Fråga om kontrakt.

_Yggdrasil_

Trådstartare
Har en hypotetisk fråga:
Säg att jag får en häst, i överlåtelse vill överlåtaren att det ska stå följande:
-Om hästen inte sköts på ett sätt överlåtaren är nöjd med kan överlåtaren när som helst ta tillbaka hästen.
Jag står som ägare i passet. Vad händer om överlåtaren kommer och hälsar på och vill ta tillbaka hästen? Vad gäller då? Vilket är mest värt? Kontrakt eller ägarbevis?

(Vill påpeka igen att detta är en helt hypotetisk fråga och inget som är aktuellt)
 
Sv: Fråga om kontrakt.

Ska det stå så i ett avtal ska det stå HUR den ska skötas. Annars kan personen som överlåtit den hitta på en skitsak egentligen och säga att hon/han vill ta tillbaka den för den inte sköts som personen vill.

Så ett sådant kontrakt är ju svårt om det inte finns detaljer på vad som exakt gäller med skötsel mm för alla är ju olika i hantering och skötsel. Så det blir nog lätt en tvist i det läget där personen som har den kan säga att hästen sköts bra, stärka med veterinär, hovslagare mm och ja då lär inte de komma långt med kontraktet för den måste ju egentligen felskötas..
 
Sv: Fråga om kontrakt.

I så fall är nog ett fodervärds avtal bättre, en överlåten häst är ju typ = såld.

Ser inte att ett sådant kontrakt kan fungera, verkar klöddigt.
 
Sv: Fråga om kontrakt.

ja precis. Överlåtelse är ju en såld häst.

Så då kommer de inte långt för de kan ju inte bara hämta en häst där du står som ägare på ägarpappret. Det blir stöld.
 
Sv: Fråga om kontrakt.

Så om överlåtaren inte skulle vara nöjd med hur jag sköter hästen så kan den ändå inte ta tillbaka hästen eftersom jag äger den på papper?
 
Sv: Fråga om kontrakt.

Nope. Då får de försöka gå via tingsrätten osv.

Går de in på din mark och hämtar den så ringer du 112 och berättar att de stjäl din häst. Du har papper på att du står som ägare på den hästen. Vill de häva "försäljningen/överlåtelsen" får de gå till tingsrätten osv.
 
Sv: Fråga om kontrakt.

Antingen äger man hästen och har då förfoganderätt över sin egendom - ingen kan ta tillbaka med de förbehåll som nämns här. Eller så äger man INTE hästen och då är det ju upp till ägaren och ett ev avtal att avgöra hur mellanhavaden ska skötas.
 
Sv: Fråga om kontrakt.

Då var det som jag trodde. Jag och sambon diskuterade hur det fungerade i sådana situationer. :)
 
Sv: Fråga om kontrakt.

Sålt är sålt, oavestt pris för hästen, även om en del säljare gärna skulle vilja kunna påverka hur hästen sköts efter en försäljning:crazy:
 
Sv: Fråga om kontrakt.

Det finns olika, intressanta affärsförslag...

jag har nyligen tagit över en quarterhäst. Villkoret var att förra ägaren under inga omständigheter skulle behöva få tillbaka hästen...

Prislappen var 3000kr, hästen är sju år och trevlig att rida och hantera - för mig, dock outbildad.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Jag har blivit vräkt ur stallet min häst står i, pga att hon sparkat en annan häst (inget märkvärdigt, ingen skada) samt de andra...
Svar
2
· Visningar
1 334
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 402
Senast: ameo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 845
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
12 852
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp