Fosfor och kalcium

C

chilipop

Hej! Nån som har fosfor och kalcium i varsin krubba som hästen har i sin box som de kan äta av om de känner att de behöver det??? Funderar att börja med det, så svårt att absolut rätt när det gäller det tycker jag... Vilka säljer bra "sådana" grejor? (ren fosfor och ren kalcium)
Är det en bra ide att göra så eller???
Funderar... :d
 
Sv: Fosfor och kalcium

Tack för svaret! Men varför då???? :confused: :confused:
Kan de få i sig för mycket eller vadå? Vad är riskerna???
Lite förvirrad.... :confused: :confused:
 
Sv: Fosfor och kalcium

Hästar känner inte av att: nu är det brist på tex kalcium..därför bör jag äta mer...hästar äter det som är gott för stunden.Oavsett behov eller inte. Ungefär som med oss människor.
 
Sv: Fosfor och kalcium

Enligt boken "Hästens Näringsbehov och Utfodring" (tror jag det var iaf...) har man bara kunnat bevisa att hästar känner av saltbrist.

Salt är alltså det enda man kan ge fri tillgång till och låta hästen dosera själv. Andra mineraler äter hästen förmodligen för mycket av för att det smakar gott, eller så äter de för lite för att det INTE smakar gott.

Vissa hästar äter dock även salt i för stora mängder vid fri tillgång, eftersom de tycker det är gott...

Knepigt, alltså... ;)
 
Sv: Fosfor och kalcium

OK! Tack! :bow:
Men endel säjer att hästen känner av mineralbrist o.s.v. det måste de ju nästan göra om de är vilda... eller? kansk e ute och cyklar som vanligt.... :d
 
Sv: Fosfor och kalcium

Jag tror mer på att de "vet" vilka växter mm som innehåller mineraler och annat de behöver, men de äter dem i så stor mängd de kan när de hittar dem. Eftersom vilda hästar flyttar på sig hela tiden så finns inte alla växter hela tiden, så de äter det som finns där de råkar vara just då. De kanske inte kan få tag i just de växterna på ett bra tag sedan...

De äter alltså inte för att kroppen känner av ett behov, utan för att de "vet" att de ska göra det för att undvika brist i framtiden.

Tamhästen som får fri tillgång till mineraler äter så länge det finns, eftersom den är programmerad att göra det, och riskerar alltså överdosering. Onödigt belastande för kroppen, och mattes plånbok...

Rörigt blev det, men jag hoppas att min tanke gick fram iaf. Sen om jag har helt fel får väl nån rätta mig. :bow:
 
Sv: Fosfor och kalcium

Jag skulle också vilja ha mer svar på denna tråd! Vad jag märkte när vi bytte hösilage att min häst åt mindre hösilage om hon fick samma mängd mineral. Jag minskade mineral till hälften av tidigare dos och då åt hon samma mängd hösilage igen. Ökade jag mineralerna åt hon mindre hösilage igen..

Det tolkade jag som att hon kände av hur mycket hon behöver. Det nya hösilaget hade mer fosfor än det gamla.

Men det kanske bara var slumpen???
 
Sv: Fosfor och kalcium

Jag tror att hästar känner av mineralbrister.
Min häst går på en uträknad foderstat och hon har gjort detta i hela sitt nu 10åriga liv. Just nu är hennes mineralbehov utöver det hon får i sig via fodret mycket litet hon får 30g kraffts miner röd.
Till saken...
Innan jag räknade på det nya höet så fick hon samma mängd som till det gammla höet ett par veckor (80g miner röd). Dessa blöttes upp och blandades med betforen och hon lyckades sortera ut den så att det låg en brunaktig gegga i botten på krubban som luktade mineraler.
Provade att ge henne mineral pellets ur handen och hon vägrade att äta dom. Tog bort mineralerna helt ett tag och då började hon äta dom ur handen. Jag ska sluta att ge henne mineralerna i maten och sätta upp en mini krubba (9dl rymmer den)och lägga mineralerna i den. I ett stall där hon stått tidigare hadde hon fri tillgång på mineraler (pellets) och hon åt ca 15-20g mer än vad hon enligt uträkningarna skulle göra, men den lilla mängden mer tyckte jag inte att jag behövde begränsa henne.

Om man ska ha hästen på fritillgång av mineraler måste man förvissa sig om att hästen inte äter dom bara för att den får lite att göra (vissa hästar gör så).
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fosfor och kalcium

Å andra sidan borde ju din häst valt bort MINERALERNA istället för hösilaget om den kände av så bra.
 
Sv: Fosfor och kalcium

Jag har experimenterat lite med fri mineraltillgång, men la ner projektet rätt fort.

grusmineraler - Hästarna åt 'stötdoser' med mineraler. Dvs de ignorerade mineralerna i flera veckor för att sen äta en hel massa, följt av veckor utan att röra mineralerna. Således är det möjligt att de känner av mineralbrist när den gått tillräckligt långt, men de fixade inte att DAGLIGEN äta det de behövde utan åt stötdoser. Och lika lite som jag ger dem en stor dos en gång varannan vecka, lika lite vill jag de själva ska reglera så.

Pelletsmineraler - Åh, kraftfoder! sa hästarna och åt alldeles för mycket varje dag.

Och eftersom jag vill att mina hästar varje dag ska få sin mineraltillförsel garanterad så ger jag dem den giva de ska ha, ingen friätning.

(På sommaren när de går på bete får de bara mineraler. Pelletsvarianten. De små rara liven/de dumma krakarna (stryk det som ej önskas) är sååå lyckliga när jag går ut på betet och hämtar in dem, för då vankas det ju 'kraftfoder'. Att 'kraftfodret' är 1 dl pelleterade mineraler har de liksom missat ;))
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 968
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 060
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
896
Senast: Ray
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 094
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp