Förvänd galopp övning!

K

ketchup

Hej. Min medryttarhäst (rider 5 dagar veckan) gör oftast rena byten, annars korsgalopp 1-2 steg. Hon samlar sig bra och bär sig väldigt fint i trav och galopp. Öppna, sluta, skänkelvikning, halv piruette mm sitter i galopp. Men den förvända är däremot svårare. Hon bukar bryta av efter några steg eller byta. Har ni någon bra övning som stegvis tränar upp den förvända?

Mkt tacksam för svar! :)

Sv: Förvänd galopp övning!

hmm. Tat stegvis, som du antagligen tänkt göra. Börja lätt och öka stegvis svårighetsgraden.

lätt övning:
Du kommer på fyrkantsspåret i vänster varv t.ex (vänstergalopp). När du kommer till hörnet på långsidan (bokstav H el. F) så rid igenom hörnet och sväng in några meter innanför spåret och rakställ honom eller försök forma honom runt höger skänkel så gott det går. när du närmar dig hörnet till kortsidan (bokstav K el. M) så ställ om honom igen och rid igenom hörnet ställd som vanligt åt vänster. Det blir alltså att du rider förvänd galopp i en stor serpentinbåge längs långsidan.

nivå 2:
kom i t.ex. höger varv (galopp). vänd in vid B och vid X ställ honom rakt eller försök ställa honom något åt vänster, när du närmar dig E (gör inte en alltför snäv sväng, utan vänd in någon meter innan) så vänd åt vänster. Galoppera bara några steg och sakta av till trav igen så fort du känner att han tänker lägga om galoppen.

nivå 3:
kom i t.ex. höger varv i trav. Vänd in vid hörnet (t.ex. vid M) som om du ska gå på en stor serpentin efter hela långsidan. Forma honom i traven utåt, alltså åt vänster (runt vänsterskänkeln). När du kommer ungefär vid bokstaven B så fatta vänstergalopp. När du sedan kommer ut till hörnet vid bokstaven F så ställ honom åt höger, alltså inåt i förvänd galopp.

Jätte bra övningar som funkar. Gör övningarna tills hästen tar fler och fler galoppsteg i varje övning i förvänd galopp.
Lycka till!

Sv: Förvänd galopp övning!

hmm. Tat stegvis, som du antagligen tänkt göra. Börja lätt och öka stegvis svårighetsgraden.

lätt övning:
Du kommer på fyrkantsspåret i vänster varv t.ex (vänstergalopp). När du kommer till hörnet på långsidan (bokstav H el. F) så rid igenom hörnet och sväng in några meter innanför spåret och rakställ honom eller försök forma honom runt höger skänkel så gott det går. när du närmar dig hörnet till kortsidan (bokstav K el. M) så ställ om honom igen och rid igenom hörnet ställd som vanligt åt vänster. Det blir alltså att du rider förvänd galopp i en stor serpentinbåge längs långsidan.

nivå 2:
kom i t.ex. höger varv (galopp). vänd in vid B och vid X ställ honom rakt eller försök ställa honom något åt vänster, när du närmar dig E (gör inte en alltför snäv sväng, utan vänd in någon meter innan) så vänd åt vänster. Galoppera bara några steg och sakta av till trav igen så fort du känner att han tänker lägga om galoppen.

nivå 3:
kom i t.ex. höger varv i trav. Vänd in vid hörnet (t.ex. vid M) som om du ska gå på en stor serpentin efter hela långsidan. Forma honom i traven utåt, alltså åt vänster (runt vänsterskänkeln). När du kommer ungefär vid bokstaven B så fatta vänstergalopp. När du sedan kommer ut till hörnet vid bokstaven F så ställ honom åt höger, alltså inåt i förvänd galopp.

Jätte bra övningar som funkar. Gör övningarna tills hästen tar fler och fler galoppsteg i varje övning i förvänd galopp.
Lycka till!
Ska testa imorgon! Tack så mycket för tipsen. Ibland brukar jag göra så att jag kommer i skritt längs spåret å fattar förvänd galopp och galopperar kanske fem steg och bryter sedan av till skritt. Det är en av de få förvänd övningara som bruakr gå bra :P

Liknande trådar

Träning Hej! Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd...
Svar
5
· Visningar
1 257
Senast: Nevermind
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 134
Senast: WildHorse
·
Dressyr Hej! jag har efter mycket om och men börjat leta efter en ny kompis att tävla och träna dressyr med. Jag har kollat runt på diverse...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 734
Senast: Kristall10
·
Ridning Hej! Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra...
Svar
8
· Visningar
1 071
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka