Fotad av fartkamera, neka?

Jag drar ett djupt andetag.... Den här tråden provocerar mig nästan orimligt mycket. Jag tänker att varje vuxen människa i det här landet har hört talas om vilken resursbrist det finns inom polisen, vilket i slutändan resulterar i ett stort lidande för en mängd oskyldiga brottsoffer, inte minst kvinnor och barn. Att man då har mage att neka till en simpel fortkörning, som man är väl medveten om att man är skyldig till, gör mig kort sagt skogstokig!

En massa timmar av polisiärt arbete läggs på ett patetiskt litet försöksprojekt att komma undan ett helt rimligt straff som man i slutändan troligtvis ändå inte kommer undan. Men i förlängningen gör nekandet till detta simpla brott att de svårare brotten, exempelvis våldtäktsoffer inte får de resurser de borde få, vilket i förlängningen gör att förövarna går fria. Skämmes ta mig fan!

Jag hoppas verkligen det går till tingsrätt så det syns när se kollar upp körkortet nästa gång.

Det syns även om det inte går till tingsrätten. Så länge det blir en laga kraft-vunnen dom så syns det i brottsregistret.
Och det blir det om man väljer att själv skriva på boten, men även om en åklagare väljer att döma ut strafföreläggande istället för att väcka åtal.

Det syns även om det inte går till tingsrätten. Så länge det blir en laga kraft-vunnen dom så syns det i brottsregistret.
Och det blir det om man väljer att själv skriva på boten, men även om en åklagare väljer att döma ut strafföreläggande istället för att väcka åtal.
Ok. Min man står som ren i brottsregistret efter böter han betalade direkt (kollade upp i samband med medborgaransökan strax före jul) medan jag har prick efter tingsrättsärende just pga försummelse av betalning så någon skillnad verkar det ju vara på papperet i alla fall. Lexbase samma sak. Om man nu ska se det som någon form av källa.

Ok. Min man står som ren i brottsregistret efter böter han betalade direkt (kollade upp i samband med medborgaransökan strax före jul) medan jag har prick efter tingsrättsärende just pga försummelse av betalning så någon skillnad verkar det ju vara på papperet i alla fall. Lexbase samma sak. Om man nu ska se det som någon form av källa.
Blev nyfiken o måste kolla,jag har 2 fortkörningsböter, betalda direkt, jag är inte heller med i Lexbase.

Okej. När polisen slår i sina system får de (vi) även upp ordningsböter nämligen.
Dock ser de lite annorlunda ut om man jämför med trafikbrott som gått till tingsrätten.
Men båda hamnar i belastningsregistret. Sen hur ett vanligt obotsbrott ser ut när man begär ut det vet jag faktiskt inte. Det kanske inte syns då. Det trodde jag dock.

Okej. När polisen slår i sina system får de (vi) även upp ordningsböter nämligen.
Dock ser de lite annorlunda ut om man jämför med trafikbrott som gått till tingsrätten.
Men båda hamnar i belastningsregistret. Sen hur ett vanligt obotsbrott ser ut när man begär ut det vet jag faktiskt inte. Det kanske inte syns då. Det trodde jag dock.
Det verkar inte göra det. Kanske ni kan se det internt, vore ju konstigt annars eftersom om man får flera fortkörningar efter varandra är det skäl att dra körkortet om jag förstår körkortslagen rätt men inget man får upp om man drar ut brottsregister. Eller om man kollar sådana sidor som mr koll och Lexbase. För att söka medborgarskap kräva rent brottsregister t.ex. Däremot har jag funnits med och blev rätt paff för trodde inte böter alla syntes i brottsregistret så jag betalade för att se varför och då stod det någonting med tingsrättsföreläggande och trafikförseelse (kommer inte ihåg rätt juridisk term hur det stod). Min man står som sagt utan anmärkning på Lexbase och mr koll också. Trots höga böter (4000 på 80väg och näst intill hastighet intill körkortsgräns medan mitt var 67 på 60 väg och 1500 i fartkamera så det beror inte på farten heller utan med all säkerhet att mitt kom till tingsrätten och han betalade direkt).

Alla domar, strafförelägganden, förelägganden om ordningsbot, åtalsunderlåtelser och en rad andra saker finns med i belastningsregistret. Dock varierar det vad som syns på olika utdrag från sagda register, så registerutdraget kan vara tomt även om belastningsregistret inte är det.

Alla domar, strafförelägganden, förelägganden om ordningsbot, åtalsunderlåtelser och en rad andra saker finns med i belastningsregistret. Dock varierar det vad som syns på olika utdrag från sagda register, så registerutdraget kan vara tomt även om belastningsregistret inte är det.
Som sagt. Detta finns med på Lexbase och inte med också. Någon skillnad är det huruvida det går till tingsrätt eller ej. Det är inte exakt samma sak för då hade det setts på samma sätt. Vilket var poängen med sista inlägget. Hade det varit jag som sökt medborgarskap hade det inte varit tomt trots samma förseelse.

Som sagt. Detta finns med på Lexbase och inte med också. Någon skillnad är det huruvida det går till tingsrätt eller ej. Det är inte exakt samma sak för då hade det setts på samma sätt. Vilket var poängen med sista inlägget. Hade det varit jag som sökt medborgarskap hade det inte varit tomt trots samma förseelse.

Skillnaden beror inte på om det går till tingsrätten eller ej, utan vilken typ av utdrag som görs. Om man får en ordningsbot av polisen för att man kört för fort eller om man döms att betala samma peng av en tingsrätt är bara en processuell fråga.

Skillnaden beror inte på om det går till tingsrätten eller ej, utan vilken typ av utdrag som görs. Om man får en ordningsbot av polisen för att man kört för fort eller om man döms att betala samma peng av en tingsrätt är bara en processuell fråga.
Vilket jag skrev i tråden över .

Ska erkänna att det är min räddning på 40-sträckor sedan det infördes. Nu har jag börjat lära mig, men i början var det sjukt svårt att hålla 40, blev ofta 50 för ja va inlärd med det. Farthållaren var min räddning. 🙈 😅
:D Jag har istället sjukt svårt med 40, 30 och 50 har jag koll på. Men 40, antingen kör jag lite för sakta och hamnar på 30 eller så hamnar jag närmare 50. Där är farthållare bra men oftast är det sträckor som kräver att man bromsar för övergångsställen och fartgupp så där hjälper ju inte farthållaren heller. ;)

• Gilla
Reactions: 360
Om man vet med sig att man är tung på gasen så finns det numera oftast farthållare i bilar. Just say'in :)
Och av någon märklig jävla anledning funkar den i mina bilar inte på hastigheter under 40. Jag som hade behövt den på 30-sträckorna. Otroligt frustrerande, men ett sidospår :p

Ska bli intressant att se vad som händer med det här faktiskt. Verkar ju som att de lyckats köra bilden i något register och därmed fått veta vem det är, då låter det ju väldigt korkat att neka.

:D Jag har istället sjukt svårt med 40, 30 och 50 har jag koll på. Men 40, antingen kör jag lite för sakta och hamnar på 30 eller så hamnar jag närmare 50. Där är farthållare bra men oftast är det sträckor som kräver att man bromsar för övergångsställen och fartgupp så där hjälper ju inte farthållaren heller. ;)
Jag kör manuell låda och är det 50 kör jag 60 och är det 30 kör jag 40. Just pga att bilen går bättre på 4:ans växel i 60 och 3:ans växel i 40. Den går snålare och bättre för miljön när jag kan ligga på en högre växel.

Och av någon märklig jävla anledning funkar den i mina bilar inte på hastigheter under 40. Jag som hade behövt den på 30-sträckorna. Otroligt frustrerande, men ett sidospår :p

Ska bli intressant att se vad som händer med det här faktiskt. Verkar ju som att de lyckats köra bilden i något register och därmed fått veta vem det är, då låter det ju väldigt korkat att neka.
Ja jag ska komma ihåg att uppdatera vad som händer. Det som polisvännen hävdade var ju att en kan påstå att det inte är den på bilden, och då är det inte värt besväret för polisen att försöka bevisa det.
De allra flesta betalar ju förmodligen utan knot.
Nåja, jag kommer bli varse vad som händer.

Jag kör manuell låda och är det 50 kör jag 60 och är det 30 kör jag 40. Just pga att bilen går bättre på 4:ans växel i 60 och 3:ans växel i 40. Den går snålare och bättre för miljön när jag kan ligga på en högre växel.
Har alltid haft manuell, men bilen jag har nu köpte jag i somras och den är automat, så himla skönt, ett jäkla klipp i motorn också. Men tydligen lite för lätt och rolig att köra fort med också :angel:

Har alltid haft manuell, men bilen jag har nu köpte jag i somras och den är automat, så himla skönt, ett jäkla klipp i motorn också. Men tydligen lite för lätt och rolig att köra fort med också :angel:
Ja, jag gillar manuell låda. Det gör körningen lite roligare.
Men nya bilar har så bra automatlåda numera och andrahandsvärdet på bilar med manuell låda är betydligt sämre idag.
Så på nästa bil kommer jag att köpa en med automatlåda och paddlar på ratten så jag ändå kan leka manuell :D

Ja jag ska komma ihåg att uppdatera vad som händer. Det som polisvännen hävdade var ju att en kan påstå att det inte är den på bilden, och då är det inte värt besväret för polisen att försöka bevisa det.
De allra flesta betalar ju förmodligen utan knot.
Nåja, jag kommer bli varse vad som händer.
Jag förstår inte att man orkar bråka när det handlar om 2800 kr.
Bara att slippa få en polis knackande på dörren eller att bli kallad till nåt förhör känns värt att betala en strunt summa för...

Liknande trådar

Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 934
Senast: Zaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka