Fråga ang. krubbitning

Fairy

Trådstartare
Jag har varit och tittat på en unghäst som jag gillar mkt:love:
Tyvärr så krubbiter han.:cry:
I dagsläget så står han på box dygnet runt utom 2 gånger om dagen då han får gå i en skrittmaskin. Vet inte hur mkt hö han får, mkt enl ägaren men när jag var där var det tomt i boxen och han står på spån..
Hos mig kommer han få gå ute 10-12 timmar per dygn, få fri tillgång på hö och ska sättas i gång och ridas.

Tror ni att det finns en chans att han slutar krubbita? Jag tror inte att han krubbiter när han har mat..

Sv: Fråga ang. krubbitning

Jag var tidigare medryttare på en krubbitare. Den gick ute ca 8 h/dag med rimligt med mat och reds regelbundet - verkade trivas med livet! Men den fortsatte krubbita.. Jag har läst nånstans att de blir "beronde" av att krubbita eftersom de blir "höga" av att göra det. Tråkigt! Men samtidigt så låter det ju som om den hästen som du skriver om är understimulerad och att dens liv skulle bli bättre hos dig, så känner du att det skulle vara värt att chansa så tycker jag att du ska göra det! Du vet ju om att den gör det innan iaf så det blir ju ingen tråkig överrraskning.

Vi har haft en krubbitare som vi gjorde allt för att hon skulle sluta men hon slutade inte. Jag tror att det är jätte svårt att få dom att sluta. Det är som när vi river på daglarna, röker, snusar. Det blir som en vana som inte går att få bort. :crazy:

allvarligt så tror jag behoven av att krubbita kommer minska.. en unghäst som går inne,.. de e ju sjuk de måste bli aktiverade.. han kommer nästan helt säkert sluta krubbita tror jag!...
han är ju ung så då kan alla beteende försvinna...
de låter ju bara som att han inte har nått å göra å så..!!
han kommer nog må bra av att komma till dig och vara ute och må bra!

En unghäst behöver aktivering och underhållning, tänk bara på att de säkert tar ett tag innan de försvinner!!!
ha de super och lycka till med hästen!!

Såg inte att det var en unghäst. Våran var över 10år när vi fick henne och då är det nog svårare att få dom att sluta.

Krubbitning ger stimulans och njutning för hästen. Det finns ingen anledning för den att sluta även om ni gör allt för den. Det är som att röka antar jag. Dom som röker skulle aldrig ge upp den vanan och dom inte ansåg att det är farligt att röka, hästen vet inte att vi tycker att det är farligt att krubbita. Enligt studier så är det ingen större fara för hästens hälsa utan mer än störning för oss. Det man kan göra är att sätta på krubbitarrem.

Jag tror att det finns undersökningar som har visat att många krubbitare lider av stress och magsår och att de helt enkelt krubbiter för att lindra smärtan. Om jag har förstått det rätt så skulle krubbitningen kunna försvinna om man tar bort orsaken, magsåret, speciellt på unga hästar. Naturligtvis finns det säkert hästar som krubbiter iallafall, man det kan vara värt att kolla upp om du köper hästen.

jag skulle försöka hitta en bra lösdrift och ge hästen ordentligt med stimulans. Krubbitarrem är något jag aldirg skulle använda mig av då jag tror det skapar med lidande för hästen än vad själva krubbitningen gör. Kanske skulle prova att ge en utrensande kur örter. Hellre hitta orsaken till problemet än sätta på krubbitarrem och låtsas att problemet inte finns

Om du gillar hästen skulle jag defintivt chansa. i o m att det är en unghäst så finns det en chans att om inte få bort så i alla fall minska beteendet.

Som någon annan skrev har man sett ett samband mellan krubbitning och magsår, man är dock inte helt säker på vad som är hönan och vad som är ägget s a s, men är väl mest inne på att de biter pga av magsår.

De flesta krubbitare blir "bättre" av mycket utevistelse, mycket grovfoder och sysselsättning och motion. Men ett prisavdrag tycker jag du kan förhandla om !

Jag tror de beror på hur länge hästen har krubbitit, men jag tror att ju mer sysselsättning man ger dem är de större chans att de slutar. Där hästen stod nu har den ju inte så mkt sysselsättning, stå i box dygnet runt är ju inte så roligt för dem. Jag tycker då iaf att du ska chansa ;)

En kompis till mig köpte en häst som var krubbitare. I det nya stallet fick han mycket utevistelse och i princip fri tillgång på grovfoder. När jag träffade honom bet han betydligt mindre än innan men det var inte helt borta. Nu i våras när många flyttade sina hästar och det överhuvudtaget blev lugnare i stallet slutade han bita.

Kul att se att han faktistk slutade när det blev lugnare!

Jag tror aboslut att hästen du har tittat på kan bli bättre, miljöombyte kan göra mycket!

tycker inte du behöver tveka. hästen kommer nog att fungera som den ska ändå. får den dessutom vara ute så mycket är det jättebra. men du ska inte vara för säker på att krubbitandet försvinner för det. hade en häst i stallet som krubbet på stolparna. vi fick sätta tråd längst upp på stolparna. men som sagt du kan ändå använda hästen till det du vill. krubbitandet har inget att göra med kapaciteten.

Nej, jag skulle aldrig vilja ha en krubbitare. Du kan inte vara säker på att det går att få bort betendet helt. Har sett folk som provat med lösdrift och fri tillgång på grovfoder men hästen har inte slutat krubbita, tyvärr. Det är en sån stress att höra när hästen krubbar.

Nej du kan nog vara lugn den kommer nog sluta krubbbit mindre speciellt om den få gå ut på bete men den måste ändå få ordentligt med kraftfoder när man slänger ut en häst som stått inne så mkt annars faller dom ur.Köp den om du tycker om den.Lycka till.

Jag har precis (1½ månad sen) köpt en krubbitande unghäst. Hon krubbiter trots lugnt stall, numer bete och motion. Jag tror att det är svårt att få bort men man kan ju försöka.

Jag köpte ett halvblodssto som visade sig vara krubbitare. Hon var vid köpet 16 år och säljaren "glömde" berätta det. Med henne löste det sig så enkelt att vi tog bort krubban! Hon får alltid mat först och på golvet istället. Mkt utevistelse och motion o fri tillgång på hö. Får hon dessa behov tillfredsställda märks inget av ovanan. Snålar vi med höet (hon är lite tjock) så visar hon tendenser igen. Damen är nu 21 år och mår utmärkt och får äta hur mkt hon vill och må bra.

Min gamling gick innan jag fick honom på ridskola, han var i hagen ca 4-5 timmar om dagen och sedan gick han lektion.

För 7 år sedan så fick jag honom och hans utetider ökades. Han har inte blivit bättre i sin krubbitning pga av förlängd utevistelse.

Däremot så slutade jag med att använda hans krubbitarrem för ca 2 år sedan, pga av skavsår, han har sedan dess att vi sluitade med den minskat krubbitningen, dock ej helt borta, han gör det vid matdags.

Hans ständigt återkommande koliker har helt försvunnit sedan han blev utan remmen.

Så, jag tror att det är svårt att få bort ett befäst beteende. Men man kan ju alltid försöka.

Krubbitning i sig skulle inte få mig att tveka på ett köp av en häst.

Tusen tack för alla svar!!:bump:

Jag har lite brått i dag men jag skriver mer snart.

Tack igen!:bow:

*kl*

Lånar tråden lite, för jag har ett liknande dilemma :D

Har oxå kollat på en unghäst som är krubbitare, och jag undrar om det inte är farligt alls för hästen? Hur mycket hjälper remmen, och vad gör den?

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 906
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 073
Senast: Twirro
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 983
Senast: Cambrie
·
Hästvård Hej! Jag har en nederländsk import (d-ponny, hälften connemara) som har varit i Sverige i ungefär ett år. Vi har haft henne sedan...
Svar
19
· Visningar
1 447
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka