FototrÄd del II

Status
StÀngd för vidare inlÀgg.
Jahaaaa. Hahaha. Jo, det Ă€r det, vad Ă€r reglerat? 😬
I det hÀr fallet(!) sÄ Àr det Vattenfall som reglerar Àlven genom sina kraftstationer. De tömmer magasinen för att fÄ plats med vÄrfloden och fyller sen upp under hösten för att kunna köra stationerna under vintern. Olika frÄn damm till damm, men det kan skilja mÄnga meter mellan ett tomt och ett fullt magasin. Det gör att vÀxtlighet och jord spolas bort i Àlvkanten och det blir bara sten kvar som syns nÀr det Àr lÄg nivÄ.

DÄ de dessutom Àr ensamma kraftverksÀgare i LuleÀlv sÄ kan de reglera stationerna som de vill sÄ lÀnge de tar hÀnsyn till vattendomarna och tappningar, men det finns inga andra kraftbolag som de mÄste anpassa sig efter som de mÄste göra i andra Àlvar lÀngre söderut dÀr det finns fler intressenter i Àlvarna. Det gör att de kan reglera ganska hÄrt nÀr de reglerar Àlven och i Ligga t ex Àr det en fallhöjd pÄ 40 m mellan intag och utlopp i stationen.

Senast Àndrad:
I det hÀr fallet(!) sÄ Àr det Vattenfall som reglerar Àlven genom sina kraftstationer. De tömmer magasinen för att fÄ plats med vÄrfloden och fyller sen upp under hösten för att kunna köra stationerna under vintern. Olika frÄn damm till damm, men det kan skilja mÄnga meter mellan ett tomt och ett fullt magasin. Det gör att vÀxtlighet och jord spolas bort i Àlvkanten och det blir bara sten kvar som syns nÀr det Àr lÄg nivÄ.

DÄ de dessutom Àr ensamma kraftverksÀgare i LuleÀlv sÄ kan de reglera stationerna som de vill sÄ lÀnge de tar hÀnsyn till vattendomarna och tappningar, men det finns inga andra kraftbolag som de mÄste anpassa sig efter som de mÄste göra i andra Àlvar lÀngre söderut dÀr det finns fler intressenter i Àlvarna. Det gör att de kan reglera ganska hÄrt nÀr de reglerar Àlven och i Ligga t ex Àr det en fallhöjd pÄ 40 m mellan intag och utlopp i stationen.

Gud vad du kan! Åkte ju förbi bĂ„de Vattenfall och Ligga, buke Ă€r en oas av kunskap 😁

1000045912.webp

Status
StÀngd för vidare inlÀgg.

Liknande trÄdar

Kultur Jag lÄste förra trÄden eftersom den var uppe i 2000 inlÀgg men tÀnkte att vi kan fortsÀtta dela med oss av fina bilder hÀr :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
252
· Visningar
5 184
Senast: pepp
·
Kultur HÀr kommer ett rykande fÀrskt bokbingo att pÄbörjas 1 november sÄ ni kan börja leta efter lÀmpliga böcker! Boken mÄste alltsÄ vara...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
4 722
Senast: doppler
·
Kropp & SjÀl Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fÄtt förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 mÄnader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 398
Senast: Sassy
·
Kultur Vilken Àr den bÀsta filmen ni nÄgonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmÀssigt bra utan kan vara bra av anledningar ni sjÀlv vÀljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 486

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka