ankic

Trådstartare
Jag förstår inte riktigt hur man räknar ut hur mycket fosforbalans eller vetekli man ska ge om foderstat programet säger :
P 11.1 (behov) 8.8 (tilldelat) -20.9 (balans)

Sv: Fosfor

Du saknar 2,3 g fosfor för att komma upp i behovsdosen
Behovet är ju 11,1 g/dag och i den foderstat du lagt in så finns det bara 8,8 g / dag
11,1- 8.8= - 2,3 g
Fosforbalans innehåller 2,5 g fosfor per dosmått om jag minns rätt så ett mått fosfor/dag borde ju bli ganska bra!

Kapar din tråd lite och slänger ut frågan om ca/p kvoten?

Har totalt tappat vad den bör ligga på och vore ytterst tacksam för lite hjälp där :bow:

Mellan 1,2 och 1,8 är vanligt som rekommendation. Lite för hög kvot är inte så farligt om P-behovet är täckt.

Tack :) kvoten på mitt foder hamnar på ca 2 och jag tror att fosfor behovet täcks ...ska kolla en extra gång.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka