Förvänd sluta och förvänd galopp?!!

Y

Yvvi

Hejsan!
Diskuterade förvänd sluta med min tränare igår, men fick ändå inte till det. Hur ska hästen vara ställd i förvänd sluta? Jag får det till att det blir nästan en öppna...?:confused:

Funderade sedan även över förvänd galopp..Ska hästen vara ställd åt insidan eller åt det "rätta" för den galoppen man rtider i dvs ytter..??
Tacksam för svar från alla härliga bukare!!

Sv: Förvänd sluta och förvänd galopp?!!

Hästen ska i förvänd sluta vara ställd i rörelseriktningen.

I förvänd galopp ska hästen vara ställd åt galoppsidan när man rider program. Men man rider oftast hästen utåtställd (ifrån galoppsidan) när man tränar.

tack!
ngn som har någon bild uppifrån på ett ekipage som rider i förvänd sluta??

En förvänd sluta är ju fortfarande en sluta även om den är förvänd. Tänk bort staketet och tänk istället på om du ska göra slutan åt höger eller vänster.

Jag har alltid tränat så, för att tänja ut galoppsidan och hitta ännu bättre balans. Tränar för välrenommerad A-tränare + annan tränare på mkt hög nivå.

Är det inte mera ett sätt man använder för att lösgöra, när hästen väl är stadig i förvända:confused:

Jag har alltid tränat så, för att tänja ut galoppsidan och hitta ännu bättre balans. Tränar för välrenommerad A-tränare + annan tränare på mkt hög nivå.

Jag ifrågasätter inte att man kan göra så, gör det själv rätt ofta. Både i lösgörande syfte, och för att kolla av att pålle inte byter så fort man ställer om. Nyttigt för hästar som blir lite heta på gröten.

Men att säga att "man" (alla, de flesta) oftast rider så är en grov överdrift.

Jag rider nog uttåtställd redan från början, då jag tycker att det är betydligt lättare att hitta balansen då.

Hmm!
Vems balans:confused:
Om hästen är loss o bär sig bra behöver man inte korrigeringsrida- vilket jag anser att felställd rörelse är.

att checka läget är en sak, men att rida den fel jämnt verkar ologiskt.

fast vad vet jag:o

Hmm!
Vems balans:confused:
Om hästen är loss o bär sig bra behöver man inte korrigeringsrida- vilket jag anser att felställd rörelse är.

att checka läget är en sak, men att rida den fel jämnt verkar ologiskt.

fast vad vet jag:o

Nä du vet inget för den personen tränar faktiskt för en välrenommerad A-tränare och hör sen!

Hmm men blir din häst ALDRIG lösgjord och balanserad någongång om du ALLTID måste rida så? Verkar märkligt :confused:

Eller så funkar det helt enkelt inte :angel:

Jag är lite djärv här och försöker svara på TS fråga istället för att kommentera andras svar..... ;-)

I förvänd sluta är hästens bakdel kvar på spåret medan framdelen placeras innanför. Hästen är ställd och böjd i rörelseriktningen, det vill säga tvärt om mot i öppna.

Eftersom det är böjningen i bålen som skapar sidvärtsrörelsen i sluta får inte hästen tvära för mycket. När det funkar på spåret, kan du även rida förvänd sluta på meddellinjen, innanför spåret eller på ett stort voltspår.

Om du rider på spåret, glöm inte att räta ut (flytta tillbaka framdelen till spåret) och ställa om hästen i god tid innan hörnen.

Sluta bör undvikas i galopp eftersom man inte vill lära hästen att gå med bakdelen innanför. I galopp är däremot öppna en utmärkt rörelse.

Senast ändrad av en moderator:

Sluta i galopp kan visst ridas. men ryttaren bör veta var den har hästen o kunna göra raka fattningar ändå.

Kl

allt som heter förvänd är väl spegelvänt eller att det är hö. skola respektive fast åt vänster * nu fattar jag inte själv:angel:

Sluta bör undvikas i galopp eftersom man inte vill lära hästen att gå med bakdelen innanför. I galopp är däremot öppna en utmärkt rörelse.

Om galoppsluta lär hästen att gå med baken innanför så måste väl galoppöppna lära hästen att gå med baken utanför? :smirk:

//Trani som rider öppnor och slutor i alla gångarter och ändå kan rakställa hästen.

Om galoppsluta lär hästen att gå med baken innanför så måste väl galoppöppna lära hästen att gå med baken utanför? :smirk:

//Trani som rider öppnor och slutor i alla gångarter och ändå kan rakställa hästen.

Men galoppöppna rids väl inte med baken utanför spåret, utan PÅ spåret? :crazy:

Ellen

Oj, snacka om spydig :devil:!

Varför jag nämde att jag tränar för A-tränare var mest för att tala om att jag inte hittat på detta själv. Och jag tror alldeles säkert att Axel har koll på saker och ting.

Jag kan även rida rättställd förvänd på mkt balanserad och lösgjord häst. Men tycker helt enkelt att uttåtställd förvänd är mkt bra för
att tänja/ stretcha ut den yttre sidan och som jag sa tidigare, hitta god balans (speciellt på hästar som har det jobbigt).

Menar du inte innersidan:confused:

men just hästar som har det svårt är det bätrre att ställa lite utåt o sen lite inåt igen o se om det har blivit bättre- att inte utsätta den för alltför jobbiga saker= inget kul att träna:crazy:

Hur rider du en öppna med bakdelen UTANFÖR spåret? Meningen med öppna är att du ska flytta framdelen inte bakdelen.

Jag håller med om att framförallt sluta bör undvikas i galopp utan hjälp från tränare då hästen lätt skjuter in rumpan atomatiskt. Oftast går ju hästen och skjuter in rumpan inte framdelen.

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 328
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 321
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 526
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 491
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård