Förvaring sadel-/foderkammare

O

Orkan

Jag skulle vilja ha lite hjälp med hur jag ska lösa det med förvaringen i mitt inackorderingsstall.
I sadelkammaren vill jag ha 8 skåp så att alla får varsitt. Har tänkt att sadelhängare ska finnas i detta skåpet. Hur breda måste skåpen vara för att en sadel ska få plats? Har kollat på vanliga garderober, tror ni det är det bästa/billigaste eller ska man försöka bygga själv? Måtten för sadelkammaren är ca 3,30m*2,90m, utrymmet där skåpen ska stå är utmed tre väggar som är 2m+2,90m+2,40m som ett u med 2,90väggen i mitte.
I foderkammaren vill jag bygga lådor för kraftfodret. Hur stora bör dessa vara? Räcker det med 50*80cm till varje inackordeing?Måtten för foderkammaren är 2,20m*2,50m. Utmed ena långa sidan finns ingen vägg, genomgång till annat utrymme så det går att ha lådor med öppningen utåt där. Det ska vara 8 lådor.

Hoppas ni förstår min beskrivning av utrymmena....

Hur har ni andra löst det? Tacksam för alla tips! Bilder på hur ni har det i era stall är ju alltid roligt att se!
Tack!

Sv: Förvaring sadel-/foderkammare

Vi har byggt skåp själva. 60 cm är för trångt, vi har ca 67 cm och det är nog minimi för att det ska funger bra. Vi använde reglar, 4,5*4,5 cm och byggde stomme med. Sedan klädde vi väggarna med plywood, 6 mm. Använde 6 mm till dörrarna också. 8 mm hade nog inte varit dumt, men vi hade 6 mm skivor hemma...

Vi köpte vanliga garderober från I**A och det funkar utmärkt. I dom satte vi upp sadelhängare och krokar till träns mm. Har även ett högt skåp som det får plats tre sadlar i, utmärkt när vi hade inackorderingar då vi i familjen hade våra sadlar i samma skåp. I fjärde skåpet har vi bara hyllor, där alla hade var sin hylla där man kunde ha schabrak, mm i.

Lycka till med planeringen! :)

Hur breda måste skåpen vara för att en sadel ska få plats?
Vi har planerat med 80 cm breda skåp från golv till tak, och två sadelhängare i varje.

Har kollat på vanliga garderober, tror ni det är det bästa/billigaste eller ska man försöka bygga själv?

Vi skall bygga själva, enklare, billigare , mer stabilt och hållbart!

I foderkammaren vill jag bygga lådor för kraftfodret. Hur stora bör dessa vara? Räcker det med 50*80cm till varje inackordeing?Måtten för foderkammaren är 2,20m*2,50m. Utmed ena långa sidan finns ingen vägg, genomgång till annat utrymme så det går att ha lådor med öppningen utåt där. Det ska vara 8 lådor.

Jag har stått i stall med foderlådor som öppnas ovanifrån och jag tycker det var helt värdelöst! Man får nästan krypa ner i lådan för att få tag på saker och ting som kanske inte är helt fulla... För att inte tala om att lyfta ner en 30 kg säck ...Skall du göra lådor så gör dem öppningsbara från sidan OCH uppifrån!
Hoppas ni förstår min beskrivning av utrymmena....

Hur har ni andra löst det? Tacksam för alla tips! Bilder på hur ni har det i era stall är ju alltid roligt att se!
Tack!

Lycka till!

Vi köpte vanliga garderober från I**A och det funkar utmärkt. I dom satte vi upp sadelhängare och krokar till träns mm.

Vet du hur breda era garderober är? Har försökt mäta en sadel men det är svårt att föreställa sig hur det blir "på riktigt".

Tack för alla svar! Ska tänka på detta med lådorna med öppningsbara sidor också.
Är det någon som har något förslag på hur man löser kraftfoderförvaringen på annat sätt? Har 8 inackorderingar som ska ha eget foder och det känns som att det inte kommer funka med tunnor till alla.....

Dom är nog mellan 65-70 cm, ska kika på det nästa gång jag är i stallet! :idea:

I**a har stora vita förvaringsbackar som går att stapla men går ändå att öppna. Läste för länge sedan om dom här och har köpt det själv. Två på varandra är inga problem. De är dessutom rektangulära så man slipper all döplats som runda tunnor tar i onödan!

Jag har precis köpt sådana, verkar kanonbra:

20659_PE105805_S3.jpg

//Jezz

Den där lådan ser häftig ut! :)

Jag har svårt att föreställa mig storleken bara, vilken storlek har du köpt? Hur många kilo foder får du plats med i?

Kollade precis på dessa lådor. Hur mycket går det i en sådan låda? Såg att det går i 90l men hur mycket blir det rent praktiskt, får man i en hel tex kraftsäck på 30kg?

Min "inackordering" hade såna. En stor med betfor i, en lite mindre med havre i. Som hon staplade på varandra. Jättepraktiskt!

*KL*

Jag har också kollat på de där backarna från ikea. Kommer inte ihåg exakt vad de kostade, men runt 150:-/st? 8 inackorderingar och de lär ju behöva minst 2 var...det blir dyrt!

99kr kostar dom, blir ca 1600 för 16 st. Det tycker inte jag är så farligt dyrt. Det är nog svårt att lösa det på något annat sätt billigare om man vill ha lika dan förvaring till alla.
Men har du något förslag tas det naturligtvis tacksamt emot!

Jag tycker det verkar supersnygt- och garanterat bra. Inga möss kommer i dom lådorna.. O inte ruttnar dom heller som trälådor gör.
Jag hade lätt valt detta!

*kl*

Vi har sådana lådor (96l) till vårt foder, och de sväljer då en Krafft Grund-säck på 30 kg! Staplar två stycken på varandra, men tre funkar nog också utan problem. Så de är helt klart ett jättebra alternativ, tycker jag :banana:

Ni med gamla garderober till sadlar osv ?
Vet ni om de håller fukten borta någorlunda?
Nämligen så att ajg ska ha lösdrift och kommer behöva göra av lädergrejerna ngnstans och jag har ingen aning om vad jag ska göra av dem. inte lätt alls det här :P.

Kom gärna med idéer. Ledsen för knapplån!

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 350
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag håller som bäst på att skissa på hur jag vill bygga mitt stall - som skall byggas i en existerande gammal ladugårdsbyggnad - och har...
Svar
13
· Visningar
3 685
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Vi ska bygga ny sadel- och foderkammare till våren, och jag funderar lite på hur man inreder sadelkammaren på ett bra sätt. Det är fyra...
2
Svar
20
· Visningar
7 827
Senast: AnnBur
·
M
Anläggning Hej! Tänkte starta en tråd där vi kan dela med oss tips på hur man organisera förvaringsutrymmen i stallet/sadelkammaren, hur man...
2
Svar
31
· Visningar
12 084
Senast: Bellapops
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar