Sv: Förvirrad ??
Du texas_qh..
Nu får vi INTE glömma att Paint och Quarter är ju samma ras, det finns dubbel reggade som bär o genen alltså finns det i Quarter också och i andra raser, då detta är en färg gen. Nu undrar jag hur seriösa du tycket att folk ska vara med sina raser,tänk över det innan du svarar och du kommer att få lite mer info om namn givna anlag och anlag som man forskar på man detta vet du nog om ELLER?
HERDA:Skinnet ramlar av, Kommer från Poco Bueno avelsförbud på alla som har denna hingst i stammen och som man misstänker har detta anlag. Det finns ju inget test men enligt Djurskyddsmyndigheten så räcker det att misstänka.ÄR DETTA TYDLIGT NOG???????
GBED: Har man ZANTANON i stammen ska ALLA ston/hingstar testas före avel, det räcker med Zantanon 1 gång om inte ett fritest kan visas får INTE sto/hingst värka i avel.
Overo genen: Alla raser misstänker man att man har en häst som kan bära på denne färg gen ska den testas och ett neg/test ska påvisas ÄVEN korsningar innan avel.
VITA GENEN: 97% av ALLA hästar bär denne gen som är dödlig i dubbel uppsättning.Alltså i sin homozygota form lethal.
ALLA hästar ska testas om man misstänker att hästen bär genen, och är hästen bärare får man inte avla på Sto/hingst.
ROAN: Dödlig i dubbel uppsättning.
För att bara nämna några till så har vi.
JEB
HYPP
Laryngeal hemiplegia
OCD
SID
KVICKDRAG forskas det på nu om detta är ärftligt
PSSM
RER
Nu är min undran vad vill du att vi ska testa för eller vill du att jag ska göra listan längre?? Eftersom nu AQHA är så seriösa så utgår jag ifrån att de har testat för detta och att man har låtit friröntga sina ston/hingstar även för spatt, då är jag deras största beundrare och ja då är man oerhört seriös. Nä du hela Sverige kan sluta med avel
på Alla raser för detta finns det ingen som kan leva upp till! Och vad det gäller HERDA så finns det inget test så dessa hästar som har Poco B i stammen har avelsförbud för att det räcker att misstänka ett oönskat anlag så är det FÖRBUD på att avla. Tack för mig.