Förvirrad av kalktrådar

A

anni0001

Idag var jag in på Grann***en och bad om en säck Foderkalk. Jag fick en säck med mig ut men såg sen att det på baksidan står att det används för kalkning av marken och för foderTILLVERKNING.

Är det detta jag ska ge min fölis eller har jag fått fel?? Försökte läsa mig till detta i tidigare trådar men blev sjukligt förvirrad av en massa prat om kemiska sammansättningar osv.

Jag har aldrig tidigare använt kalk så därför jag bad att de skulle ta fram en säck...

Det står inga som helst måttangivelser, hur vet jag hur mkt hon ska äta? Jag har inte höanalyssiffrorna i huvudet men hur räknar jag?

Sv: Förvirrad av kalktrådar

ingen som har nån aning? Är det samma slags kalk överhuvudtaget? Har inte vågat ge henne ikväll ;)

fast ett enda svar...? Det ger jag inte så mkt för... den människan kan ju vara vem som helst o bara gissa hejvilt...*kritisk*

Nu är jag inte säker på vilken sort du fått/köpt, men när jag skulle ha kalk ( använder Chevinal vitaminer och behöver då tillsätta kalk) så sa foderförsäljaren att det var foderkrita jag skulle ha.
När man läser på den säcken så står det att det är ett kalktillskott och vilken mängd man ska ge!

ja detta är baserat på foderkrita, och det står på baksidan att det är för bla gräsmattor OCH FODERTILLVERKNING.
Dock inga måttangivelser mer än per kvadrat gräsmatta ;)

Kanske hon på granngården trodde att jag tänkte strö min box med kalken...?

så här står det hos Nordkalk om produkten.

Kalkstensmjöl
Den krossade stenen kan malas till kalkstensmjöl och kornstorleken varierar från då från 2 mm till 0,032 mm. Karbonatprodukter används bl.a. som jordförbättringskalk för neutralisering av sura jordar, de används för att rena rökgaserna i kolkraftverk, för alkalisering av vatten, i djurfoder och som fyllmedel i asfalt, papper och plast.

Edit: ringde till Nordkalk och det var RÄTT kalk ;) Nu ska jag bara lyckas räkna oxå.... vad brukar vara normalt att ge? så jag har några riktvärden att börja med så det inte går helt åt pipsvängen.

Senast ändrad av en moderator:

Det är ju snudd på omöjligt att säga hur mycket just din häst ska ha... Det får du ju räkna ut via en foderstat.
Har för mig att när jag använde Hippocampus för att räkna ut mina så vägde 1 msk (matsked) Foderkalk ca 18 g (gram).

/Qbaby

jo jag ska ju räkna ut det via foderstat men det program jag använder så måste man skriva i värdena själv o sen får man besked om hur det verkar ligga till, och det är rätt stor skillnad i tidsåtgång att börja i rätt ände eller helt käpprätt ;)

Men det är alltså några få gram som gäller o inte flera decilitrar? :D

Jag ger runt 2 msk (35g) till lillskruttan (unghäst) de andra behöver mindre...

/Qbaby

Ja jag har nu räknat o kliat mig i huvudet och tror hon ska få ca 20 gram. Om jag inte räknat tokigt ;)

Ja jag har nu räknat o kliat mig i huvudet och tror hon ska få ca 20 gram. Om jag inte räknat tokigt ;)

Hur mycket kalcium behöver du tillsätta?

Jag skulle förmoda att den produkt du har innehåller kalciumkarbonat. Ren kalciumkarbonat innehåller ca. 40% kalcium. Behöver du tillsätta t.ex. 5 g kalcium till din foderstat ska du i så fall ge 5/0.4 = 12,5 g kalciumkarbonat.

Hur mycket kalcium behöver du tillsätta?

Jag skulle förmoda att den produkt du har innehåller kalciumkarbonat. Ren kalciumkarbonat innehåller ca. 40% kalcium. Behöver du tillsätta t.ex. 5 g kalcium till din foderstat ska du i så fall ge 5/0.4 = 12,5 g kalciumkarbonat.

Om man ger nått som heter Dolomit kalk då? Hur mkt rent kalcium men även magnesium finns i det då?
Och vad är resten??? Karbonater???

// O

Om man ger nått som heter Dolomit kalk då? Hur mkt rent kalcium men även magnesium finns i det då?

Dolomitkalk innehåller ca. 22% kalcium och 13% magnesium. Jag skulle dock avråda dig från att ge dolomit i fodret. Dolomit är INTE en blandning av kalciumkarbonat och magnesiumkarbonat utan en förening som förekommer naturligt och som är mycket svårtillgängligt för hästen. Biotillgängligheten är m.a.o. låg.

Jag bör kanske understryka att det exempel som jag gav för kalciumkarbonat gällde REN kalciumkarbonat. Den kalciumkarbonat som säljs som “foderkalk” är inte ren utan innehåller föroreningar. Andelen kalcium är därför mindre än 40%. Vanligtvis är kalciuminnehållet mellan 35 – 38% beroende på produktens renhet.

Allvarligt talat så förstår jag inte dom som köper mineraltillskott där mineralinnehållet inte är specificerat. Jag förstår inte tillverkarna som underlåter att ange mineralinnehållet heller. Det enda sättet att få dessa tillverkare att ange mineralinnehållet på sina produkter är om alla hästägare ringer till fabrikanten och frågar. Om tillräckligt många ringer och besvärar dom kanske dom fattar att mineralinnehållet ska stå på förpackningen.

Nord***k har specificerad baksida.

på deras säkerhetssammanställning står det :

sammansättning:
Kalciumkarbonat, CAS N˚ /EINECS N˚471-34-1/207-439-9 , > 75 %

Kemisk benämning: CaCO3

Senast ändrad av en moderator:

Dolomit är ett komplext salt/mineral med den kemiska formeln CaMg(CO3)2
dvs. utöver Ca och Mg innehåller det (CO3)2. Tyvärr innehåller det ofta även föroreningar såsom tungmetaller.

CO3=karbonat, men vad menas med 2:an?

//O

Liknande trådar

Katthälsa Vi kastrerade vår 4,5 månaders ragdoll igår. Han började jucka på kuddar och gosedjur så därför gjorde vi det redan nu så här tidigt...
Svar
8
· Visningar
1 246
Senast: Puffindog
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 662
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
Tjatter Välkomna till ulvleken, Tomteland edition! Regler: (tagna ur huvudet då mitt gamla dokument inte ligger på den här datorn så hav...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
18 181
Senast: Intejag
·
Foder & Strö Jag behöver feedback angående utfodring på marken på lerig lösdrift. Jag har nyligen flyttat mina hästar till en lösdriftsanläggning där...
Svar
13
· Visningar
1 513
Senast: bettysmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.