Har man gått så länge som att hästen fått förslitningar har vi lämnat inflammationstadiet för länge och pratar om nått helt annat.
En vanlig inflammation som man uppmärksammar i tid läker till95 alltid ut.Men visst får hästen gå med inflammationen för länge kan de bli permanenta skador som gör att man blir tvungen att avliva hästen om man vill fortsätta rida träna och tävla.
Eller i bästa fall kan hästen klara av lättare skogspromenader då och då i veckan och då kan man sälja för en billig peng.
Men de flesta av oss som har häst vill ju träna och tävla och utvecklas inom den gren man nu valt, och då kan man få ställas inför svåra beslut.
Alla har vi våran tro och får tro på de vi vill, jag har alltid kört på naturläkemedel både till häst och till mig själv och peppa, alltid har de hjälpt mig och min häst så vi sluppit konstgjorda läkemedel.
Kör även på naturläkemedecis så som kotknackning, naprapat, massage, laser akepunktur och andra saker som många anser är humbug.
Men det är ju de som är så fint att man gör ju som man vill och tror på,, jag är ett stort fan av vad naturen ger oss, för 500 år sedan fanns inge butta eller Alvedon, då fick man förlita sig på vad naturen gav en.
Riktigt så enkel matematik är det inte heller som du utgår från. Djuren kan tyvärr inte prata och det finns mycket du inte kan påverka. En riktigt akut inflammation kan komma mycket plötsligt och måste inte vara ett stadie som varit länge, som man sedan passerat. Ofta märker vi ju inte inflammationen förns den nått ett mer akut läge heller.
Det finns en mycket bra studie att läsa som behandlar olika slags typer i ämnet hovledsinflammation där det finns massor av skillnader, olika stadier och bla finns förslitningar med men ingår ändå i ämnet - sök efter den, för mig var den otroligt intressant.
Jag tex som ska ta bort min häst framöver har inte en aning om vad min häst har varit utsatt för tidigare i hans liv, vilken träning han haft..vad som förorsakat hans förslitningsskada, eller om det rent av bara är en så simpel sak som att åldern tar ut sin rätt..Jag har haft honom i 10 år, han har alltid varit kärnfrisk hur hans hälsa varit tidigare det kan jag aldrig veta med säkerhet. Sen är det jäkligt svårt att märka något hästen inte visar så att börja leta efter något som inte finns känns ganska konstigt.
Det enda jag kan säga är att det troligen inte är hos mig då en överansträngning av den graden han i princip dömdes ut av inte kommer smygandes genom mycket lättsam motion i alla fall..Här har vi en skada som troligtvis hängt med ett tag som ingen kunnat se, som tillslut gjort sitt som ingen kunnat ana eller förebygga i så sent skede eftersom att ett ligament är trasigt och ja, därigenom kommer inflammationen men vi kan inte göra något åt det.
Att ge honom smärtstillande livet ut är inte på fråga, jag får inte heller eftersom att det finns inget som kan reparera skadan, han kommer få återkommande akuta inflammationer senare troligtvis även om han så står i hagen och djur som lider får inte hållas kvar.
Tycker dock fortfarande att det är rätt kasst att säga att lite vila och naturläkemedel, elle rvilket läkemedel som helst alltid är en bra lösning för så är det inte oavsett vad vi själva tror på.
Spec i denna tråd, där varken min eller ts häst fick något lyckligt slut. All vila i världen skulle inte hjälpa.
Jag tycker vissa naturläkemedel eller et/naprapat/massage osv kan vara jättebra som förebyggande..Men det får aldrig ses som alternativet före veterinär/medicinsk vård om hästen är skadad eller dålig eftersom att det är där det finns riktiga underlag och dokumentation för att kunna veta om behandlingen ger önskad effekt mot läkning eller är direkt skadlig.