Förtvivlad!!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Jansson
  • Startdatum Startdatum
J

Jansson

Finns det någon i detta land som har varit med om följande, och dessutom har något bra svar..??!
Jag har ett treårigt varmblodssto som tränar för fullt för kommande tävlingar, men problemet är att efter varje träning, morgonen efter, när hon ska gå ut, så är hon så stel att hon knappt vill gå framåt!
Hon går med väldigt korta steg fram och går nästan på tvären med baken när det är som värst. Det brukar släppa efter hand när hon är ute, och dagen efter brukar allt vara som vanligt igen. Har provat med både massage och streching i samband, men inget verkar riktigt hjälpa.
När hon tränar så springer hon helt rent, och med en riktig vilja, och så blir det så fel sen när hon är klar!
Hoppas någon har något bra svar, eftersom jag själv är helt förtvivlad!! :cry:

Sv: Förtvivlad!!

Verkar vara en någon form av korsförlamning.
Hur mycket krafftfoder ger du?

Jag kan inte påstå att jag varit med om det själv men.. Kanske kan bidra med lite tips ! :angel: :idea:

Dom första tankarna jag fick i huvudet var att du kanske tränar för hårt och skrittar för lite.. Sen om det är så det kan bara du svara på..?
Hur tränar du? Hur mkt skrittar du fram/av?
Efter träningen, ställer du hästen i boxen resten av dan eller går den ut i hagen? Om den står inne efter att den blivit tränad så kan den ju bli stel för att den först tränat hårt och sedan står helt stilla.

Hoppas det löser sig.

Det låter precis som min korsis-pålla även om min fått sina i direkt samband med träning, hon måste ha fruktansvärt ont i kroppen.

Om du lyfter bakbenen, kan hon böja i hasen då? Jag upplever att min blir hemskt stel i hasen när hon har haft sina lätta anfall (de var så lätta att jag inte fattade att det var korsförlamning förrän det slog till på riktigt.

Receptet på en korsis-häst är ju att inte ladda utt musklerna för mycket, jag har tagit bort spannmålet på min häst (ger mycket betfor) och ser till att tömma musklerna ofta på henne. Hon vilar sällan och rör sig ALLTID för vagn eller sadel dag före och efter snabbjobb.
Man kan se till att tömma musklerna varannan dag genom nån snabbare rusch om man har något bra ställe att göra det.

Tillägg: Jag skrittar MASSOR innan jag börjar jogga henne och skrittar massor efter jobben också...

Ja, tanken över korsförlamning har även jag haft, men saken är den att hon tränas "normal hårt", hon blir väl skrittad före och efter träning, samt är ute i hage resten av dagen. Är i övrigt vältränad. Hon får även mindre kraftfoder än vad som är uträknat i hennes foderstat. Läste nyss om en ev elektrolysobalans, kan det vara nått?

Jag skulle nog kolla upp henne...
Alltid skönta att utreda problemen och med en sån ung häst.
Lycka till och berätta när du finner vad hennes problem är...

Salt tror jag inte att det är.

De sk "korsförlamningshästarna" har en uppbyggnad av muskelvävnaden som gör att de lättare utvecklar korsförlamning.
De lägger på sig för stora energidepåer i musklerna som sedan bildar en så pass sur miljö att muskeln till slut krampar och kan inte användas...

Det viktigaste är, som tidigare nämnt, att skritta hästen mycket, ffa efter jobb.
Och minimalt med krafftfoder och istället mycket alt. fri tillgång till grovfoder.
Man skulle kunna prova en kur med magnesium också. Magnesiumet är nödvändigt för att musklerna ska kunna slappna av och ges tillsammans med c-vitamin.

Hoppas du får ordning på din pålle.

/E

Ja, tanken över korsförlamning har även jag haft, men saken är den att hon tränas "normal hårt", hon blir väl skrittad före och efter träning, samt är ute i hage resten av dagen
Det finns hästar som när de väl en gång drabbats av korsförlamning blivit obrukbara för träning/tävling så att man tränar normal hårt och skrittar av innan och efter träning ger så att säga inga garantier. Låter som att din häst behöver kollas upp ordentligt.

Jag tänker med på kordförlamning. Hur pass laddad är hon när du tränar? Var nämnligen med om häst som fick korsförlamning efter hon stått i två veckor o skulle köras igång igen. Jag körde väääldigt försiktigt och när jag kom in stod hon bara och skaka och kunde inte röra sig på några timmar.
Jag fick så mycket skäll att jag kört för fort och hårt med henne.
Men med mycket spekulerande så kom ägaren fram efter att ha pratat med lite olika tränare att en mycket laddad häst som inte får gå på i sitt tempo kan drabbas av korsförlamning. Där av jag undrade hur din häst var att köra!

Det behöver inte vara så, min korsis är cool och ostressad, ligger inte på alltså.

Finns det möjlighet att din häst kan gå ute dygnet runt så hon får röra på sig mer?
Värme är också bra. Min växande häst var stel och vägrade trava. Jag la värmelera över rygg och kors under nätterna så att hon höll sig varm i musklerna. Det hjälpte henne. Tycker som tidigare insändare att du ska ta blodprov på henne och kolla upp ASAT och CK.

Tjenare!!!
Åk till en veterinär och kolla upp henne . Vi har en exakt likadan symtom hemma och varje gång det blir så där är det för att han är halt.
Lycka till / Appendix

Hej har varit med om de du beskriver, jag fick då rådet att prova något som heter gurkmeja,å hör å häpnad problemet gav säg efter 1 veckas användning fins att köpa hos stora mat grossister hoppas de löser sej för dej å din häst

Korsförlamning beror på att de snabba muskelfibrerna (IIA och IIB) går sönder. Ärftlighet/genetiska faktorer, stress, foderstress (socker) och rutiner är sådant som inverkar.
Arnes bästa medicin för hästar med korsförlamningsproblem är att försöka hålla en foderstat bestående av max 3 kg kraftfoder och att köra fort med hästen varannan dag så att glykogen-halten i musklerna sänks. Detta innebär 200 i puls en kortare sträcka.
Detta bör alltid göras dagen innan ett lopp, annars är risken stor att tävlingsstressen utlöser korsförlamningen.

hittade på nätet .....

tycker tyvärr också att det låter som korsf. "måndagmorgonbesvär"

jag hade ju en korsis förut, men han fick aldrig dagen efter,utan det visade sig när jag selat av och sku flytta honom till tex spolspiltan.

jag gav honom havrefritt kraftfoder+olja. massor med b-vitaminer, både oralt och i.v. (har ju diskuterats b-vitaminets eg effekt tidigare tusentals ggr, men min åsikt är att det skadar ju inte iaf!)
när han fick det fick han spruta m muskelavslappnande+b-vit direkt.
vet att endel kyler vid akut kf, spolar iskallt vatten över korset.

"körde ur" musklerna varannan dag. massor massor m skritt för hand, alltid trekk eft snabbjobb.

Min erfarenhet är att de sällan får korsis på tävlingsplatsen. När jag tänker efter har det nog aldrig hänt oss, men vet att det hänt andra. Var det inte någon häst på elitloppet som fick stryka pga. korsis?
Man kan även prova att låta en sån här häst få gå ute dygnet om. Vi har en märr som aldrig kan stå inne. ut måste hon, även om regnet står som spön i backen.
En märr vi hade gick alltid efter snabbjobb som om hon fått en KF. Vi tog ........jag vet inte hur många blodprov och de visade sig inte vara några fel. Vi accepterade det här. Men visst undrade man vad det kunde vara för fel på henne.
TS har Ni tagit något blodprov, det säger hur Er häst mår.
gulan

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·
Kropp & Själ Är nu placerad i arbetsförmedlingens klor och sysselsatt...Får givetvis betala en massa extrakostnader där som jag iofs också har när...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 343
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Suck… jag stukade min fot ganska rejält förrförra sommaren vilket gick över med vila, fotleden har dock känts svagare sedan dess. Jag...
Svar
6
· Visningar
548
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
857
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix