Förvänd öppna - vad heter det?

alazzi

Trådstartare
Och är det någon som vet vad det heter på tyska eller engelska? Har ridit clinic nu under helgen för en tysk tränare och vi fick göra denna övning. Jag minns inte vad han kallade övningen för, jag gjorde bra som övriga ekipage:angel: Det blir lite jobbigt ibland att översätta alla instruktioner till svenska i huvudet när man rider :smirk:

Villka rörelser är egentligen "travers" och "renvers" Nu härmade jag bara övriga ryttare men jag behöver ju lära mig de tyska termerna.

Är det någon som har tips på någon bra tysk bok där man kan se de olika hästorden förklarade?

Min tränare pratar tack och lov flytande engelska men nu när jag red tillsammans med andra ryttare började han givetvis all genomgång på tyska och sen fick jag lite extrahjälp på engelska:)

Senast ändrad:
Sv: Förvänd öppna - vad heter det?

Travers = Sluta
Renvers = Förvänd sluta
Traversale = Diagonalsluta
Schulter Herein = Öppna

Bra böcker är Richtlinien Band 1 & 2!

Tackar!

Kruppe herein - vad blir det då?

Vi har en Krämerbutiok i stan så jag ska dit och köpa böcker!

Senast ändrad:

Är det någon skillnad på böjning om man ber om travers eller kruppe herein?

Skulle självklart ha frågat tränaren men frågorna kommer nu om just det. Jag hade en del andra frågor som jag diskuterade under själva clinicen.

Antingen det eller så tagen bakdel. Jag kan fråga min tränare om det imorgon om jag inte glömmer.

Alltså, egentligen är det ingen skillnad mellan Kruppe herein och Travers. Men Kruppe herein används även när hästen svänger in bakedelen på egen hand (när den inte riktigt orkar bära sig) och då är det ju ingen rörelse eller något som man eftersträvar. Därför tyckte min tränare att man inte ska använda det uttrycket utan hålla sig till travers (som samlande rörelse, "Hankenbeugung"). När din tränare ber om Kruppe herein ska du dock rida en sluta!

Tack!

Jag red sluta när han sa kruppe herein men sen blev jag väldigt förvirrad när man även sa travers. Så när jag började fundera på det så antog jag att det ska vara någon sorts skillnad på utförandet.

Han använde även schulter herein och då red jag öppna.

*lån*

måste bara få klart för mig. det är så många termer hit o dit..

en förvänd öppna eller sluta är väl egentligen samma rörelse, ingen skillnad mot vanlig öppna eller sluta, bara att om man är på en ridbana, att hästen är böjd utåt istället för inåt..?

eller? :confused:

Jo, men konstigt nog så tycker jag att det är enklare att rida en förvänd sluta än den rättvända slutan. Men problemet sitter nog mycket i ens eget huvud...

Läste att det är lättare för ryttaren att rida öppna. Minns inte förklaringen till varför men det upplevdes som lättare.

hmmm är inte så bra på tyska.. :o men det finns inte förvänd öppna.... man skulle säkert kunna rida förvänd öppna i korrigerings syfte, men det borde ta bort bjudningen väldigt mkt!! förvänd och "rättvänd" sluta finns, dock endast på spåret. I tusklad skiljer de dock på skolor på rakt spår och diagonala, eftersom fotförflyttningen och spårningen blir annorlunda...

Med andra ord så var det förvänd sluta, som vi red, bara att jag inte fattade det:rofl:

Trodde att det var öppna fast utåt, men då var det förstås en sluta som vi skulle rida. Jag tittade lite på vad övriga ryttare gjorde och trodde att jag red rätt. Tränaren sa i alla fall inte att jag hade fattat fel. Han vet att jag inte pratar så bra tyska så när han märkte att jag inte hade förstått så bytte han till engelska.

Har köpte en bra bok nu samt att jag har hittat en jättebra sida med hästtermer på olika språk.

http://www.reiterin.ch/l/lexikon.htm

okey... ja alla dessa termer ;) Särskilt på tyska... hehe... inte min starka sida...

Nä, ibland var jag att levande frågetecken när tränaren beskrev övningarna på tyska och sen förklarade samma sak på engelska:D

Jag teaterviskade ibland till en annan tjej men hennes stående kommentar var bara att jag skulle fråga tränaren igen eftersom jag ju faktiskt hade betalat för att få undervisning;)

Men efetrsom jag insåg att det inte var ett språkproblem utan mer ett hjärnspöke så lär jag bli, jag ville prova själv först.

Vissa saker frågade jag om när jag absolut behövde veta mer.

Men när jag tittar på videon från ett av passen så ser jag att ingen annan heller gör övningarna rätt. Så vi hade svårt allihop att rida just de övningarna eftersom det var helt nya övningar för oss alla.

Liknande trådar

Ridning Har ni sett denna undersökning? Väldigt intressant tycker jag, som främst tränar just dressyr. Någon som vill kommentera? Jag nämnde...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 770
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar