förvaring av halm...

dixy

Trådstartare
Hej, mina hästar ska stå på halm , men jag kan inte förvara det inomhus ( finns inte plats)
nu undrar jag om det räcker att jag ställer dom på lastpallar och sen lägger över en persenning?? håller dom sig eller? det ta ca 2 veckor att bruka up en stor rundbal tror jag :)tack för svar

Sv: förvaring av halm...

En stallägare där vi stod inackorderade gjorde så. H*n hävdade att det gick jättebra, inga problem alls. När vi påstod motsatsen blev hon otrevlig, vi skickade in hygienanalys. Det är första gången jag fått tillbaka en analysrapport där det stod att materialet var hälsofarligt för både djur och människa. Vi skulle bränna det, men långt från bebyggelse och hantera det som farligt avfall (mask etc)

Svaret är nej, det är inte att rekommendera.

En stallägare där vi stod inackorderade gjorde så. H*n hävdade att det gick jättebra, inga problem alls. När vi påstod motsatsen blev hon otrevlig, vi skickade in hygienanalys. Det är första gången jag fått tillbaka en analysrapport där det stod att materialet var hälsofarligt för både djur och människa. Vi skulle bränna det, men långt från bebyggelse och hantera det som farligt avfall (mask etc)

Svaret är nej, det är inte att rekommendera.

Fast max 2 veckor under presenning och på pall borde inte hinna förstöra halmen?

Beror iofs på vädret också, är det superfuktigt med konstant regn är det ju skillnad mot om det är en torr och kall period med frost och ingen nederbörd.

Däremot vore det inte särskilt bra att förvara halmen så en hel vinter.

/KT

På några timmar börjar processerna köra igång, fukten kommer in även om det är pressenning över. Här i Skåne är det tvärkört, frågan är var ts finns.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 492
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
824
Senast: ryujaneiro
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 171
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar