Förvärkar?!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare bitch1
  • Startdatum Startdatum
B

bitch1

När jag kom ut i stallet var mitt dräktiga sto (dag 288) INTE sig lik: Hon bara stod och stirrade ut genom fönstret och flåsade rätt mkt. Hon var INTE svettig!(Kände på halsen och det var rätt rejäl puls!) Hon var inte det minsta intresserad av maten hon fick i krubban!! Hon gick trampade runt och såg lite orolig ut, fast mestadels "stirrig" och "drömmande". Jag gick in en liten stund, för att se om hon fick ro att äta. När jag kom ut så var hon LITE lugnare bara och åt LITE, ur krubban... Tog tempen: normal temp. Kollade pulsen: 49/minut. (Lite högt, eller?) Kollade juvren: Har börjat bli LITE svullna (fyllda?). Jag känner mig SÅ osäker... Är det förvärkar, eller?!! Det är första gången jag skaffar eget föl! Hon gick fritt med hingsten i ca.3 veckor. 3 maj, var sista dagen hon blev betäckt-sen sparkade hon ifrån honom. Så det är beräknat from 3 maj. Med andra ord KAN fölisen komma tidigare än beräknat också... Skulle behöva lite tips: Törs jag låta henne gå ute i hagen, när hon beter sig såhär? Bör jag stanna hemma och kolla upp henne i hagen? Hur förbereder jag boxen/bädden på bästa sätt? (Hon står redan i fölboxen, men jag tänkte göra någon mjuk bädd av något slag.) Är det något speciellt jag ska tänka på/göra nu när det börjar närma sig?! Tusentack på förhand, för era tips!!! :bow:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Förvärkar?!

Finns lika många åsikter som människor, men jag kan bidra med mina erfarenheter :)

Det är knappast värkar ännu, men det är ganska så vanligt för högdräktiga ston att bete sig såhär. Det klämmer lite i magen för dom när fölen är stora och otympliga, så periodvis kan dom bli lite kinkiga med maten. snart kommer hon säkerligen börja trycka upp baken mot en vägg också. Ditt sto skall ju ha runt den 1 april då, så än är det ju inte dags, men variationer på plus/minus 10dagar-2v är ju inte omöjligt. Att titta på juver hjälper ju inte alltid heller. Vissa ston har jättesmå skrumpna juver fram till fölning, då kan det fyllas i på bara några timmar.

Med tanke på hur långt gången hon är ska du nog inte börja oroa dig ännu, men det är bra att hon redan står i den box hon ska föla i. Jag brukar ha lite lätt bädd på den fram till fölning och sedan ta ur den när dom fölat. Först skall fölen få landa mjukt och sedan vill jag direkt stärka benen. Men det är så olika.

Du skall inte behöva stanna hemma och vaka ännu! ;)

Flera åsikter/erfarenheter? :idea:

Jag tror nog att fölet kan ändra läge i magen det kan påverka vissa ston väldigt mycket , eller kolla så hon inte har gaskolik då behöver hon röra sig.
Kolla i rumpan så det inte finns spår av blod då kan det vara en kastning, men troligtvis vänder sig fölet om! Hon kan nog gå ut tycker jag men ha henne under uppsikt!

Den erfarenheten har jag också, ungefär den här tidpunkten innan fölning, så antar jag att fölen vänder sig, nåt gör dom i alla fall. Stona matvägrar ofta en dag, och beter sig allmänt konstigt. Ett dygn senare är allt som vanligt igen. Skulle tro att det är fölis som bökar sig i läge, säkert inte så bekvämt. Ha uppsikt, men avvakta, är stoet snart som vanligt igen, så är allt antagligen frid och fröjd. Klart även dräktiga ston kan få kolik osv, kastning är också möjligt, men det lär ju snart märkas. Blir det inte "värre" än att stoet verkar obekväm och matvägrar så kan man nog avvakta.

OK! Det förklarar en hel del; Fölisen sprattlade rätt rejält imorse, när stoet var oroligt! :banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 744
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 637
Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 691
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 562
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb