Förväntningar på fritids?

A

Annika_38

Vad har ni som föräldrar för förväntningar på fritids?
Har era fritids en bra verksamhet? Får ni information om barnens sociala utveckling osv? Medverkar någon från fritids på skolans utvecklingssamtal?
Hur tycker ni att era fritids fungerar? Vad är bra/dåligt?
Många frågor, men skriv och berätta!

Sv: Förväntningar på fritids?

Ingen info ges, ingen från fritids är med och jag förväntar mig bara att hon får frukost och mellanmål och att nån tittar till henne tyvärr.
Men med nära 80 barn inskrivna på en yta av kanske max 100kvadrat så blir det inte mer:(
För många barn, för lite enskild tid och för lite info. Jag är ju strax färdig lärare så jag frågar och ifrågasätter men det hjälper ju inte mycket.

Nu går dottern egentligen bara en timme om dagen, förutom under loven, det är ibland hon får lov att gå lite längre men det är väldigt sällan. Men jag är nöjd med fritis, det enda jag har att klaga på är att de inte låter henne komma in på morgonen, eller någon som kommer med första bussen eftersom de säger sig vara på väg ut då, jag anser att det borde gå att hitta bättre lösningar på morgonen, men nu har dottern bytt kapprum så nu kan hon ändå gå in och sätta sig i värmen istället för att stå ute och frysa i 45 min innan skolan börjar. Det bästa vore ju om fritis/skolan kunde ge barnen som kommer så tidigt med skolbussen frukost, för det är en kamp varje morgon att få henne att äta något. Ibland får hon ta med sig en smörgås men det är ju inte heller helt ultimat...

Den socialutvecklingen pratar vi om på utvecklingssamtalen men det är ju fröken som håller i det, och fritis får skriva ner om det är något särskilt, jag antar att om det är några problem så finns det någon från fritis med på utvecklingssamtalen oxå. Fritisfröknarna finns ju med ute i skolan under "dagtid" så de är ju väldigt integrerade. Tex har en av fröknarna gympa med en del av klasserna, en annan är resurs i de äldre klasserna och har bild i någon klass.

Så ja jag tycker fritis fungerar bra för det mesta, det är aldrig några problem utan det mesta går att lösa (förutom morgonen då).

Du kan väl kanske ta och kolla vilka mål de har i sin kvalitetsredovisning?;)

Finns det ingen morgonomsorg?
Kul i alla fall att du verkar vara nöjd med erat fritids!:)
Vad har de för verksamhet?

Jo de har ju lite mål, men det är ju problem i skolorna i denna kommun så de är på väg med kvalitetsredovisningen men är inte där än

Jaha, eller oj då! Jag trodde alla skolor i Sverige var skyldiga att skriva kvalitetsredovisningar.
Men vad har de för mål? Och vad har de för verksamhet?

Ja jag undrade det med så jag gick ut på hemsidan men icke sa nicke det fanns inget där. De hänvisar ju till hemsidan hela tiden och vi får ju egentligen inga mål för fritids. Detta ska jag ta upp med samrådsrepresentanten faktiskt. de har möte på måndag.

Bra! Ställ krav och ifrågasätt! Både för barnens och personalen skull.
Fråga hur det är för personalen att arbeta utan mål...;)
Fritidshemmen lyder under Lpo 94, så krav kan ställas!
Vad tycker ditt barn om fritids då?

Finns det ingen morgonomsorg?
Kul i alla fall att du verkar vara nöjd med erat fritids!:)
Vad har de för verksamhet?
Jo för de som blir skjutsade det av sina föräldrar, så det kan komma barn med bil samma tid som hon kommer med bussen och de får komma in, men eftersom hon åker skolbuss så får hon vara ute. Men som sagt nu kan hon gå in och sätta sig så hon brukar ha med sig en bok och sitta och läsa tills nästa buss kommer ca 15-20 min senare där det finns mer kompisar som åker.

Vi har ett jättebra fritids som barnen går på på eftermiddagarna fram till skolbussen går hem klockan tre. Ju äldre de är desto längre skoldagar har de ju och mindre fritids, för min son som går i förskoleklass slutar de oftast kl 1 och har alltså två timmars fritids, förutom på fredagar då det inte finns nån fritids alls. Varje dag är det olika aktiviteter som akrobatik, simning, "mysfika", origami (!), fotboll, "styrda utelekar", etc, en del håller på några veckor andra hela terminer.
Jag tycker att det är bra. Ibland tycker barnen att det är tråkigt att vara med och vill gå ifrån men vi föräldrar har bestämt att alla barn ska uppmuntras att vara med en liten stund iaf innan de får gå och ha fri lek. Aktiviteten tar dessutom oftast inte 2 timmar heller så det finns tid för fri lek ändå.
Simningen tycker jag nog är det bästa eftersom det finns en kvalificerad siminstruktör som hjälper ett par barn per gång medan de andra får leka fritt under frökens överseende och de flesta har redan lärt sig simma.
Jag tycker dock att de kunde haft fritids också på fredagar men vi har ett system då när barnen åker hem till varandra och leker då så det brukar lösa sig även för oss föräldrar som jobbar heltid.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 292
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 845
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 880
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka