Här är en till med dåligt lokalsinne. Skämdes lite när jag varit på stan med en utländsk brevvän och hon hittar bättre här i stan än vad jag gör.
När jag ska till en ny plats så kollar jag alltid på google maps innan, brukar kolla på street view hur det ser ut längs vägen jag ska gå.
Kan aldrig räkna ut vilken uppgång jag ska ta i tunnelbanan...Hötorgets uppgång "Konserthuset" är ett h*lvete, finns inga skyltar där (iaf inte senast jag åkte dit) så man vet inte vilken uppgång som går vart, det finns fyra tror jag. Det slutar alltid med att jag måste gå över gatan ändå.
När jag går på promenad hemifrån brukar jag däremot hitta hyfsat, har koll på var vissa gator går så kan jag hitta en av dem så funkar det. En gång när jag åkt buss och gjort ett ärende så skulle jag gå hem och gick lite vilse...men fick syn på Stadshusets torn mellan några hus så då visste jag att jag skulle åt det hållet för att komma till en gata jag kände till.
Är även lite ansiktsblind. Om det är nån jag inte träffat så ofta och personen dessutom bytt frisyr så blir jag förvirrad. Jag känner främst igen folk på deras frisyr...
Namn blandar jag ihop eller glömmer. Annika blir Anette, Gerd blir Gertrud, Ragnhild blir Gunhild osv.
Glömmer vad jag ska säga eftersom det försvinner direkt när jag tänkt tanken. (Beror antagligen på min ADD).
Glömmer vad jag ska göra. (Är nog också pga ADD:n) T.ex. sitter och ser TV och tänker "visstja, skulle ju byta batteri i fjärrkontrollen", reser mig upp och går och tar ett glas vatten...går på toa...sen får jag en känsla av att det var ju något jag skulle göra...
Ett till exempel: Läser något på nätet som jag tänker att jag ska googla, klickar på sökrutan och...har glömt vad det var jag skulle söka efter.