Fotografering vid tävling

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fotografering vid tävling

Däremot så har "amatörer" en tendens till att vara på ställen som är mindre bra :)

Måste passa på att fråga vilka de mindre bra ställena är? :)
Själv har jag inte tävlat på flera, flera år, men tycker det är väldigt kul att dra med mig kameran på de få tävlingar jag besöker. Fast jag är oerhört mån om att inte besvära någon genom att låta eller synas för mycket. Så om man kan få tips på hur man som fotograf är så diskret som möjligt utifrån tävlingsdeltagarnas synvinkel är ju den här tråden väldigt intressant :)

Grejen är väl den att proffsfotografer på utomhustävlingar oftast har såpass bra utrustning att de inte behöver vara "nära" banan. Det beror ju på hur tittig häst man har, men vi gillar inte fotografer precis utanför staketet tex.

KL!
Ni som fotar utan blixt inomhus, vad har ni för inställningar då för att få bra bilder?
Jag har försökt fota utan blixt men får enbart suddiga bilder..utan undantag. Har en hyfsat enkel variant på systemkamera.

Du har antagligen ett för dåligt objektiv.
Jag fotar oftast med f/2.0-2.8 och ISO 500-1000 i ridhuset där jag har min häst.
Det blir inga superbilder direkt, men jag fotar nästan bara när kompisar tävlar, mitt objektiv räcker oftast inte till.

Joshuacomp__by_Tarjeis.jpg

Du behöver med andra ord ett objektiv med lågt bländartal, runt 2.8 och neråt brukar fungera.

jag är och fotar på en del tävlingar.. men det skulle inte falla mig in att använda blixt.. för att som redan nämt i tråden så är blixten onödig för att den hjälper iaf inte.

så om man ska fota i ridhus så är det som tidigare sagt 2.8 objektiv som gäller.. om man inte kan komma nära nog för att använda 50mm 1.8 ... men då är ju risken stor att man stör..

är det inte ute så jag fotar hellre framridningen än inne i ridhuset..

Gör ingenting om man fotar, behöver kanske inte vara hela tiden dock. Blixt är okej, men som sagt var, inte hela tiden. Om man är lite smånervös redan från början blir det ju kanske inte bättre av att någon står och knäpper bilder konstant ;) Men som sagt, det kan ju vara lite smickrande också ;)

Jag försöker skippa zoomning i telet för lägre bländartal och underexponerar i värsta fall för att sedan redigera i efterhand :)

mfl.

Jag uppskattar de konstruktiva svaren, tack för dem! Jag har uppenbarligen en del att lära angående att fota utan blixt.
Trist dock med svar som: Varför använda blixt när det inte behövs.
Jag kan inget om foto, jag ville fota min vän som tävlade och passade på att fota lite andra fina hästar samtidigt och har som sagt aldrig själv reflekterat över att det skulle vara ett problem, varför jag också frågade er.

Och angående vad jag skrev om att hästarna borde vänja sig även detta, var att jag faktiskt trodde att det ingick en del fotografering (med blixt) på många tävlingar och alltså är en del av den vanliga tävlingsmiljön. Men så är tydligen inte fallet.

Men som sagt jag får ta och läsa på lite om hur kameror fungerar med bländare, slutartid, iso och allt vad det heter, innan jag ev. ger mig på något sådant igen.

Anledningen till att du fått de svar du fått ang blixt är för att flera i tråden har kunskap mm utöver svenssonnivå och fotat en hel del och har erfarenhet.Inget illa ment alls skulle jag tror utan bara fakta rakt upp och ner bilderna blir helt enkelt inte bättre och det kan uppfattas som störande :) Och då är det helt enkelt bäst att låta bli.

De med slutartid bländare iso mm är för systemkameror . använder man vanlig hederlig digitalkamera är det inget man behöver bry sig i.

vilken iso brukar du använda?.. jag antar att lägsta bländare på dit obj ligger på ca: 3.5

fotar du i raw eller jpg ?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Hej! Nu när tävlingarna drar igång tillkommer också arbetet med att vara funktionär. Jag ska vara speaker men det var ett par år sedan...
Svar
16
· Visningar
1 910
Senast: settis
·
Tävling Angående fotografering på tävling. Hur fungerar det på de platser där ni har fotograf? Får alla skriva under någon form av samtycke...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 105
Senast: nexxa
·
Tävling Jag vet inte om denna borde ligga här eller på Allmänt, men tänker att hästmänniskor borde hitta hit. På våra klubbtävlingar och 1*...
2
Svar
22
· Visningar
2 311
Senast: Murray
·
Träning Jag har en ponny som blir extremt stressad vid tävling. Hon är väldigt känslig och har mycket gång och blir väldigt explosiv inne på...
Svar
2
· Visningar
383
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka