Förvirrad ??

T

Tina_Western

Hej alla !
Har blivit tipsad om detta forumet, står i begrepp att ta föl för första gången på mitt sto, letar efter "rätt" hingst, har ett paintsto.
Var inne på SPHA´s hemsida och tittade på deras hingstlista, men blev förvirrad :confused: Där finns hingstar som "alla" genom press vet är OLWS positiva, ÄR det OK att avla på dem idag ??
Eller ska jag kanske välja en QH istället för en paint ??
Tacksam för alla tips !

Sv: Förvirrad ??

Det finns många fina avelsgodkända Painthingstar som är premierade enligt rasvisa krav och DESSUTOM fritestade för dödliga anlag. Tyvärr har sittande styrelse valt att marknadföra sina egna hingstar som har avelsförbud i Sverige samt styrelsemedlemmars hingstar som ej har lyckat genomföra en avelsvärdering.......Lite som att; får inte våra hingstar användas så skall inte ens de som är godkända och fritestade få marknadsföras....Be SPHAs rasrepresentant publicera en lista på godkända och fritestade individer. Gör som SQHA, var seriösa...

Om du läser texten på spha´s sida så står det, Hingstar i Sverige
Hingstar godkända enligt APHA. Det står inte att ALLA är verksamma i Svensk avel. Har du även läst texten under AVEL. Om inte så tycker jag att du ska kolla på SPHA´s sida igen.

I Sverige finns i dagsläget inget krav på avelsvärdering tackvare att EU stämde Sverige för det stred mot handel över gränserna b.la. Det var så mycket mer så det går inte kortfattat att skriva om det här. Allt står på SPHA´s sida med länkar om domen och massa annat mat nyttigt.

Jag måste få fråga vilka hingstar har inte LYCKATS GENOMFÖRA en avelsvärdering?

Anlaget i sig är inte DÖDLIGT, det måste vara TVÅ individer som bär genen för att det eventuellt kan bli dödligt.

Jag själv har både Quarter och Paint, kan inte riktigt hålla med dig i fallet om att SQHA skulle vara så himla seriösa, för det finns en hel del Q-hingstar som inte är testade negativt för varken OLWS eller GBED.

Jag kan ju inget om detta, blev bara så förvånad när jag på paintföreninges sida hittade hingstar som jag via alla artiklar i tidningar vet inte är godkända för avel. Jag väntar själv svar på
OLWS test för mitt sto. Om mitt sto är OLWS positiv då får jag ju
inte avla på henne med QH el Paint, men är det OK att avla med någon annan ras ?
Jag tycker allt detta med alla dessa gener som är dödliga är ett enormt område. Kanske dumt att överhuvudtaget försöka ta ett föl ?

Jag kan inte förstå vitsen med att ha med hingstar på en lista om de inte är godkända för avel ! Jag har inte läst all text som står på paintföreningens sidor om avel. Förstår som sagt inte varför det finns med hingstar på en lista om de inte kan användas i avelssyfte.
Det är väl framför allt därför man har en hingst, för att avla, eller har jag fel där ?

Orkar inte ge mig in i debatten igen... men vill säga att jag håller med dig! :bow:

Detta innefattar så mycket mer information, och det jobbas på många plan angående detta!

Om du läser texten på spha´s sida så står det, Hingstar i Sverige
Hingstar godkända enligt APHA. Det står inte att ALLA är verksamma i Svensk avel. Har du även läst texten under AVEL. Om inte så tycker jag att du ska kolla på SPHA´s sida igen.

Varför göra det svårt för stoägarna. SPHA presenterar en lista med godkända hingstar blandat med hingstar med avelsförbud och hingstar som ej är avelsvärderade. En avelsförening borde väl endast redovisa hingstar som är tillåtna för avel i Sverige.
Nu står inte ens alla godkända och fritestade hingstar med på listan... seriöst.....

Tyvärr är det så här att OM ditt sto är positivt så får hon inte användas i avel överhuvudtaget, i Sverige ska jag tillägga.
Sverige är det enda land i världen som INTE får använda sina OLWS-positiva hästar. En quarter kan ha genen fast det inte syns på färgen, därav cropouts. Så man kan aldrig vara säker föränn individen är testad.
Dessa olw-hingstar som står med på SPHA´s hemsida får användas i avel dock INTE i Sverige men i övriga Europa. Många utlänningar söker reda på respektive lands förening för att leta hingstar därav en av anledningarna att dom finns med. Det står klart och tydligt HINGSTAR I SVERIGE (att dom finns)
GODKÄNDA ENLIGT APHA våran moderförening.

Det där med avelsvärdering är historia nu för det är borttaget som KRAV men finns kvar för den som vill. Hingstar som INTE visas är GODKÄNDA för avel ändå, det finns inga hingst licenser att lösa längre heller.

HERREGUD!!!! jag fattar inte att det ska va så svårt att ta reda på fakta först innan man börjar diskutera.....:smirk:

SQHA har listor med rekomenderade hingstar men inte står det att dom är testade och fria, 2st är testade, 1 för OLWS, GBED. 1 för GBED. ALLA dom andra då........seriöst.

Jag har ingen lust eller ork att debattera i denna fråga IGEN. Sök reda på fakta via nätet eller ring någon i SPHA och diskutera framförallt få FAKTA om allt detta.
Kontakta styrelsen i SPHA och framför ditt klagomål angående hingstlistan.:banana:

Som sagt så är det ju endast en lista med de hingstar som finns i sverige och de facto är godkända i resten av världen.... :angel:
Jag anser i alla fall att paintägarna tar detta med letala gener på betydligt större allvar än quarterägarna hittills har gjort, trots att de också finns hos quartern...:mad:

Kanske ska lägga ner hela projektet känns det som :mad:
Jag ville ha tips och råd om hur jag ska gå till väga, men med dessa svar så verkar det som jag måste lägga ner betydligt mer tid och energi än vad jag tänkt mig.
Min tanke var att hitta en trevlig hingst till mitt sto, men är inte intresserad av att få med en massa dödlig anlag på köpet.
Trodde det fanns mer seriositet bland rasföreningar än vad det tydligen gör enligt dessa svar jag fått!:cry:

Men snälla du, du bör nog vara mer insatt i debatten om letala anlag och avel på painthästar innan du fäller sådana kommentarer om SPHA... Om du läser på avelssidan så ser du vad som gäller, och att SPHA uppmanar alla att kontakta respektive hingstägare för att få mer information. En del av dessa hingstar är verksamma utomlands där det inte är förbjudet att avla på OLWS-positiva hästar.

Avel eller ej på OLWS positiva hästar är en helt annan debatt, men om du vill ha råd om painthingstar i Sverige som inte bär på letala anlag så tala om vilken typ av hingst du söker så kan jag tipsa dig om några! :)

Du kan ju som sagt välja quarter också, men testningstvånget är mindre på quarter och dessa kan också bära på TEX OLWS genen mfl.

Och som sagt, det är ju förutsatt att ditt eget sto är fritestat.

Om hingstar som har avelsförbud i Sverige och står till förfogande för betäckning utomlands,där man inte behöver testa för tex OLWS,hur vet man då att det är "säker" avel?
Krävs det tester på stona då? Hingsten vet man ju då att den är positiv.

Tina_Western

Seriositet, säger du. Seriös !!!! det skulle jag vilja kalla SPHA för, som går ut med SÅÅÅ mycket info. till alla som inte är insatta i det här med OLWS, GBED, HERDA, RN-genen (konstantskimmel, Roan) och allt vad det nu kan vara.
Jag vill bara poängtera att det finns INGA OLWS-hästar för dom är DÖDA, men däremot finns det bärare för O-genen det är en J*kla skillnad. Ansvaret att testa sina hästar ska ligga hos ägaren, både sto och hingstägare. För att vid en ev. betäckning slippa risken (25%) att få ett defekt föl mellan två positiva. Det ligger ju i allra högsta grad i stoägarens intresse att inte riskera att få ett defekt föl både ekonomiskt och känslomässigt. :bump:

I svar till ts har jag skrivit en del om detta. Det är klart att jag som stoägare testar mitt sto ÄVEN utan krav för att slippa detta dilemma, både ekonomiskt och känslomässigt för stoets del och min egen.:idea:

Om hingstar som har avelsförbud i Sverige och står till förfogande för betäckning utomlands,där man inte behöver testa för tex OLWS,hur vet man då att det är "säker" avel?
Krävs det tester på stona då? Hingsten vet man ju då att den är positiv.

Därför att alla seriösa Paintuppfödare har testat sina hästar mycket längre än vad de flesta andra ens visste vad OLWS var! Det har dom gjort för att inte korsa en bärare av genen med en annan, och på så sätt omöjliggöra ett lethal white föl! Ingen paintuppfödare vill eller har råd med ett sjukt föl.

Du måste ha två bärare av genen för att få ett lethal white-föl.
Paintuppfödare har "i alla tider" varit noga med säker avel!

Att OLWS-positiva hästar är godkända betyder inte att man för den sakens skull avlar på otestade djur, bara att man har koll på vilak individer man korsar med varandera. Det är bara Sverige som inte litar på att hästuppfödarena har en egen hjärna och ett ekonomiskt/djurskyddsmässigt tänkande! :)

Även om nu paintuppfödare är seriösa i sin avel, så har det ju resulterat i avkommor som är positiva anlagsbärare och även dessa har avelsförbud.Det är ju också en ekonomisk förlust.
Vi lever ju efter de här reglerna här, sen får var och en ha sin uppfattning om dem.
Du verkar insatt i hingstfrågan,kan du rekommendera en paint,fritestad med sinne för reining?

Du texas_qh..
Nu får vi INTE glömma att Paint och Quarter är ju samma ras, det finns dubbel reggade som bär o genen alltså finns det i Quarter också och i andra raser, då detta är en färg gen. Nu undrar jag hur seriösa du tycket att folk ska vara med sina raser,tänk över det innan du svarar och du kommer att få lite mer info om namn givna anlag och anlag som man forskar på man detta vet du nog om ELLER?

HERDA:Skinnet ramlar av, Kommer från Poco Bueno avelsförbud på alla som har denna hingst i stammen och som man misstänker har detta anlag. Det finns ju inget test men enligt Djurskyddsmyndigheten så räcker det att misstänka.ÄR DETTA TYDLIGT NOG???????

GBED: Har man ZANTANON i stammen ska ALLA ston/hingstar testas före avel, det räcker med Zantanon 1 gång om inte ett fritest kan visas får INTE sto/hingst värka i avel.

Overo genen: Alla raser misstänker man att man har en häst som kan bära på denne färg gen ska den testas och ett neg/test ska påvisas ÄVEN korsningar innan avel.

VITA GENEN: 97% av ALLA hästar bär denne gen som är dödlig i dubbel uppsättning.Alltså i sin homozygota form lethal.
ALLA hästar ska testas om man misstänker att hästen bär genen, och är hästen bärare får man inte avla på Sto/hingst.

ROAN: Dödlig i dubbel uppsättning.

För att bara nämna några till så har vi.

JEB
HYPP
Laryngeal hemiplegia
OCD
SID
KVICKDRAG forskas det på nu om detta är ärftligt
PSSM
RER

Nu är min undran vad vill du att vi ska testa för eller vill du att jag ska göra listan längre?? Eftersom nu AQHA är så seriösa så utgår jag ifrån att de har testat för detta och att man har låtit friröntga sina ston/hingstar även för spatt, då är jag deras största beundrare och ja då är man oerhört seriös. Nä du hela Sverige kan sluta med avel
på Alla raser för detta finns det ingen som kan leva upp till! Och vad det gäller HERDA så finns det inget test så dessa hästar som har Poco B i stammen har avelsförbud för att det räcker att misstänka ett oönskat anlag så är det FÖRBUD på att avla. Tack för mig.

Tack :bump: Äntligen någon som förstår vad jag är ute efter:banana:
Tar jättegärna emot tips på bra painthingstar, ja även QH.
Jag är ingen tävlingsmänniska, har aldrig tävlat, men tränar regelbundet både trail och reining. Har även testat lite att rida på
kossor och det tycker både jag och min häst är kul.
Håller tummarna för att mitt OLWS test är negativt...

Liknande trådar

Avel Hej! Jag letar efter en dartmoorhingst att ev. betäcka mitt sto med:laugh:, men jag hittar inget ställe att leta. Har tittat på...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: Dolly
·
E
Avel Hej , jag vill betäcka vårt sto till våren och undrar vilken hingst jag ska välja. Jag är nybörjare inom avel. Stoet är ett...
Svar
9
· Visningar
1 479
Senast: orpaskorpan
·
C
Avel Hej, Har letat på olika sidor för att få svar på min fråga men det är sååå luddigt!:cool: Tog ett föl på mitt halvblodssto, hennes...
2
Svar
26
· Visningar
5 049
Senast: poloplayer
·
Trav Tvärt emot vissa andra på det här forumet som letar fel inom travet, så tar jag steget in i trav världen istället. Jag har fått låna...
2
Svar
31
· Visningar
2 450
Senast: Giantchill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar