Fråga kring kraftfoder

Silver Girl

Trådstartare
Har en fråga angående kraftfoder, men först lite bakgrund.

Min hästs hagkompis ska tyvärr fara till Trapalanda i veckan och till helgen ska jag då släppa min häst med en häst som står i grannstallet (samma anläggning men denna häst står i personalstallet). Den nya hagkompisen äter alltid sin frukost ute i hagen då han blir stressad vid utsläpp och inte äter annars utan bara väntar på att få komma ut. Så min häst kommer också att få komma direkt ut på morgonen och äta frukost ute, samt även vara ute längre på kvällen, vilket ju är jättebra. Men detta innebär att jag inte kan ge något kraftfoder på morgonen samt att en kraftfodergiva kommer att vänta på honom i boxen vid insläpp (+ grovfoder, men gissa vad han tar först). Inget kraftfoder ges till kvällsfodringen i detta stall.

Hur skulle ni göra? Ge betfor (som kan räcka om jag ökar på lite) så att han kan äta kraftfoder direkt vid insläpp eller ge kraftfoder (havre) själv varje dag efter ridning? Med årets värden på grovfodret behövs tillskott.

Sv: Fråga kring kraftfoder

Om hästen får hö i hagen under dagen så är det ingen fara med att ha kraftfoder väntande i krubban när han kommer in. Det farliga är om hästen kommer in utsvulten och kastar sig över kraftfodret.

Det kan gå 4-5 timmar från att sista höt är uppätet och insläpp vissa dagar (eftersom vi kommer att sköta insläppet själva och bara ta hjälp av personalen vissa dagar kommer det att variera). Finns ju lite att knapra på i hagen även så här i snön har jag sett så utsvulten är han väl inte, men kommer ju inte att ta hö före kraftfoder i boxen...

Jag hade utan att tveka gett hästen det kraftfoder som behövs för som komplettering till ditt hö på kvällen, och jag hade faktiskt inte funderat så mycket på vad för kraftfoder det är är, så länge det inte är för stor mängd för en måltid.
Ger själv mina hästar sin enda kraftfodergiva när dom kommer in på kvällen. Det var dom första dagarna som dom kastades sig över kraften sedan så åt dom den varvat med höet.

/Camilla

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 801
Senast: Lavinia
·
Anläggning Stallägaren ska dra till utlandet och har satt upp en lapp i stallet med nåt sorts schema där hyresgästerna kan fylla i om man...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
11 541
Senast: Pilot
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 476
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 732
Senast: lovehorses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka