Foundation?

MsSleepalot

Trådstartare
Kan någon förklara vad tex 100% Foundation betyder? Eller tex 94% Foundation?
Och vad betyder tex 25% Poco Tivio, 12,5% Three Bars osv?

Sv: Foundation?

Lite förenklat handlar det om hur mkt blod från foundation hingstarna hästen har i stammen. Dessa hingstar lade grunden för quarteraveln. Några av dem är:

Wimpy
King
Peppy
Leo
Poco Bueno

Man kan registrera en quarter (och jag TROR även paint o appaloosa men inte säker) med minst 80% foundation blod i "the Foundation Horse registrary" (vid sidan av AQHA/APHA/ApHC registraturen)

Tyvärr kallar många sina hästar för "Foundation-typ" helt felaktigt. Det är registraturen själv som söker i stammen o avgör procenten foundation.

Foundation är det engelska ordet för bas eller grund, så av naturliga skäl kallas det foundation om sådan stam, det är ju "grund-quartern" så att säga, den ursprungliga typen, som jag förövrigt tycker mycket om och som nu börjar bli modern på nytt! :bow: :D

gubben skrev:
Aha ja massa tack för förklaringen:bow:

En häst med en pappa med 94% foundation blod, är det bra? :D

Mkt bra i mina ögon! Vill gärna ha mer info, vad heter hästen, är den reggad i AQHA? Härstamning? *nyyyyfis*

PM:a gärna om du inte vill skriva ut det här, om det inte är nåt hemligt förståss? Alltid intresserad av äkta foundation hästar!

Är det din? Bra val isåfall! :D

Lenita skrev:
Three Bars räknas också som foundation trots att han är fullblod...;)

/Carina :eek:

Helt sant! Även om dom i övrigt i princip blockar alla fullblod även om de faktiskt är grunden till quarterhästen!

Jo, men de som kommer före ett visst årtal räknas inte. Har för mig att det är någon gång i början på 1950-talet det räknas ifrån, ska kolla och återkommer i frågan....:D

Ha ha den va rolig du! :D

Har försökt på mina egna, det enda jag kan säga är vilka som har någotsånär hög % o vilka som inte har alls...
Men det finns en lista nånstans där massor av hästar är listade med sina %, där kan kolla sin hästs föräldrar o släktingar o få sig ett hum...
Ska försöka leta reda på den listan igen!
O kolla din pålle på skoj! :D

Ganska lätt att räkna på våra två eftersom de har nästan identisk härstamning utan att vara syskon.....;) :D

Sv: Foundation? en till som är nyfiken...

Är det han på N eller ?
Z

Liknande trådar

Fordon Jag ska sälja min citroen och enligt blocket är den värd 10 000 kronor. Om jag däremot kollar på biluppgifter.se så hamnar priset på 19...
2
Svar
30
· Visningar
1 850
Senast: mars
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 048
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
2 006
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈