Fotografering vid tävling

Status
Stängd för vidare inlägg.

aida

Trådstartare
Anser ni att det är okey att någon fotograferar er under en dressyrtävling? Om inte, varför?
Beror det på om det är ute eller inne?
Med blixt eller utan?

Vad tycker ni?

Sv: Fotografering vid tävling

Jag tycker det är helt ok! Även med blixt!
Kan inte hästen hantera det så bör man nog öva det på hemmaplan. Man kan ju inte räkna med att andra människor rättar sig efter en själv till 100%.

Kan ju vara så att nån tycker att ens häst är supersnygg, och inte kan man väl neka dem att ta ett foto då? ;)

för min del får det gärna fotograferas, med blixt om man vill. :)

Kan förstå om man sitter på en väldigt nervös häst och det är OS-final, då kanske inte tusen fotografer är så kul ;) men annars är min uppfattning att det är alldeles för "tyst och lugnt" runt dressyrtävlingar (vissa hästar "klarar" ju inte ens prisutdelningarna:O). Hästar (även dressyrhästar;) ) kan faktiskt lära sig att koncentrera sig på jobbet även om ngt stör.

/lillagoajag, som har sin paddock belägen vid en vältrafikerad väg :)

Jag tycker det är helt okej så länge det inte stör mig eller hästen. Störande tycker jag det är om personen är för nära banan, springer runt och "flaxar"/rör sig på ett sätt som kan skrämma hästen. Blixt är inte okej enligt mig. Särskilt snällt är det knappast heller att dra iväg en fotoserie "rakt i ansiktet på hästen".

Detta skriver jag både som tävlingsryttare och fotograf.

EDIT: Tillägg varför jag inte gillar blixt är pga att jag har en blixträdd häst. Han har förmodligen råkat ut för något som ung och är rädd för ficklampssken, fyverkerier, kamerablixtar mm och även om han idag knappt bryr sig längre vill jag inte riskera att få min ritt förstörd.

Sen att hästar är hästar och flyktdjur är knappast någon nyhet och kan bli skrämda av plötsliga ljud, rörelser mm oavsett om det är den snällaste och lugnaste hästen. Personligen skulle jag aldrig våga riskera att störa någons ritt genom att fotografera med blixt. Dessutom blir bilderna nästan alltid mycket bättre utan blixt än med.

/Murray - med fälttävlanshästar som är vana vid de allra konstigaste tävlingsförhållandena.

Senast ändrad:

nu svarar jag som fotograf och inte som ryttare (då vi har tävlat i så pass små klasser att dom ända som har fotat oss är kompisarna:D)

Är väldigt mycket försiktigare på en dressyrtävling än i hopp, kör, fälttävlan där det är rörelser och full fart hela tiden. Fotar ALDRIG med blixt och har oftast teleobjektivet så man sitter en rätt bra bit ifrån ekipaget (om hästen skulle reagera på klickandet)

Inom dressyren tar jag mest bilderna när hästen är långt borta, märker jag att det är en lite för nervös häst stänger jag av kameran helt.

Sen kanske du som TS även tänkte på och menade om det är ok för personen i sig att bli med på foto och hamna uppe på någons hemsida?
Jag ger aldrig bort/säljer foton till andra personer även om dom verkligen vill ha bilden (alltså personer som inte är med på bilden) Sen använder jag enbart bilderna uppladdade på min hemsida.

Med mig är det ok med fotograferande. Dock vill jag inte ha massa spring på läktaren av fotografter som föröker få den perfekta bilden med objektiv stora som vägkoner.

Murray, kul att se dig här!!!!

Så länge man inte stör, så tycker jag att det är helt okej med fotograferande, men ej med blixt.
Mina egna hästar skulle troligen inte bry sig om blixten, men det finns ju de som har unga/känsliga hästar och då känns det onödigt.
Går ju att få bra bilder ändå!

Senast ändrad av en moderator:

+ er andra
Kul att läsa hur andra tänker! Jag har själv aldrig, innan idag, reflekterat över att det skulle vara ett problem att fota och använda blixt vid tävling.
När jag har tävlat själv så har jag aldrig tänkt på när någon fotat och använt blixt och de hästar jag har ridit har heller ej brytt sig om det. Ja, möjligtvis om de skulle ha hängt över sargkanten...

Men idag var jag och tittade på en vän som tävlade, en lokal Lb i ridhus. Jag fotade under hennes ritt och ett till ekipage efter det (som jag ej känner, men det var en grymt fin häst! (hingst, som jag kan tänka mig kommer att visas på bruksprov framöver. Eller ja, jag skulle gärna vilja se honom där :angel:))

Sedan blev det inte mycket mer fotande dock, eftesom en utav arragörerna kom fram och sa att jag inte fick lov att använda blixt under ritterna. Jag sa okey och la ner mitt fotande. Sen började jag fundera på varför?

Jag upplevde inte att jag störde på något sätt, satt stilla, tyst och fotade diskret tyckte jag. Och ingen utav de som jag fotade såg ut att reagera det minsta på blixten, då hade jag givetvis låtit bli.

Jag tycker att det är trist att det har blivit så hyss pyss på dressyrläktaren, ingen vågar applådera, på vissa ställen så låser de dörrarna för att ingen ska kunna gå ut och in och nu; nytt i min värld, ingen blixt...

Jag har två otävlade unghästar och ber till gud att folk stänger av kameror när vi ska debutera :o En blixt i ridhuset under detta spända moment hade åtminstone fått stoet att flippa totalt. Inte för att hon är rädd för kamerablixtar utan för att när hon är spänd så räcker det med minsta, minsta lilla för att utlösa en reaktion. Alltså går det inte så lätt att träna på hemma.

Med en lite mer rutinerad häst ser jag nog lite annorlunda och utomhus är det alltid skillnad, särskilt om man inte behöver blixt. Om man verkligen vill fota ett ekipage, kan man inte fråga först då? Det är så onödigt att förstöra en hel tävlingsdag för någon för en sådan sak. Sedan hänger det såklart på vem man är, kan man avläsa en spänd häst? Kan man läsa av hur hästen reagerar på en blixt? Knäpper man första bilden vid hälsningen på domaren eller under joggingen i collecting ring? Jag tycker att alla hästar som tävlar ska lära sig att hantera detta men som sagt på en unghäst är det verkligen skittrist om första tävlingserfarenheten ska förstöras av sådana saker. Dessutom betalar ryttare faktiskt för att få rida sina klasser. Skitsurt att betala anmälnings- och startavgift, uppstallning och bensin för att få sin ritt förstörd av en kamerablixt och sabba hästens intryck av tävlingsplatser.

Mvh Jate Volim

Senast ändrad:

Ja, absolut. Men kommer det in en orutinerad unghäst så syns ju det. Då hade jag inte fotat. Det fanns unghästar (spända hästar) på plats idag och dem fotade jag inte.

Men på sätt och vis så tycker jag ändå att det hör till miljöträningen, till viss del. Visst, om jag hade haft en jättespänd unghäst som tyckte att allt var läskigt så hade jag nog inte heller uppskattat blixtar på det. Men annars så kan jag nog tycka att det är något som de också ska vänja sig vid.. ?

Läst igenom svaren pch har bara en liten reflektion...
Ett par stycken skriver att fotoblixtar och så egentligen är nånting som borde ingå i miljöträningen och att hästarna "borde klara" att bli fotade.
Det håller jag iofs med om, men som utomstående fotograf får man nog även tänka på att ryttaren kanske inte tycker att denna miljöträning ska ske mitt under en tävlingsritt.
Sedan var det någon som skrev med att "om hästen reagerar så slutar man ju direkt" -tyvärr är det ju så att när hästen reagerar för blixten, så är det ju redan gjort.. Då kanske ryttaren får nåt poängavdrag för att nån rörelse inte gick felfritt -just för att hästen reagerade. Och då är skadan redan skedd så att säga..

Jag själv som har en unghäst som ska ut och tävlingsdebutera om ca 3v (gått treårstest och 4-årskval innan men det är ju inte riktigt lika "uppstyrt" som en dressyrklass där man rider helt ensam och det är tyst runt) hade kanske inte blivit överlycklig om nån brände av en blixt i ansiktet på min häst. Men fota gärna utan blixt -och även gärna utomhus, där händer det mer grejer så risken att kameran ska störa är inte så stor.

Men annars så kan jag nog tycka att det är något som de också ska vänja sig vid.. ?

Och du tycker inte att ryttare själv ska få styra över den träningen? Det är inte särskilt konstruktivt att skrämma en häst "för att den ska vänja sig" i en främmande och redan spänd miljö. Sen inte sagt att det är särskilt många hästar som faktiskt bryr sig men JAG anser inte att man chansar med risk att förstöra för andra.

Sen upprepar jag mig. Varför använda blixt? Man ska ha en väldigt bra blixt om den ska nå fram när det gäller så långa avstånd.

(Hej Remmis! Tack. Hoppas allt är bra.)

Ja, absolut. Men kommer det in en orutinerad unghäst så syns ju det. Då hade jag inte fotat. Det fanns unghästar (spända hästar) på plats idag och dem fotade jag inte.

Fast det är inte alltid det syns, just därför undviker jag blixt.

Kan ta en unghäst som jag red tidigare som exempel. Det syntes inte på utsidan att jag "satt på en liten bomb".
Sedan tycker jag inte att det är fel att hästarna ska vänja sig, men inte på tävling.

För mif är det helt ok med fotografering. För min egen del spelar blixt eller inte, inte någon roll men hade jag suttit på en unghäst hade jag föredragit utan blixt och därför tror jag att det är mest uppskattat utan

Jag tycker det brukar vara så att proffsfotografer inte stör hästarna speciellt mkt (iaf inte på utomhustävlingar). Däremot så har "amatörer" en tendens till att vara på ställen som är mindre bra :)

jag tycker det är ett otyg att använda blixt.

tex på oslo horseshow har det varit förbjudit att fota med blixt. det tycker jag är en bra regel, man ser ofta hästar som blir störda av att någon dummskalle blixtrar dom rakt i ögonen. så himla onödigt!

Ok att fota så länge det inte stör. Inte okej med blixt.

Jag skulle bli väldigt sur om någon förstörde min tävlingsdag genom att skrämma den redan spända hästen (och ryttaren) med en blixt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Hej! Nu när tävlingarna drar igång tillkommer också arbetet med att vara funktionär. Jag ska vara speaker men det var ett par år sedan...
Svar
16
· Visningar
1 910
Senast: settis
·
Tävling Angående fotografering på tävling. Hur fungerar det på de platser där ni har fotograf? Får alla skriva under någon form av samtycke...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 105
Senast: nexxa
·
Tävling Jag vet inte om denna borde ligga här eller på Allmänt, men tänker att hästmänniskor borde hitta hit. På våra klubbtävlingar och 1*...
2
Svar
22
· Visningar
2 311
Senast: Murray
·
Träning Jag har en ponny som blir extremt stressad vid tävling. Hon är väldigt känslig och har mycket gång och blir väldigt explosiv inne på...
Svar
2
· Visningar
383
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka