Förvaring sadel-/foderkammare

Sv: Förvaring sadel-/foderkammare

Ingen som har ngt mer om läderförvaring ?

Först en fråga - VART KÖPER MAN dessa foderlådor?? Suveräna ju! Såna ska genast införskaffas till vårt lösdriftstall. :bow: Vem vart hittar jag dom?

När det gäller läder så säger jag bara en sak till dig som ska ha lösdrift - se till att skaffa en bra förvaring.
Somartid fungerar det jättebra att ha lädret eg vart som helst där det inte regnar in, men på vintern behöver lädret förvaras "varmt". Vi hade lite grejer i stallet denna vinter och dessa var bara att kasta. Nu var det både av bättre och sämre kvalité men det mesta var inget att spara på. Det blev förstört jättefort.

Så jag råder dig att skaffa ngn form av uppvärmd sadelkammare, där det iaf inte sjunker under nollan. Det räcker att ha ett litet elelement (även om det iof drar onödigt mycket ström) bara för att hålla temperaturen någorlunda. Det gör väldigt stor skillnad. Vår sadelkammare, där resten av grejerna fanns, är varken bra eller varm, men elementet höll iaf temperaturen så att lädret inte blev förstört.

Sorry, nu var jag dum. Det är ju bara att följa länken om man vill hitta vart lådorna säljs. :angel: My bad - lite tom i huvudet idag. :cool:

Vi har dock det problemet att vi inte har någon el där. så isåfall får man väl bära grejerna :P haha.

Mitt enda råd till läderförvaringen är att ha sakerna i så täta skåp/lådor som möjligt och så ha torrbollar i som drar till sig fukten. Det är väl fukten som förstör lädret, inte kylan?
Leta reda på ett gammalt kylskåp kanske? Det borde ju va tätt iaf.

Ni med gamla garderober till sadlar osv ?
Vet ni om de håller fukten borta någorlunda?
Nämligen så att ajg ska ha lösdrift och kommer behöva göra av lädergrejerna ngnstans och jag har ingen aning om vad jag ska göra av dem. inte lätt alls det här :P.

Kom gärna med idéer. Ledsen för knapplån!

Hööks har avfuktnings"påsar" som man kan hänga i skåp/lägga i låda. De funkar utmärkt!

Det skulle jag kunna göra! Shysst, lär väl inte vara så många som har likadant :rofl:

Nu har jag köpt lådor på ikea! Dom såg väldigt små ut men jag får väl lita på er här inne som säger att man får i en krafftsäck.
Det blev iaf gott om plats över i sadelkammaren! Nu ska det bara upp hyllor över lådorna också.

En fråga till också. Räcker det med två lådor var? Om någon vill ha fler sorters foder, hur gör ni då? Vill att alla ska ha lika mycket plats och att det ska vara organiserat och snyggt i stallet men det finns ju säkert dom med 7 olika sorters kraftfoder som deras häst MÅSTE ha. Ska man bara säga att tyvärr det finns inte plats eller hur har ni andra löst det?

Alltså ska de ha fler kraftfoder, eller fodervarianter så får de ju lösa de. Slltså finns de inte plats är det ju dem som får göra ngt åt det! Det tycker ju jag iaf = ).
Du erbjuder dem två lådor och sen ja= )

Så du tror att de skulle funka med såna avfuktningsgrejer o vanliga garderober ? Eller i täta kylskåp ? = )

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 350
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag håller som bäst på att skissa på hur jag vill bygga mitt stall - som skall byggas i en existerande gammal ladugårdsbyggnad - och har...
Svar
13
· Visningar
3 685
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Vi ska bygga ny sadel- och foderkammare till våren, och jag funderar lite på hur man inreder sadelkammaren på ett bra sätt. Det är fyra...
2
Svar
20
· Visningar
7 827
Senast: AnnBur
·
M
Anläggning Hej! Tänkte starta en tråd där vi kan dela med oss tips på hur man organisera förvaringsutrymmen i stallet/sadelkammaren, hur man...
2
Svar
31
· Visningar
12 084
Senast: Bellapops
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar