Förvirrad ??

Sv: Förvirrad ??

Konstantskimmelgenen som också är en lethal gen i dubbel uppsättning meriteras inom vissa raser för att behålla just..... färgen. Varför ska konstantskimmel meriteras medan overopopulationen ska decimeras? Ska den ena förbjudas så ska rimligen den andra också det. (därav snöbollen)
I mina ögon låter det vansinnigt att inte testa alla raser som misstänks bära sjuka gener. Likväl som man kräver pass på alla hästar kan man kräva testning av dem. Då pratar jag inte bara PaintOveros utan, "skimmelraser", quarters, tja alla helt enkelt.
Förvisso kommer det att kosta idag men i en morgondag är många sjukdomar bortavlade.

För jag utgår från att den här paintförföljelsen kommer att få ett slut snart och vi får använda huvudena själva igen.
Kanske för att för många har fått använda huvudet själva som denna sk "förföljelse" äger rum.
Jag ser det inte som en förföljelse av en ras bara för att jag tycker att man skall avla bort sjuka gener på alla hästar.

mvh Eva

Nu måste vi vara medvetna om att vill vi veta allt? Och om inte övriga världen går på samma linje så kommer man aldrig åt problemet, hur blir det om man nu börjar att kräva test på våra hbl vi vet ju att vi kommer att hitta mycket smått & gått men vill vi rota i det ytterligare. Det kommer att bli farligt, fårstår ni hur jag menar?
Nu har USA forskat på sabino och funnit att den även kan ha o-genen, och de har även funnit en annan sabino gen som heter SB1 den kan också ge helvita föl som överlever men om man korsae 2 med samma gen vad blir det då? Jag tror att man ska nog inte gräva i sådant som man inte kan styra över för naturen spelar offta ett spratt.

Jag håller inte med dig om att det skulle bli "farligt" på nåt sätt. Bara nyttigt! Det här har väckt min nyfikenhet och jag kommer att börja kolla upp Welsh Cob eftersom det är en ras jag nyligen anammat. Aldrig i livet jag skulle betäcka mitt sto med någon som har en defekt gen som kan orska död eller lidande. Skulle det visa sig att hon bär på något liknande så är hon ingen framtida avelshäst. Jag värnar om rasens fortlevnad som helhet.

det ska jag också göra för jag har en welsh som har mycket vitt och blåa ögon han kanske är bärare av o -genen och den vita genen eftersom jag har läst att o-genen inte är rasrelaterad utan färg relaterad. Bevare mig väl om han skulle ha o genen inte för den saken att det skulle göra mig något, men jag tänker på alla uppfödare, och då inte bara welsh. Detta ska man noga tänka över tror jag, jag menar jag skulle inte sova så bra om det visar sig att min welsh skulle vara anlagsbärare för något o önskat och det kommer från mig. Då skulle man ju slå undan benen på jätte många människor, det vill jag nog inte vara med om.

Hej Tina!
Letar också efter lämplig painthingst.Jag var också inne på SPHA:s hemsida. Ett tips är, köp en hästtidning tex. lucky rider som är inriktad på western. Där fanns en massa painthingstannonser. Du får reda på stam,meriter, fritestad och hur den ser ut. Enkelt!! Så slipper man ringa runt till uppfödarna för info.
Lycka till! :rofl:

Varför ska alla vara så okunniga och ändå uttrycks åsikter som är helt befängda...
All forskning som utförs på letala och ärftliga sjukdomsanlag görs för att kunna PLANERA sin avel, inte för att vissa hästraser ska svartmålas eller förbjudas i Sverige. Sverige försöker vara ett sk föregångsland gällande detta, resen av världen skrattar åt oss. Den högsta frekvensen forskning utförs utomlands, AQHA i USA har lagt ner enorma pengar i forskningssyfte, för att kunna planera sin avel inte för att förbjuda!:devil:

Kolla in det nya yttrandet riktat till SPHA på Djurskyddsmyndighetens hemsida angående avel och letala anlag!
Intressant statistik.

Hej!
Efter en vecka i förkylning och lite vinterkräksjuka så är jag på benen igen!:rofl:
Såg en massa inlägg och blev bara trött !! Men ditt inlägg är vad jag är intresserad av! Ska genast ge mig ut och köpa Lucky Rider och kolla in hingstannonserna!
Det enda positiva under sängvistelsen var att jag fick svar ang OLWS testet och det är negativt :bump: :bump:
Det enda jag vet är att jag vill betäcka mitt sto med en hingst som är fritestad från alla letala gener som det finns namn på.
Blir så OTROLIGT trött på alla inlägg om att avla på hingstar med letala anlag ! Vilket normal funtat person vill det ? Å riskera att man får en avkomma som har ärvt något sådant! Det handlar både om ekonomiskt tänkande och djurens välbefinnande.
Kan väl inte gagna någon att avla på djur med letala gener, mer än mycket kortsiktigt !!
Tina

Tack för tipset ! Mycket intressant läsning!:angel:

Konstigt att det inte nämns ett ord om detta på SPHA:s hemsida eller
på Paintinfo! Inte ens en rad på Stallmagasinets hemsida om denna skrivelse från Djurskyddsmyndigheten ang Lethala anlag!

Föll det inte tanterna i smaken måntro ?:o

Tina_Western

Seriositet, säger du. Seriös !!!! det skulle jag vilja kalla SPHA för, som går ut med SÅÅÅ mycket info. till alla som inte är insatta i det här med OLWS, GBED, HERDA, RN-genen (konstantskimmel, Roan) och allt vad det nu kan vara.
Jag vill bara poängtera att det finns INGA OLWS-hästar för dom är DÖDA, men däremot finns det bärare för O-genen det är en J*kla skillnad. Ansvaret att testa sina hästar ska ligga hos ägaren, både sto och hingstägare. För att vid en ev. betäckning slippa risken (25%) att få ett defekt föl mellan två positiva. Det ligger ju i allra högsta grad i stoägarens intresse att inte riskera att få ett defekt föl både ekonomiskt och känslomässigt. :bump:

Bra tänkande!;)

Även om nu paintuppfödare är seriösa i sin avel, så har det ju resulterat i avkommor som är positiva anlagsbärare och även dessa har avelsförbud.Det är ju också en ekonomisk förlust.
Vi lever ju efter de här reglerna här, sen får var och en ha sin uppfattning om dem.
Du verkar insatt i hingstfrågan,kan du rekommendera en paint,fritestad med sinne för reining?

Finns en fritestad paint och quarter, kolla på SQHAs sida:banana:

Kanske ska lägga ner hela projektet känns det som :mad:
Jag ville ha tips och råd om hur jag ska gå till väga, men med dessa svar så verkar det som jag måste lägga ner betydligt mer tid och energi än vad jag tänkt mig.
Min tanke var att hitta en trevlig hingst till mitt sto, men är inte intresserad av att få med en massa dödlig anlag på köpet.
Trodde det fanns mer seriositet bland rasföreningar än vad det tydligen gör enligt dessa svar jag fått!:cry:

Så länge världen inte har fastställt alla hästars miljoner olika gener kan du aldrig få nån garanti på något, och tänk om just ditt sto råkar ut för en ny sorts mutation....herregud betäck inte ditt sto..

Jag har också läst på djm, sida och nu blir man ju förvirrad.
Om jag nu har fattat det hela rätt.
1. De vill värna om djurslidande med det är helt ok att sprida det i andra länder ska man då inte arbeta över gränserna om det nu är ett lidande?
2.Man får inte använda sina hingstar och ston i sverige men åk gärna till ett annat land och avla.
3.Ta in hästar med letalanlag till sverige men avla inte, ta inte in ett sto som är med föl efter en hingst som är bärare av ett anlag men låt henne föla i ett annat land så får hon komma in till sverige efter fölning även om fölet bär ett letalanlag.
Jag tror att dessa tanter väntar på vad Bryssel kommer att säga det tar ju lite tid för dem att översätta detta, sedan har en fågel viskat lite att detta nog kommer att prövas görs det inte i Sverige så kommer det att gå till Bryssel och de är redan i start groparna där.

Kolla in det nya yttrandet riktat till SPHA på Djurskyddsmyndighetens hemsida angående avel och letala anlag!
Intressant statistik.

Jag tycker att "fråga" nr 1 från SPHA´s förra rasrepresentant är minst lika intressan.....
Att inneha denna position OCH vara uppfödare är det märkligt att inte ha full koll på vad som behövs å inte behövs.....

"Skall man skicka med OLW´s test på sto och hingstar ifall föräldrara ej är fritestade?"

// Rroxy

Tack för tipset ! Mycket intressant läsning!:angel:

Konstigt att det inte nämns ett ord om detta på SPHA:s hemsida eller
på Paintinfo! Inte ens en rad på Stallmagasinets hemsida om denna skrivelse från Djurskyddsmyndigheten ang Lethala anlag!

Föll det inte tanterna i smaken måntro ?:o

Vilka tanter menar du???
Jag hänger inte riktigt med där och blir ju lite nyfiken ......:confused:

Intressant statistik.
Detta som står på djurskyddsmyndighetens hemsida om avel med hästar som bär på genetiska defekter har inget att göra med SPHA
vi i föreningen har över huvudtaget inte varit inkopplade med djurskyddsmyndigheten om detta.
Tyvärr så är det personer som inte finns i föreninge som håller på med detta. I yttrandet är det så mycket fel som inte stämmer jag personligen försöker att få en ordning på detta och vill ha reda på vem som håller på med detta och påstår att dom tillhör SPHA:s styrelse.
Margareta Bäcklund ordf. SPHA

Ja, jag kan förstå Margaretha Bäcklunds frustation angående Djurskyddsmyndighetens skrivelse.
Jill Erlandsson och Sussane Elfsberg har i alla mejl eller samtal aggerat som privatpersoner och inte en enda gång utgett sig för att vara representanter för SPHA. Att någon utanför SPHA:s styrelse, kanske tom utanför föreningen på något sätt lyckats få Djurskyddsmyndigheten att göra denna koppling är uppenbar.
Samtidigt så är ALLT material, mejl som samtal, till en myndighet officiella uppgifter och Djurskyddsmyndigheten kommer förhoppningsvis under dagen delge Margaretha namnen på de personer som så uppenbart försöker svarta ner SPHA.
När Margaretha Bäcklund får namnen på dessa, kommer förhoppningsvis namnen på dessa personer offentliggöras och denna tråkiga, för SPHA, situation kunna redas ut.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag letar efter en dartmoorhingst att ev. betäcka mitt sto med:laugh:, men jag hittar inget ställe att leta. Har tittat på...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: Dolly
·
E
Avel Hej , jag vill betäcka vårt sto till våren och undrar vilken hingst jag ska välja. Jag är nybörjare inom avel. Stoet är ett...
Svar
9
· Visningar
1 479
Senast: orpaskorpan
·
C
Avel Hej, Har letat på olika sidor för att få svar på min fråga men det är sååå luddigt!:cool: Tog ett föl på mitt halvblodssto, hennes...
2
Svar
26
· Visningar
5 049
Senast: poloplayer
·
Trav Tvärt emot vissa andra på det här forumet som letar fel inom travet, så tar jag steget in i trav världen istället. Jag har fått låna...
2
Svar
31
· Visningar
2 450
Senast: Giantchill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar