Fosterrörelser

HEXE

Trådstartare
När har ni börjat kunna se fosterrörelser på era dräcktiga ston?
Mitt sto har gått in i sjätte mån och jag tyckte att jag såg något härom dagen det kanske är lite för tidigt,
men man vill ju så gärna se att det är någon där inne :love:

Mitt sto är i månad 8 och jag har väl sett fosterrörelser i ca en månad, kanske lite längre!
Det är en härlig känsla när man få se "levande" bevis på att nåt verkligen finns där inne!

Mitt sto tycker att det är lite jobbigt när jag trycker på fölisen hela tiden, för då blir den lite sur och sparkar tillbaka :D

Vart har du sett rörelserna?
Fölet ligger ju långt bak och rörelserna syns bäst vid virveln, iaf på mitt sto.

Ibörjan såg det bara ut som om hon tog ett extra andetag, men nu syns det tydligt att det är ngt som rör sig!
När man trycker lite mot virveln så känns det aldeles hårt.

Min har nyligen gått in i månad 7. Har ej sett några rörelser ännu, men har iofs inte kollat så noga heller.
Hur pass väl ser man eg?

Jag har inte kunnat kolla så noga innan, för mitt sto blir irriterat om man jag trycker henne på magen. Men igår (hon ska föla om ca 45 dagar) putade det ut i ljumsken flera gånger och jag hoppade in till gubben med ett jätteleende på läpparna och rapporterade denna fantasiska händelse.

;) Krocket

Vid ca 6 månader! Nu när hon gått drygt 8 mån är det ju mer tydligt, ganska vild bebis verkar det som :)

Ärligt talat, jag har nog aldrig sett några fosterrörelser hos mina dräktiga ston.
Fast jag har inte heller letat efter det, å andra sidan...

Jag har inte sett något direkt på mina ston heller, någon enstaka gång kanske. Mitt ena sto som absorberade förra året var jag helsäker på att jag såg rörelser på men det var bara hennes egen andning, tror att det är många som tar fel på stoets egna rörelser.......

Ja, visst kan det vara svårt att se ibland, speciellt om stoet andas häftigt eller rör sig. Men jag tror inte att hästar kan skicka iväg sin egen sida flera centimeter rakt ut i en snabb kick tex! Det gäller ju att fölet ligger bra till, ordentligt åt ena sidan tex. ;)

Mitt sto bär fölet oftast åt vänster när hon står inne i stallet på natten och har ätit. Då vänder hon rumpan till mot stallgången o står o kikar ut genom ett fönster o "lilla" magen hänger åt vänster. Då är det mycket lätt att både se och känna när lillbusen håller på! :D

Sen så rör ju inte fölen på sig hela tiden, de sover nog rätt mycket där inne. Tycker man kan se o känna tydligast när de äter. Och som sagt, när de ligger åt ena sidan.

Jag brukar KÄNNA först, vid lite drygt halva dräktighetstiden.SE rörelserna har kommit något senare.

Det är i virveln bak som jag såg rörelserna och söm du säger så var det när hon åt, faktum är att min bäbis som är 15 mån nu var lika dan i magen när jag åt vaknade hon och om jag åt nått riktigt gott (snabba kolhydrater) så blev det riktigt livat.
Mitt förra sto syntes det jätte tydligt på och det började synas i jumsken-virveln men jag kommer inte i håg när det blev riktigt tydligt.
Det stora nöjet med ett högdräcktigt sto är ju att peta-klämma på bäbisen i magen gensvaret blev omedelbart med förra fölisen :smirk:

Jag brukar känna sparkar från fölet när stoet är i runt 6:e månaden.

ang. höger/vänster sida

frågade vet. när hon var ute och vaccinerade, om rörelserna verkligen VAR fölis eller om mitt sto bara hade gigantiska gaser i magen, hon konstaterade ganska snabbt att det VAR föli!

Hon förklarade också (för en obildad-inom-fölvärlden) för mig att hästens foster antingen ligger på vänster eller höger sida (dock vanligtvis på vänstern) nånting med äggledarna... tror jag... kommer inte ihåg!

Sist jag var ute och red så kände jag hela tiden att jag satt snett och funderade ett tag om jag red med ojämna läder, efter ett tag insåg jag att fölis hade parkerat sig så långt åt sidan den kunde och vänstra sidan putade ut dubbelt så mycket som den högra, inte konstigt att man sitter snett då :rofl:

Försökte, lite snällt, att putta in den lite vilket resulterade i en mindre graciös skänkelvikning ner i diket :p

Jag fick snällt sitta på trekvart och se glad ut

Re: ang. höger/vänster sida

Mitt stos fölis ligger definitivt mer på höger sidan, hon är bra mkt större där än på vänster... :D :D

Jag fick hem lånestoet när hon var i 7:e månaden, och då kändes fosterrörelser om man hade tålamod och höll armen så handen låg mot naveln och armen "mot" sidan av magen. Ibland fick man stå och känna länge dock.

I månad 9 ungefär så syntes det bara man stod och tittade, plötsligt böljade det till och buktade ut.

Jag brukade ha kinden mot magen på stoet när jag kände, men det fick jag sluta med. I månad 8 fick jag en REJÄL smäll på käkbenet när fölis sprattlade därinne, och dte var kraft i det sprattlet. Jag hade liiite svårt att förklara att blåmärket över käkbenet berodde på att fölet sparkat mig..det ofödda fölet *s*

På slutet var det party därinne och flaxade vilt och synligt mest hela tiden, tills två veckor innan fölning då fölet vände sig (?) och magen ändrade form och det blev stilla som i graven därinne...

Var ju tvungen att kolla om jag såg fosterrörelser på min stumpa efter att ha läst tråden! Och visst DET VAR NÅGOT SOM RÖRDE SIG :love:. Rätt var det var faddrade det lixom till!!! Ska föla 17:e maj.

Min blivnade fölis är beräknad till den 17 maj så den är i månad 7 snart och i dag såg jag de första fosterröelserna. Blev så fashinerad att jag var tvungen att hämta en stallkompis oxå stog vi och glodde när fölis levde rövare en låång stund. Hur läckert som helst, hela magen bognade ut, som magdans! :D

Ja visst är det häftigt!!! Har inte varit i stallet idag än men måste kolla igen när jag kommer dit!

Jo, hon börjar bli lite tjockare faktiskt. Står ut på sidorna baktill på buken och har fått lite "hängmage". Får snart riga barbacka för sadeln passar inte när hon är högdräktig. Hon vill inte jobba på i dressyr längre (magen är väl i vägen) så vi rider mest i ut.

Kul att era (CosmicQueen och Darbhanga) ska föla i princip samtidigt som min... är era tjocka? Rider ni fortfarande och hur mycket?

Jo, min pålla är rund nu, kolla här. Kortet är taget i slutet av december. Om du bläddrar framåt ett steg ovanför kortet ser du hur hon såg ut innan hon betäcktes :D :D

Jag motionerar henne fortfarande 5 dgr/vecka. Rider, tömkör eller longerar. Dock rider vi inget dressyrarbete på plan sean några veckor tillbaka då hon visat att det börjar bli för jobbigt. Men annars är hon pigg att rida. :)

Är det din pållas första föl?

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
615
Senast: Shaggy
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 975
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
934
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka