Fotad av fartkamera, neka?

Jag förstår inte att man orkar bråka när det handlar om 2800 kr.
Bara att slippa få en polis knackande på dörren eller att bli kallad till nåt förhör känns värt att betala en strunt summa för...
Ja känns pinsamt, tänk om de skulle söka en på jobbet :nailbiting: nä usch.

:D Jag har istället sjukt svårt med 40, 30 och 50 har jag koll på. Men 40, antingen kör jag lite för sakta och hamnar på 30 eller så hamnar jag närmare 50. Där är farthållare bra men oftast är det sträckor som kräver att man bromsar för övergångsställen och fartgupp så där hjälper ju inte farthållaren heller. ;)
Det är likadant för mig i början, antingen 30 eller 50 på 40 väg.
Konstigt nog har det varit lättare att hålla 40 med lastbilen än personbilen utan farthållare. :cautious:

Jag förstår inte att man orkar bråka när det handlar om 2800 kr.
Bara att slippa få en polis knackande på dörren eller att bli kallad till nåt förhör känns värt att betala en strunt summa för...
Och förlora pengar för den arbetsdagen man tappar så till slut är man uppe i ytterligare någon tusenlapp.

Och av någon märklig jävla anledning funkar den i mina bilar inte på hastigheter under 40. Jag som hade behövt den på 30-sträckorna. Otroligt frustrerande, men ett sidospår :p

Ska bli intressant att se vad som händer med det här faktiskt. Verkar ju som att de lyckats köra bilden i något register och därmed fått veta vem det är, då låter det ju väldigt korkat att neka.
Jag har inte hittills kört en bil där farthållaren funkat på 30.
Vilket är synnerligen enerverande för just den hastigheten är supersvår att hålla. Antingen kör jag fortare eller saktare. Hela vår tätort har 30.
Jag har lika svårt både med manuell som med automatlåda. :crazy:

Vilket är synnerligen enerverande för just den hastigheten är supersvår att hålla. Antingen kör jag fortare eller saktare. Hela vår tätort har 30.
Jag kan låsa både lastbilen och personbilen på 30. Personbilen (v70 -15) är det den lägsta hastigheten som går att låsa den på.

Jag har kört någon bil någon gång där det funkat och vet en kompis som alltid har farthållare på 30-sträckor. Det enda jag kan göra är att växla ner manuella bilen till 2:an eller nåt. Då hör man tydligt när man kör för fort.

Jag har kört någon bil någon gång där det funkat och vet en kompis som alltid har farthållare på 30-sträckor. Det enda jag kan göra är att växla ner manuella bilen till 2:an eller nåt. Då hör man tydligt när man kör för fort.
Det lärde jag mig på körskolan, funkar bra!

Jag kör manuell låda och är det 50 kör jag 60 och är det 30 kör jag 40. Just pga att bilen går bättre på 4:ans växel i 60 och 3:ans växel i 40. Den går snålare och bättre för miljön när jag kan ligga på en högre växel.
Kör på 3:ans växel där det är 50 också, så håller du ju hastigheten på en av dem iaf. :idea: Det är ju tillåtet att köra saktare än tillåten hastighet.

Vilket är lätt för mig att säga som är bortskämd med en automat med adaptiv farthållare som går att ställa på 30. :love:

Mvh,
Lady_S

Fast alltså, att skylla på miljö och ecodriving känns ju jävligt taffligt på 30 väg, dessa brukar ju vara vid farliga korsningar där mycket barn springer över vägen alternativt vid skolor (där också mycket barn springer över vägen). Kan man inte åtminstone försöka hålla hastigheten för ungarnas skull då?

Fast alltså, att skylla på miljö och ecodriving känns ju jävligt taffligt på 30 väg, dessa brukar ju vara vid farliga korsningar där mycket barn springer över vägen alternativt vid skolor (där också mycket barn springer över vägen). Kan man inte åtminstone försöka hålla hastigheten för ungarnas skull då?
Eller hur. På 30-sträckor är det inte så viktigt att ”hålla rätt hastighet”. Kör i 20 om 30 inte funkar. Och kör på en låg växel om det krävs. Det handlar om (ofta barns) liv, liksom, så svårt kan det inte vara.

Eller hur. På 30-sträckor är det inte så viktigt att ”hålla rätt hastighet”. Kör i 20 om 30 inte funkar. Och kör på en låg växel om det krävs. Det handlar om (ofta barns) liv, liksom, så svårt kan det inte vara.
Håller med... Vid byskolan där jag bor, som vi passerar varje morgon (mina barn går i en annan skola), har det hänt flera olyckor för att bilister inte kan lyfta på foten från pedalen. Idioter säger jag.
Vet att det finns föräldrar i den skola mina barn på som tar kort och hänger ut bilister som trampar på gasen på den öppna bygruppen på facebook också, överdrivet gnäll har jag tyckt, men det verkar ju ses som ok om man ser tråden här inne att inte hålla hastigheten vid skolor, så det kanske faktiskt är bra...

Betydligt viktigare att hålla hastigheten på 30 väg, det är inte 30 utan att det ofta är mycket barn i närheten, än att hålla den i 90-110....

Verkligen! Att det står 30 på skyltarna betyder ju inte heller att man ska köra i just 30km/h, utan i max 30km/h. Hur den skillnaden kan vara så förbannat svår att förstå, framförallt utanför skolor och liknande, det är för mig fullständigt obegripligt.

Verkligen! Att det står 30 på skyltarna betyder ju inte heller att man ska köra i just 30km/h, utan i max 30km/h. Hur den skillnaden kan vara så förbannat svår att förstå, framförallt utanför skolor och liknande, det är för mig fullständigt obegripligt.
Ja, när jag körde på körskola fick jag order om att hålla 20-25 på 30-väg. Just för att ha marginal och absolut aldrig riskera att ens nå 31... Det finns ju liksom en anledning till att det är just 30 som gräns på såna ställen, för i hastigheter under 30 överlever i princip alla som blir påkörda. Över 30 ser det inte likadant ut.

Hade inte stenkoll tydligen. Bilen orkar köra 30 på 3:an och 50 på 4:an i alla fall om det inte är uppförsbackar. Ecodriving har blivit så naturligt för mig att jag inte tänker på vilka växlar jag har tydligen...

Liknande trådar

Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 934
Senast: Zaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30