På vilket sätt räcker inte ditt 18-135mm till?Tack för att du gav mig något att tänka på, ska kika runt lite mer! Om jag förstår dig rätt så föredrar du lång brännvidd än större bländare?
Har idag ett 18-135mm f4-5.6 som kom med kameran och fotar mest på 135 och känner att f5.6 inte räcker till för det jag vill göra.
Brännvidd och bländaröppning beror på vad man fotograferar. För porträttfoto är en stor bländare bra och överkomlig i pris och storlek på objektiv eftersom man använder kortare brännvidder.
För naturfoto, dvs. vilda djur är lång brännvidd ofta avgörande, stor bländaröppning är ju inte fel men då talar vi om stora summor och stora objektiv. Canons 100-400/4,5-5,6L (jag skrev fel innan) är en mycket bra kompromiss mellan storlek, brännvidd, ljusstyrka och pris men det är för stort tycker jag att gå omkring med om man inte enbart är ute för att fota. Om man kan nöja sig med kortare brännvidd är EF 70-200/4L är inte så mycket ljussvagare än 2,8 än att det oftast räcker till och mycket trevligare att bära omkring på. Bildkvaliteten och kvaliteten i övrigt är i absolut toppklass. Såg att de säljs för typ 2500 kr begagnade och det tycker jag är mycket prisvärt för ett objektiv i proffskvalitet.