Förvirrad, kan hon hämta hästarna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Förvirrad, kan hon hämta hästarna

Vad står i ert köpeavtal? Det betyder ju en del.
Står det ex att handpenning erlägges x/x-2008., resterande x/x- 2008.

Är dina 5000 kr handpenning? Kontrakt med det inskrivet ihop med förfallodatum för resternade pengar?

Står det att hästarna är säljarens egendom fram till --till fullo betalda--?

Men vad säger hon om du åker dit och visar henne kvittot på din betalning? Verkar lite skumt detta tycker jag...

Ni har ett avtal. Som jag förstår det har ni avtalat att du ska köpa hästarna och att betalningen för köpet ska ske i två eller flera omgångar, med en del som handpenning. Du har betalt allt du ska enligt kontraktet så här långt. Rätt?

Avtal ska hållas. Om du har fullgjort dina plikter enligt ert avtal finns ingen anledning för henne att hävda att kontraktet brutits, alltså gäller avtalet.

Om du har gjort rätt har du inget att oroa dig för, man kan se kontoutdrag på banken tex, om du satt in pengar på hennes konto så finns bevis, har du inte satt in pengarna, ja då har du inte det & kommer inte ha ngt att sätta emot.

För att OM hästarna fortfarande tillhör denna person är det egenmäktigt förfarande att flytta dem.

Finns det några som helst tecken på att det skulle vara säljarens hästar?

Däremot - lite OT i den här tråden - kan jag känna att OM jag säljer hästar på avbetalning vill jag ha med äganderättsförbehåll OCH klausul att hästarna inte får flyttas förrän full betalning erlagts.

Det är ju det som verkar oklart tycker jag

Ts har fått flera förfrågningar om hur kontraktet är utformat....

Menar inget illa mot TS på något sätt, men tycker det är lite som egentligen klarlakts.

För att OM hästarna fortfarande tillhör denna person är det egenmäktigt förfarande att flytta dem.

Det beror ju också på vad som står i kontraktet.
Svårt att diskutera detta utan att veta vad som är skrivet.

Men vad säger hon då om du säger att du har kvitto och bevis på att du satte in pengarna på hennes konto,hon kan ju inte bara neka att du gjort det när det finns kvitto på det!

Antagligen så har hon hamnat i en pengakris och måste sälja dom på en gång,men kanske inte vill erkänna det,då pengakriser är rätt så "pinsamt" problem. Men finns det nån möjlighet att du kan betala dom nu på en gång?

Fick nyss ett sms där hon skrev att hon redan hämtat dom. Enligt kontraktet ska jag betala 5000.- i handpeng vilket jag gjort resterande inom 2 månader. Kommer inte resterande belopp in innan juni månad har hon rätt att hämta hästarna. Men nu har hon tydligen sålt en utav dom redan. Hadde hon ringt mig när hon var här så hadde vi kunnat träffs jag hadde mer än gärna tagit med henne till banken och visat henne kontoutdrag för enligt henne så hadde ja inga bevis fast ja tagit kort på utdraget och mailat henne. plus att bankpersonalen kan gå i god för mig. Just nu är ja väldigt lessen jag älskade de hästarna, de hadde fått de bättre hos mig, den vita börja lägga på hullet och var inte lika knotig längre. Ska ringa en jurist på fredag som jag blivit tipsad om. han va inte inne idag.

alltså,för att ha haft 14 dgr på sig å inte ens ringt en jurist så verkar det ju vara en hund begraven nånstans.

Vad har ni skrivit i ert kontrakt som gör att hon kan bryta det hela,och varför har du inte åkt till henne med ett kontoutdrag å pratat med henne personligen?

Oj, det hade jag verkligen inte stillatigande tagit.

Hon har förmodligen gjort sig skyldig till egenmäktigt förfarande, är hon medveten om det?

Hör med polisen om du inte kan polisanmäla henne.

Men sa du inte emot? Om du har rent mjöl i påsen så är det ju bara att puscha på!

Lite OT, väldigt viktigt att alltid skriva ordentliga kontrakt!

Håller med amkm.
Antingen bryr du dig inte om det eller så är det något skumt eftersom du inte tagit tag i det alls...mer än att fråga buke och inte svara på det som frågats tillbaka.

En liten undran bara...
Varför betalde du inte hästarna fullt ut vid köpet?
Banklån finns ju:idea:
Får du pengar att betala dom i juli löser du helt enkelt lånet, så du slipper betala räntan.

Ja hadde inte dragit in en jurist eftersom ja inte trodde de behövdes eftersom ja gett henne bevis. Men ska ringa nu på fredag. Hon har tydligen varit inne i stallet och plockat på sig saker. Han som äger stallet hadde ringt och undrat varför de mesta av grejjerna var borta. Mina saker som jag köpt. Hadde jag vetat att hon skulle göra så här hadde jag betalat allt på en gång. Men nu ville ja ha dom på prov först därav handpeng på 5000.- och resten innan junimånad. Och de kom vi överens om i kontraktet också.

Du ska absolut polisanmäla henne! Hur ska du annars få tillbaka dina pengar?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag skickade iväg mitt ett år gamla sto till sin nya ägare i lördags. Avtalet var att jag skulle få betalt (av en "sponsor") när...
2
Svar
36
· Visningar
8 432
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 104
Senast: alazzi
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 726
Senast: Korven
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 928
Senast: Zaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25