Förvänd sluta och förvänd galopp?!!

Sv: Förvänd sluta och förvänd galopp?!!

Självklart vet jag hur man rider öppna.
Jag menar bara att det är bs att man inte ska rida galoppsluta för att hästen kan lägga sig till med någon ovana.

Jag menar galoppsidan och vi kan kalla den innersidan om du vill, men eftersom jag ställer hästen uttåt, så blir ju den sidan innersidan.

Det håll hästen ska vara ställd åt är ju alltid innersidan, eller är det skillnad när den är motställd kanske? Det har jag aldrig tidigare tänkt på.

Jag menar galoppsidan och vi kan kalla den innersidan om du vill, men eftersom jag ställer hästen uttåt, så blir ju den sidan innersidan.

Det håll hästen ska vara ställd åt är ju alltid innersidan, eller är det skillnad när den är motställd kanske? Det har jag aldrig tidigare tänkt på.
Ställer du utåt även i rättvänd galopp?
Jag tycker att det är bättre att börja så o inte försvåra för en som redan har problem med att bara gå i förvänd.

Ja, ibland. Fast mer avcheckning där, att det går och att inget händer med galopp och form.

Oj, snacka om spydig :devil:!

Varför jag nämde att jag tränar för A-tränare var mest för att tala om att jag inte hittat på detta själv. Och jag tror alldeles säkert att Axel har koll på saker och ting.

Jag kan även rida rättställd förvänd på mkt balanserad och lösgjord häst. Men tycker helt enkelt att uttåtställd förvänd är mkt bra för
att tänja/ stretcha ut den yttre sidan och som jag sa tidigare, hitta god balans (speciellt på hästar som har det jobbigt).

Jag är bara inne i en period med dåligt humör :devil: ;)

Jag håller med axel att har hästen det jobbigt bör man inte göra det alldeles för jobbigt utan att ställa lite utåt rakställa, ställa inåt räcker gott och väl annars blir det FÖR svårt och jobbigt för hästar som redan har det jobbigt.
Men det är min åsikt :)

Hur rider du en öppna med bakdelen UTANFÖR spåret? Meningen med öppna är att du ska flytta framdelen inte bakdelen.

Jag håller med om att framförallt sluta bör undvikas i galopp utan hjälp från tränare då hästen lätt skjuter in rumpan atomatiskt. Oftast går ju hästen och skjuter in rumpan inte framdelen.

Fast om hästen är rakriktad på riktigt är detta inget som helst problem , problemet uppkommer ju egentligen när folk skall rida sluta på långsidan med hästar som inte är rakriktade och det är ju inte något man egentligen bör göra innan man kan kontrollera bogar och bakdel.

prova det hära:)

rid öppna på en långsida, när det känns bra sitter och ställer du om och rider som en sluta mot staketet. medd framdelen kvar innanför spåret.:)

Fast om hästen är rakriktad på riktigt är detta inget som helst problem , problemet uppkommer ju egentligen när folk skall rida sluta på långsidan med hästar som inte är rakriktade och det är ju inte något man egentligen bör göra innan man kan kontrollera bogar och bakdel.

Jo men det håller jag med därav skrev jag att man bör undvika att träna på det själv utan tränare i början. Är man på den nivån att man kan rakrikta hästen och rida bra öppnor och slutar ska man givetvis träna på det.

Men känns som att många många ggr tränar slutor utan att gentligen veta vad det innebär och det kan försvåra framtida arbete om hästen lägger sig till med an ovana att skjuta in bakdelen. Därav inte sagt att TS inte är tillräckligt duktig för att behärska slutor.

Tack så mkt , nu fattar ja ju precis! Min tränare kan få det att låta krångligare än vad det är...! :idea:
när jag rider örvänd galopp brukr jag ha min häst utåtsatälld , rakställd då han int riktigt är så stark än. Men det måste väl varaa meningen att hästen ska vara inåtställd på tävlingar??:confused:

Sluta bör undvikas i galopp eftersom man inte vill lära hästen att gå med bakdelen innanför. I galopp är däremot öppna en utmärkt rörelse.

Sluta kan ju ändå vara en bra övning i galopp. För man rider ju inte alltid galoppslutor - DÅ kanske hästen skulle bli sne/lära sig "fel".
Har man bara koll på var hästen sätter sina ben så kan man ju be den flytta benen precis dit man vill... !!
Håller med om att öppna är en bra övning i galopp, och det är ju för att många hästar är sneda i galoppen (går med rumpan innanför spåret/på tre spår). Då kan man rida galoppöppna eller bara "tänka " lite öppna/bogen in.
~
Ang. förvänd xx. Är inte förvänd en dålig benämning egentligen...?! Det får det att låta som att det är en helt annorlunda övning. Men det är ju nästan "samma" egentligen!! Om man tex rider på en äng utan "ridhusväggar" så vet man ju inte ens själv om man rider förvänd eller rättvänd...? :p

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 328
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 321
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 526
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 491
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård