Förvirrad??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare RebeckaKihlberg
  • Startdatum Startdatum
R

RebeckaKihlberg

Stog och snackade med en kompis härom dagen om korsningar mellan olika raser osv.

Korsningsponnysar reggas ju som sv. ridponny antar jag.
Men om man korstar ex. hbl/vbl..vad blir de då & var reggas dom som?

..min kompis hade hört av någon att hon i sin tur korsat vbl/hbl och dom blivit reggade som hbl...kan detta stämma??

Tack på förhand!!

Är det inte så att om man korsar vbl/hbl korsningen med "godkända" halvblod i 4 generationer blir avkomman reggad som halvblod med gråa papper?

Halvbloden har öppen stambiok.

Malin

jag vet inte hur det är med halvblodskorningar, men övriga stora korsningshästar borde gå att registrera hos Svenska hästavelsföreningen.
De "tar hand om" alla hästar som inte har någon "egen" avelsförening

Dom registreras i ASVH

Dom blir reggade som halvblod korsad med ej godkänd ras

Om hingsten är godkänd hbls hingst och modern travare får avkomman grå papper och hamnar i register II
Om hingsten är en travare och stoet halvblod hamnar avkomman på gråa papper i register III

Om jag inte minns fel nu..

Jag registrerade min unghäst, han hamnade på gråa papper i register III. Då är hans mamma renrasig men ej registrera i asvh (tror jag) och pappan korsning hbl/ardenner.
Ardenner är av ASVH ej godkänd ras och därmed få avkomman gråa papper.

Så ja din kompis har nog hört rätt....

Ponnykorsningar registreras i ASRP som just korsningar, inte Sv Ridponny! Samma sak med stora korsningar, de registreras i ASVH som korsningar. Korsningarna har annat rasnummer och/eller löpnummer samt "färg på papprena".

Det stämmer, men samtidigt är det så att om man betäcker tex vbl med godkänd hbl-hingst så får de raskod 54! Dvs nästan renrasig. De hamnar då i register II, som är snäppet "bättre" än reg III där alla okända, ej godkända korsningar hamnar och som får raskod 59.

Kod 04 står ju för renrasigt halvblod och 50 för korsningar.

Som kuriosa kan jag nämna (för de som är intresserade) att jag i måndags såg en riktigt snygg vbl-hblkorsning på löshoppningen! Sto, 4 år, e Szkopul. Tyvärr lite liten, inte mer än 154-155 hög har jag för mig, men som sagt skitsnygg! Ingen skulle kunna ana att hon är 50% travare!

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 401
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 278
Senast: Gumman123
·
Gnägg Jag är nyfiken! Är det vanligt att man gör det? Ni som sålt - har ni hälsat på hästarna hos nya ägaren? Om inte - skulle ni vilja göra...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 129
Senast: Amanda_F
·
Relationer Jag har skapat ett nytt nick då jag vill vara anonym... (OBS långt!) Hur som helst, för ett år sen ungefär träffade jag på en kille som...
2
Svar
25
· Visningar
4 701

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Badrumsrenovering
  • Barn som inte sover

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat