Förvirrad, kan hon hämta hästarna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Förvirrad, kan hon hämta hästarna

Har hon alltsa hamtat hastarna och dina grejer? Hon kan val inte stjala dina egeninkopta grejer!! Jag skulle blivit fly forbannad. Polisanmal och kontakta en jurist NU. Varfor ska du vanta tills pa fredag?

Senast ändrad av en moderator:

För att jag vill prata me den juristen jag fick nr till och han hadde gått för dagen. Jag vill ha lite mer kött på benen innan jag gör polisanmälan, är inte så insatt i hur man kan göre när de gäller sånt här. Aldrig varit drabbad av det förut.

Hon har ju tagit grejer för dig. Det räcker ju för en polisanmälan.
Jag hade aldrig väntat, hästarna kan ju försvinna innan fredag. Sålda igen menar jag.

Och juristen ar inte inne i morgon? (Torsdag). Det ar ju ganska brattom, speciellt om hon tanker salja hastarna. Varfor ringer du inte upp henne och fragar om sakerna hon tagit?

Och juristen ar inte inne i morgon? (Torsdag). Det ar ju ganska brattom, speciellt om hon tanker salja hastarna. Varfor ringer du inte upp henne och fragar om sakerna hon tagit?

Dom flesta är väl lediga imorgon fredag?
Är ju röddag

Nej, inte smart att flytta hästarna.

Dessutom har vi endast en version av det hela.

Bättre parterna kontaktar jusrist och går igenom kontraktet de skrev, har med kvitton osv.

Håller med. Relaterar till en annan tråd om att sälja hästar - det verkar inte lätt från både köpare och säljare att lita på varandra.

Uppenbarligen är det en tvist mellan köpare och säljare där parterna inte alls har samma bild av händelseförloppet, eller någon av parterna ljuger medvetet. Att då flytta hästarna blir lätt ett lagbrott om man antingen befinner sig på sidan som ljuger eller som har missuppfattat något av det faktiska avtalet mellan parterna. Med juristhjälp kan man hjälpas att fatta riktiga beslut, som gör att man håller sig på rätt sida lagen.

Att sprida rykten om ev. missförhållanden hos hästarna nu som man "köpt" - verkar bara oseriöst och till men för den sidans trovärdighet.

!!!! Bra anledning till att ALLTID ta kontant betalt direkt på plats.. Finns inga pengar till köp så finns heller inga pengar till att ta hand om djuren sedan.. Och jag lämnar ALDRIG ut på prov.. det kan bara sluta på ett sätt...

Och... om den vita hästen hade sett så hemsk ut så hade hon knappast lagt på sig ordentligt i hullet och börjat muskla sig på endast en månad... Det tar bra mycket längre tid än så.

Senast ändrad av en moderator:

Hadde jag vetat att hon skulle göra så här hadde jag betalat allt på en gång. Men nu ville ja ha dom på prov först därav handpeng på 5000.- och resten innan junimånad. Och de kom vi överens om i kontraktet också.

Det låter på dig som du inte köpt dem utan faktiskt har hästarna på prov.?

När jag sålde en två årig hund, så gjorde jag som så att köparen betalde hela beloppet
Ett ”vanligt” köpekontrakt skrevs, hunden var alltså helt och hållet köparens med det ansvar det innebar.
Sedan skrev jag in i köpekontraktet att köparen hade öppet köp i max 6 veckor. (skrev datum)

Kan man inte ha detta vid häst affärer också till de som vill ha en provtid?
Tyckte detta var enkelt och praktiskt för båda parter!

Inga problem när det gällde vem som skulle betala ev. veterinär kostnader och ingen disk om ansvar för hästen.
Men samtidigt fanns möjligheten att om det inte fungerade så kan man lämna tillbaks och få köpsumman tillbaks, hur länge möjligheten till öppet köp skulle vara kan man ju alltid komma överens om.
Kanske 14 dagar borde kunna räcka eller något?

Måste vara ett enklare och mindre konflikt fullt sätt än att man betalar en handpeng och resten när man bestämt sig.

Jo, det stämmer det du säger, men jag undrar ändå här om de är på prov om ägaren har möjlighet att ångra sig. Väntar på TS.

När jag sålde en två årig hund, så gjorde jag som så att köparen betalde hela beloppet
Ett ”vanligt” köpekontrakt skrevs, hunden var alltså helt och hållet köparens med det ansvar det innebar.
Sedan skrev jag in i köpekontraktet att köparen hade öppet köp i max 6 veckor. (skrev datum)

Kan man inte ha detta vid häst affärer också till de som vill ha en provtid?
Tyckte detta var enkelt och praktiskt för båda parter!

Inga problem när det gällde vem som skulle betala ev. veterinär kostnader och ingen disk om ansvar för hästen.
Men samtidigt fanns möjligheten att om det inte fungerade så kan man lämna tillbaks och få köpsumman tillbaks, hur länge möjligheten till öppet köp skulle vara kan man ju alltid komma överens om.
Kanske 14 dagar borde kunna räcka eller något?

Måste vara ett enklare och mindre konflikt fullt sätt än att man betalar en handpeng och resten när man bestämt sig.

När jag köpte min häst för snart 2 år sedan, så erlade jag full köpeskilling när jag hämtade hästen. I kontraktet så skrevs det in att jag hade 14 dagars prövotid. Om det inte hade funkat mellan mig och hästen så hade jag alltså 14 dgr på mig att lämna tillbaka kusen och få köpeskillingen tillbaka.

Så det går mycket väl att köpa häst med prövotid.

Viktigt att det står inskrivet i köpekontraktet dock.

/Lizzie

Detta ska bli intressant! Fasst har på känn att Ts kommer hålla sig borta från den här tråden nu efter detta...

Ooops! :o Undrar hur det här ska sluta...

Självklart ska det vara inskrivet i köpekontraktet.
Vad bra att det finns fler som tänker som jag.
Det här är ju bra för båda parter, säljaren slipper en massa tjafs som det tydligen lätt blir om man har häst "på prov" och köparen vet att om det inte fungerar så får h-n lämna tillbaks och få pengarna tillbaks.

Lånar..

Kan moderatorn tala om för mig varför länk och vissa inlägg tagits bort?
De som det berör har båda skrivit på radannonser, så jag utgår ifrån att de inte känner att detta måste vara hemligt.

Varför skulle jag hålla mig borta från tråden. Jag är seriös och skulle aldrig lura nån som hon har gjort. Hadde jag vetat att de inte skulle gå att köpa häst med prövotid så hadde ja tex nr 1 köpt de kontant. Eller inte köpt dom. De att jag ville köpa på prövotid är för att jag ville se hur hästarna var hos mig. Uppe hos henne var de jättegoa och trygga men jag ville vara säker på att de var det även här hos mig. Då jag blir rädd när hästen trilskas. Jag ringde polisen igårkväll så ska till polisstationen på fredag med kort på det hon tagit samt värde. Hon kommer även anmälas för hemfridsbrott eftersom gått in i stallet utan lov. Och den anmälan gör stallägaren.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag skickade iväg mitt ett år gamla sto till sin nya ägare i lördags. Avtalet var att jag skulle få betalt (av en "sponsor") när...
2
Svar
36
· Visningar
8 432
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 104
Senast: alazzi
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 726
Senast: Korven
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 928
Senast: Zaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25