Sv: Fosfor och kalcium
Jag tror att hästar känner av mineralbrister.
Min häst går på en uträknad foderstat och hon har gjort detta i hela sitt nu 10åriga liv. Just nu är hennes mineralbehov utöver det hon får i sig via fodret mycket litet hon får 30g kraffts miner röd.
Till saken...
Innan jag räknade på det nya höet så fick hon samma mängd som till det gammla höet ett par veckor (80g miner röd). Dessa blöttes upp och blandades med betforen och hon lyckades sortera ut den så att det låg en brunaktig gegga i botten på krubban som luktade mineraler.
Provade att ge henne mineral pellets ur handen och hon vägrade att äta dom. Tog bort mineralerna helt ett tag och då började hon äta dom ur handen. Jag ska sluta att ge henne mineralerna i maten och sätta upp en mini krubba (9dl rymmer den)och lägga mineralerna i den. I ett stall där hon stått tidigare hadde hon fri tillgång på mineraler (pellets) och hon åt ca 15-20g mer än vad hon enligt uträkningarna skulle göra, men den lilla mängden mer tyckte jag inte att jag behövde begränsa henne.
Om man ska ha hästen på fritillgång av mineraler måste man förvissa sig om att hästen inte äter dom bara för att den får lite att göra (vissa hästar gör så).