Fråga angående longering

Sv: Fråga angående longering

Men gör så att när hon ska gå, går du. Kanske rita en rund ring runt dig som du håller dig i, annars lätt hänt att ni inte är på en cirkel längre.
När hon går in mot dig, *hm hur ska jag förklara* visa vägen med armarna följ med henne ut igen, håll dig så du står nästan bakom henne men brevid (rörigt) :p

Svårt att förklara, men försök att göra longeringen till något roligt, istället för arbete, se det mer som ni ska leka, använd mycket kroppsspråk, för halt t.ex ställ dig i "stolsits" m.m, har du en uppmärksam häst kommer hon stanna mitt i steget.. =)

Men gör så att när hon ska gå, går du. Kanske rita en rund ring runt dig som du håller dig i, annars lätt hänt att ni inte är på en cirkel längre.
När hon går in mot dig, *hm hur ska jag förklara* visa vägen med armarna följ med henne ut igen, håll dig så du står nästan bakom henne men brevid (rörigt) :p

Svårt att förklara, men försök att göra longeringen till något roligt, istället för arbete, se det mer som ni ska leka, använd mycket kroppsspråk, för halt t.ex ställ dig i "stolsits" m.m, har du en uppmärksam häst kommer hon stanna mitt i steget.. =)

Det låter som något hon skulle kunna förstå lite bättre. Jag har kört mycket på gestikulering när vi har kört övningar med mig på marken tidigare. Hon förstår t ex att hon ska stå stilla om jag håller upp en hand mot henne och så där och att hon ska komma mot mig om jag håller fram armarna, ungefär som att jag ska ge henne en kram och höjer jag handen över mitt huvud så lyfter hon huvudet (hon håller på att lära sig att själv ta en plastflaska från marken och dricka ur den). Får väl göra henne till cirkushäst annars :crazy:

Jag har även fått tips om att göra en stor volt och sätta upp bommar och till slut ett litet hinder och så eftersom hon är väldigt förtjust i att hoppa... Då kan man ju springa med henne till en början och dra sig längre och längre bort... Det borde hon ju tycka är roligt

kul att hon lyssnar bra kroppsspråket, men testa det med hindrerna, låter roligt.. Lycka till

kul att hon lyssnar bra kroppsspråket, men testa det med hindrerna, låter roligt.. Lycka till

Tack så mycket! Jag ska testa med det. Mina sambo ska faktiskt upp idag och longera henne med hjälp av en kvinna från stallet som är bra på sånt. Vi får se hur det går :crazy:

Gör det, berätta hur det har gått sen :)

Gör det, berätta hur det har gått sen :)

Hehe det gick inget vidare. Lotta, som hjälpte min sambo stod där och försökte jaga på henne med först rösten, sen armarna och till sist gick hon och hämta ett spö. Det slutade med att sambons 11 år gamla son fick sitta upp och då gick Dockan som en klocka. Lotta blev helt tokig så Brandon (sonen) fick sitta av igen och Lotta gav sig sjutton på att Dockan skulle gå runt själv. Efter ytterligare en halvtimme var Lotta och min sambo helt slut och Dockan tittade på dem som om de var dumma i huvudet och var inte ens svettig trots gassande sol... Hon tyckte nog det var ganska kul.

I vilket fall som helst så menar Lotta att hon i stort sett är ett hopplöst fall om inte man har en massa tid över att lägga på att lära henne det (vilket ingen av oss har) och hon tyckte att vi skulle börja med tömkörning istället och se om det går bättre. :crazy:

ajdå synd att det inte gick bra.. känner inte riktigt att jag har något bra tips heller, förutom att lägga mer tid eller kanske jobba/leka med henne i en roundpen. Dvs att hon är lös.. Ja menar något borde väl hända om man springer och flaxar med armarna då? haha men det är väl ungefär vad ni har gjort :d.. Men ett hopplöst fall är hon nog inte, man måste nog bara hitta "knappen" för att få igång henne..

Eftersom att du slutade när det gick bra så kommer han förhoppningsvis ihåg det till nästa gång. OIch så gör du bara samma sak ända tills han vänjer sig.

Det kan vara så att du hamnar framför henne också så att du "säger åt henne" (omedvetet då) att komma in till dig. På min dam får man vara _väldigt_ noga med att inte komma framför bogen, då vänder hon in mot en. Egentligen ska det betyda stanna men hon hade ingen respekt för mig så hon vände in. Efter att ha haft lite fajter går hon nu snällt där ute. Fast du kan ju inte "fajtas" med din häst iom att hon var rädd för spöt...

Hehe det gick inget vidare. Lotta, som hjälpte min sambo stod där och försökte jaga på henne med först rösten, sen armarna och till sist gick hon och hämta ett spö. Det slutade med att sambons 11 år gamla son fick sitta upp och då gick Dockan som en klocka. Lotta blev helt tokig så Brandon (sonen) fick sitta av igen och Lotta gav sig sjutton på att Dockan skulle gå runt själv. Efter ytterligare en halvtimme var Lotta och min sambo helt slut och Dockan tittade på dem som om de var dumma i huvudet och var inte ens svettig trots gassande sol... Hon tyckte nog det var ganska kul.

I vilket fall som helst så menar Lotta att hon i stort sett är ett hopplöst fall om inte man har en massa tid över att lägga på att lära henne det (vilket ingen av oss har) och hon tyckte att vi skulle börja med tömkörning istället och se om det går bättre. :crazy:

Jag tror inte alls att din häst är ett hopplöst fall. Dock tror jag att ni måste sänka kraven och tydliggöra vad ni vill. Att blanda in flera personer när man longerar gör att hästen tappar fokus på den som ska vara ledaren. Det ger mixade signaler och så lyssnar hästen på det som känns tryggast och mest bekant.

Att lära en häst att gå ut på volten är svårt och kräver en hel del tålamod i många fall. Speciellt om man själv inte riktigt vet hur man ska göra eller är van vid det.

Med nya hästar börjar jag alltid med dem nära mig och har alltid pisk med mig eftersom den är min förlängda arm och används till både broms, ut och gas. Jag har ju dock en voltigepisk i de flesta fall vilken är rejält lång och dessutom vit så den syns väl för hästen. Brukar dock inte vara problem med de kortare heller till vanlig motionslongering.
Utgångspunkten är att hästen ska förstå att den ska gå ifrån mig och inte tvärtom. Att backa ifrån hästen och sen tro att den bara går kvar där ute är bortkastad tid i många fall. Alltså ha hästen nära, börjar gärna i vänster varv eftersom de flesta hästar är vana vid att ha ledaren på den sidan. Ta linan i vänster hand och pisken i höger. Gå sidvärtes och använd linan för att göra ledande "tygeltag" samtdigt som man säger ut och vinklar pisken mot hästens bog/huvud. Varje steg hästen tar bort från en berömmer man och släpper efter lite på linan så de kan gå något steg till ut. De flesta hästar fattar ganska snart om man själv är lite snabb och på hugget så man läser av i tid när de blir osäkra och vill in. En annan sak att tänka på är att drivning/mer fart ger i många fall en häst som går utåt. Dvs ju högre tempo ju längre ut vill hästen. Vissa hästar svara bra på att man går mot dem, då går de undan och i detta fallet ut, kan vara bra att använda och markera. Passa även med en så ny häst hur du står och är i förhållande till hästen, eftersom hon inte vill gå ut så bör du vara lite snett bakom och i drivande position.

En annan sak som kan hjälpa är också att ha inspänningar på (behöver inte vara hårt) men att den yttre kan vara något kortare så det inbjuder till att gå ut på linan.

Lycka till och ge inte upp, tror som sagt visst att det kan gå ypperligt.

Till ALLA som svarat:

Jag menar ju egentligen inte att Dockan är ett hopplöst fall men det krävs att någon har tiden till att lära henne och det har inte jag. Hon är inte min helt egna häst utan jag har henne bara som min egen, t ex att det är jag som tränar och rider henne och bestämmer över hennes skoning, foder och så vidare... nu går hon en hel del lektioner dessutom och då finns ingen tid till longering och dessutom är hon såld så jag har bara henne fram till 1 Juli och sen är det bye bye :cry: . Det känns som alldeles för kort tid för att få henne att förstå.

Har tyvärr ingen tillgång till rundpaddock, men har funderat på att sätta upp hinder isom hon inte kan hoppa över så att de bildar en volt. kanske...

Det här med att vara för många i närheten hade ju varit en idé men första gången jag longerade henne var jag och hon helt själva på hela anläggningen. Efter det har vi varit två eller tre och sen tillbaka till en person och så vidare... Men jag håller på att vänja henne vid pisken nu. Det är bara det att hon är inte rädd för den annars... hon blir bara rädd när man ska longera... funderar på om hon är så otroligt osäker på longeringen att pisken bara blir värre. Jag ska testa mig fram någon dag nu i helgen med olika tekniker och så. Ska även testa det där med hindren då och se om det gör någon skillnad.

Alltså, det beror ju självklart på hur van man är men just basic, dvs att få dem att gå ifrån en brukar de förstå första gången man håller på, bara man är tydlig och koncentrerar sig på en sak i taget. det spelar alltså ingen roll med takt tempo osv förrän man fått dem att förstå detta första moment. Grunden till detta moment kan du även träna när du leder henne vanligt genom att putta henne från dig, dels genom att trycka med handen mot halsen och dels genom att med kroppspråket signalera att hon inte ska gå för nära dig. Vissa hästar är väldigt "mammiga" och stödfixerade och klarar liksom inte av detta med att gå ifrån ledaren. Då krävs det att man är tydlig och konsekvent.

Hindren tycker jag personligen mest låter bökigt, men känner du att det är en bra idé och det kan funka så go for it. Jag brukar ha med bommar och cavalettis när jag longerar men det är först när jag vet att kommandona sitter, kan bli mycket trassligt annars.

Vad menar du med att hon är rädd för pisken? Hur visar hon det?

Vad menar du med att hon är rädd för pisken? Hur visar hon det?

Hon är jättelugn om pisken ligger på marken t ex men så fort jag tar upp den så börjar hon rygga undan och nästan slänger sig iväg för att komma undan. Landade ganska platt på magen första gången jag skulle försöka själv eftersom jag inte var beredd på att hon skulle kasta sig bakåt. :crazy: Tar jag då undan pisken en bit så lugnar hon sig men då har vi ju problemet med att hon inte går runt istället utan stannar och går in mot mig. Då måste jag nästan ta in pisken mot henne igen för att mota ut henne och då blir hon likadan igen... men när jag stod utanför stallet i bara grimman och grimskaft och lät henne nosa på pisken och sen smekte henne med den så brydde hon sig inte det minsta. Hon är bara rädd för den när jag ska longera.... Vet inte om hon kanske bara fjantar sig för att komma undan jobbet fast det låter inte som henne heller...

Ok, då förstår jag bättre. Då tror jag det är viktigt att du tänker igenom din piskföring och hur du kan utnyttja det faktum att hon går undan för pisken. Till exempel genom att du hamnar extremt långt bak, dvs inget inbjuder henne att vända sig inåt och sen har pisken i drivande position fast utan att egentligen röra den nämnvärt. Jag tycker ju inte riktigt det låter som om hon är rädd för den heller, mer att hon ser den som något man ska gå bort från. Eftersom hon har den synen på den ger det henne en respekt och en vilja till "säkerhetsavstånd" från den vilket även kan hjälpa dig när du vill ha den som signal för stopp och ut.

Att hon får lite extrema reaktioner får man ibland ta med hästar som inte är så vana vid något. Det kan handla om att de inte riktigt förstår och så testar de att fara iväg från "tjatet" och slippa ifrån allt. Det som är viktigt där är att berömma det de gör rätt även där. Även om de far iväg i högt tempo så kanske de har tagit hjälpen för ut, vilket var det man ville. Då är det bara till att berömma och hänga med de första stegen och sedan lugnt ta tillbaka dem i takt och tempo.

Att hon får lite extrema reaktioner får man ibland ta med hästar som inte är så vana vid något. Det kan handla om att de inte riktigt förstår och så testar de att fara iväg från "tjatet" och slippa ifrån allt. Det som är viktigt där är att berömma det de gör rätt även där. Även om de far iväg i högt tempo så kanske de har tagit hjälpen för ut, vilket var det man ville. Då är det bara till att berömma och hänga med de första stegen och sedan lugnt ta tillbaka dem i takt och tempo.

Hehe jag får försöka några fler gånger med pisken då. Tack för dina tips! :D

Jag kommer inte ha tid att testa nu denna veckan, men nästa vecka ska det nog gå. Jag berättar hur det gått då :) ... är mest orolig nu för att Dockan ska tävlas i clearround på söndag med en tjej som jag lovat ska få låna Dockan *nervös*

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 142
Senast: cirkus
·
Hästhantering Vill börja med att säga att jag har kontakt med en erkänt duktig problemlösare som förhoppningsvis kommer ut till mig under kommande...
Svar
13
· Visningar
2 879
Senast: akleja
·
Hästvård Jag blir så ledsen och dyster när jag googlar på hovledsinflammationer och läser om alla dessa hästar som behandlas i ett år eller mer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
19 226
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross