
hon har frågat mig vad jag tyckte innan hon skulle meddela uppf. och jag ville kolla lite med er vad ni tycker. så det rä nog inga problem. jag tror inte hon vägrar forma om avtalet.
sen vaddå köpa en anna hund?? hon har letat efetr den perfekta hunden i ett år nu - ska hon skita i det då tycker du? så lätt är det inte, speciellt inte när hon lagt ut handpenning på den. alla är inte gjorda av pengar så man kan skita i 3000kr bara sådär.
nämen även om hon kan hitta en annan lika bra hund för dig så kankse det inte är det för henne.. vavvorna är ju lite speciella i psyket - och hon har letat med ljus och lykta. och till sist hittade hon en - men den va oreggad. men har fått veta nu att den va oreggad pga uppfödarens ointresse, och att de finaste var reggade (av nån underlig anledning) men denna var väl inte prefekt för utställning antagligen. men hon får den reggad om hon vill och hon ska fixa ett vanligt hederligt skk avtal som följer med när hon ansöker om at regga valpen(uppfödaren alltså).
så det löste ju sig väldigt bra till slut. men det är väldigt intressant att höra att alla har så olika värderingar om avtalens utformningar!kul!!
Det var bra att det löste sig, men jag förstod jag rätt om uppfödaren reggat några valpar i kullen men inte alla (och då menar jag reggat som att regga hos SKK, inte i SJVs hundägarregister)? Så får man inte göra enligt SKKs regler.
nä det är mycket möjligt att det är så. men det lägger jag mig inte i. men min kineshanes syskon är det precis lika med. han och sin nakna syster är reggade men de andra två är inte det. dom två som e oreggade ansågs vara mindre lovande för utställning och sen så ville köparen inte ha dem reggade av nån underlig anledning. anledningen till at min blev reggad var för att jag tyckte han var för fin för att ej reggas - så han blev reggad när han var 14 veckor för att jag ville betala för att regga han.
men vissa uppförade är väl skumma. haha...
Att vissa SKK-uppfödare är skumma och bryter mot SKKs regler tycker jag inte är något att skratta åt. Inte heller är det något man bör stödja. Hur ska seriöst avelsarbete kunna bedrivas om en del uppfödare undanhåller avkommor?