FototrÄd del II

Status
StÀngd för vidare inlÀgg.
Jahaaaa. Hahaha. Jo, det Ă€r det, vad Ă€r reglerat? 😬
I det hÀr fallet(!) sÄ Àr det Vattenfall som reglerar Àlven genom sina kraftstationer. De tömmer magasinen för att fÄ plats med vÄrfloden och fyller sen upp under hösten för att kunna köra stationerna under vintern. Olika frÄn damm till damm, men det kan skilja mÄnga meter mellan ett tomt och ett fullt magasin. Det gör att vÀxtlighet och jord spolas bort i Àlvkanten och det blir bara sten kvar som syns nÀr det Àr lÄg nivÄ.

DÄ de dessutom Àr ensamma kraftverksÀgare i LuleÀlv sÄ kan de reglera stationerna som de vill sÄ lÀnge de tar hÀnsyn till vattendomarna och tappningar, men det finns inga andra kraftbolag som de mÄste anpassa sig efter som de mÄste göra i andra Àlvar lÀngre söderut dÀr det finns fler intressenter i Àlvarna. Det gör att de kan reglera ganska hÄrt nÀr de reglerar Àlven och i Ligga t ex Àr det en fallhöjd pÄ 40 m mellan intag och utlopp i stationen.
 
Senast Àndrad:
I det hÀr fallet(!) sÄ Àr det Vattenfall som reglerar Àlven genom sina kraftstationer. De tömmer magasinen för att fÄ plats med vÄrfloden och fyller sen upp under hösten för att kunna köra stationerna under vintern. Olika frÄn damm till damm, men det kan skilja mÄnga meter mellan ett tomt och ett fullt magasin. Det gör att vÀxtlighet och jord spolas bort i Àlvkanten och det blir bara sten kvar som syns nÀr det Àr lÄg nivÄ.

DÄ de dessutom Àr ensamma kraftverksÀgare i LuleÀlv sÄ kan de reglera stationerna som de vill sÄ lÀnge de tar hÀnsyn till vattendomarna och tappningar, men det finns inga andra kraftbolag som de mÄste anpassa sig efter som de mÄste göra i andra Àlvar lÀngre söderut dÀr det finns fler intressenter i Àlvarna. Det gör att de kan reglera ganska hÄrt nÀr de reglerar Àlven och i Ligga t ex Àr det en fallhöjd pÄ 40 m mellan intag och utlopp i stationen.

Gud vad du kan! Åkte ju förbi bĂ„de Vattenfall och Ligga, buke Ă€r en oas av kunskap 😁
 
1000045912.jpg
 
Status
StÀngd för vidare inlÀgg.

Liknande trÄdar

KlÀder & Bli fin Jag har ett strump-problem... NÀr jag springer eller kör ett spinningpass och blir svettig om fötterna fÄr jag ofelbart skoskav om jag...
Svar
15
· Visningar
975
Senast: 95johsv
·
Fritid Visst har vi byggkunniga hÀr som kanske kan komma med tips och rÄd vid val av virke? I stallet har vi hyllor i vÄrt "vattenrum" de...
Svar
17
· Visningar
1 081
Senast: Bison
·
Mat Min första reaktion hÀr var att sÀga att du har fel, det smakar inte alls neutralt! Men vem Àr jag att avgöra hur du uppfattar saker...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 340
Senast: co-SMAD4
·
GnÀgg Jag vet inte om jag valde rÀtt Àmne nu. Och ursÀkta om det Àr en dum frÄga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har tvÄ hÀstar pÄ...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 157
Senast: L(i)FE
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp