Förtvivlad

Ewelina

Trådstartare
Hej! För inte länge sen så tyckte jag att jag va duktig inom ridning men nu när jag har kollat i forumet så ser man hur 9åringar tävlar i sm, själv har jag inte tävlat något alls.. Känns inge vidare :( Hur ska man börja för att bli en duktig ryttare i hoppning? hitta rätt tränare? häst? mm.
Mvh/ En som verkligen behöver hjälp

Sv: Förtvivlad

En bild på när jag rider Dressyr*

b8b6db23.jpg

Har inga konkreta svar till dig, men vill bara säga att jag känner igen mig. Man jämför sig med alla andra, och helt plötsligt så är man ingen.. även fast man trodde att man kunde rida :crazy:

sen måste man ju vara 10 för att få tävla i SM.
Saken är den att man ska alltid tävla mot sig själv, och ingen annan.

Äsch, det är ju det som är det fina i ridningen - man skall inte och behöver inte jämföra sig med andra.
Slutar du med allt annat bara för att andra är bättre än du?

Vi har ju alla olika förutsättningar; ekonomi, talang, häst, intresse
osv.

Att sträva efter att vara "bäst i allat" funkar inte i längden.

Du behöver ju inte tävla i SM, att vinna lokala tävlingar, klubbtävlingar eller regionala räcker väl om du tänker efter. Om man nu måste tävla (tycker själv det är löjligt roligt) så får man ju "komma ner på jorden" och jämföra sig med dem i samma "klass" som sig själv.

Henchen skrev:
sen måste man ju vara 10 för att få tävla i SM.
Saken är den att man ska alltid tävla mot sig själv, och ingen annan.
Är man tävlingsinriktad är det hemskt svårt att tävla mot sej själv och ingen annan . Jag är fruktansvärt tävlingsinriktad och jag tävlar i det mesta , även småsaker som vem som kommer först ner till stallet från bussen o sånna där patetiska saker .

sådär känner alla någon gång :crazy:
det viktigaste är att ma har en häst man trivs med och att man har roligt o trivs med sin ridning. Sen är det viktigt med bra tränare oxå.
Jag är jättenöjd med mina tränare, min hopptränare tränar ekipage på SM nivå men hon engagerar sig lika mkt i mig som bara ligger på lokal nivå :)
Lycka till!!

Du får trösta dig med att alla som tävlar är inte så duktiga som de tror. Ibland kan det vara hästen som är duktig och gör allt jobb.
Så att man varit ut och tävlat ger ju egentligen inget mått på hur duktig man är.

Plus att kvalité är ju bättre än kvantitet eller hur.
När du väl kommer ut på tävling så vet du att du är där för att du tränat hårt och rider bra, inget annat.:banana:

*Blev lite peptalk till dig*

känner igen sig själv i din situation..eller så var det för ett tag sedan..

Jag har ridit i ca 13 år både ridskola & privat. Men dom senaste 5 åren privat och jag har lärt grymt mkt..men eftersom jag aldrig haft egen häst i sverige så kände jag mig inte alls lika duktig som alla andra tycktes vara..alla andra tävlade intensvit med sina hästar och tränade regelbundet för tränare så trodde jag att jag knappt kunde nåt!

men jag ska säga dig en sak,folk som jag todde var så mkt bättre än mig,kunde allt och så (även mina vänner som sysslar m hästar) så när jag väl såg hur dom red och hur JAG red,jämförde min å "deras" hästar ,hur dom reds å sköttes och hur dom mådde..så kan jag bara säga : FY fan vad jag rider BRA! Jag är verklgien GRYM med hästar..
Utan att överdriva!

Jag har ridit en å samma häst i över 2 år nu,känner han som min egna ficka och vi blir bara bättre och bättre!

Jag blev själv förvånad över hur dom hära "duktiga" ryttarna (enligt min mening) inte alls var så bra och bättre än mig..det gav mig en sådan enmort kick och mkt mer självförtroende att jag inte jämför mig med dom längre..visst det finns dom som är mkt bättre än mig-men det finns det alltid..

Men jag slutade att tänka så- man kan enbart bara bli bättre! blev min mening,och stolt över mig själv att jag verklgien vet vad jag gör på hästryggen får mig att må bra!

sen ang dom hära 9 åringarna på SM,tror nog mer på att det är föräldrarna som uppmanar dem..och visst-det hade varit kul att tävla sen barnsben,men vem säger att det är försent att tävla nu eller om 5-10 år?

Börja med att skaffa en BRA tränare och en ridbar häst.

jag ställer en motfråga till dej; måste man tävla för att vara duktig?

man måste inte tävla för att vara duktig!! :idea:

det är ju svårt att avgöra på en bild hur en person rider. men jag tycker det ser ut som att du är på rätt väg! man kan alltid bli bättre, vare sej man har tävlat sm eller inte!
Fortsätt kämpa på, försök leta upp en tränare som du och hästen trivs med! men kom ihåg, man måste inte tävla för att vara duktig! :)

man behöver inte ha tävlat högt för att vara duktig...bara så att du vet :P titta på alla unghästutbildare :)

Ewelina skrev:
Hej! För inte länge sen så tyckte jag att jag va duktig inom ridning men nu när jag har kollat i forumet så ser man hur 9åringar tävlar i sm, själv har jag inte tävlat något alls.. Känns inge vidare :( Hur ska man börja för att bli en duktig ryttare i hoppning? hitta rätt tränare? häst? mm.
Mvh/ En som verkligen behöver hjälp

Du behöver inte vara ledsen, du rider säkert bra, den enda du skall bry dig om är dig själv och hur DU utvecklas i din ridning, strunta i alla som säger att de rider SM och så vidare, det finns många som bara pratar strunt :smirk:
Vill du börja hoppa så tycker jag att du skall söka upp en bra tränare, kanske genom någon ridklubb? börja träna med din häst och ha inte för höga krav i början, bättre att jobba sig uppåt i lugn takt så att det inte blir fel.
Man måste börja från grunden även om man rider SM eller VM eller vad man nu tävlar i.
Lycka till!!:banana:

men nu msåte jag fråga...hur roligt tror du vissa av dom är ryttarena har?? dom kan inte ut och bus rida som dom vill med en 200.000 häst..

Liknande trådar

Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
903
Senast: Roxy
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 624
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 088
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 417
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar