Jag blir helt matt av den här tråden. Bor längs en 50-väg, som på vissa ställen är 30 (förbi skolor och så) och undrar i princip varje dag om folk fått körkortet i flingpaketet med tanke på alla som kör för fort, kör om på övergångsställen, kör mot rött osv osv. Men med tanke på att många verkar tycka det är helt normalt att köra för fort så ska man väl inte bli förvånad.
Hastighetsbegränsningarna, speciellt 70 och lägre, finns där av en anledning. Det är liksom inte meningen att man ska köra 23 km över dem för att sen sitta och neka och tjafsa och ta resurser från viktigare saker. Jag börjar nästan koka om jag tänker för mycket på vilket extremt slöseri med polisens resurser det är, hade folk gjort rätt för sig istället för att hålla på med sånt trams hade kanske t.ex. jag vågat vistas utomhus i somras utan att ständigt kolla mig över axeln och vara rädd pga hot som det "saknades resurser" att följa upp.
Ja, jag har också kört för fort, men aldrig mer än 5-10 över, och då på vägar med högre hastighet (70 och uppåt). Och händer det så släpper jag direkt på gasen. Åkt dit på fartkamera en gång, körde 75 på 70-sträcka. Körde mammas bil och brevet kom till mig, jag skämdes naturligtvis nästan ihjäl, betalade fort och hoppades att mamma aldrig skulle få reda på det. Hade hon fått reda på det hade jag kört den bilen för sista gången kan jag lova. Förmodligen även blivit skjutsad till tävling osv för sista gången på ett långt tag...
Och hade jag en nybliven körkortsinnehavare i min närhet som inte bara kört 23 km för fort utan dessutom nekat hade jag informerat hen om att jag anser att hen inte har den mognad man bör ha i trafiken och att hen därför självklart inte kommer få låna min bil någon mer gång, förrän hen tydligt visat sig mogen.