Förtvivlad....

Hera

Trådstartare
För 1.5-2 mån sedan gjorde jag ett hästbyte. Min häst hade en olat som jag informerade om före bytet. De såg henne även göra det vid överlämnandet.

Nu tycker de att problemet blivit värre och vill byta tillbaka. Kan man verkligen kräva detta??? Kan jag verkligen ansvara för att hästen mår sämre hos nya ägaren än hos mig.....

Tacksam för hjälp :confused:

Sv: Förtvivlad....

Spontant, utan att ha mer information är så här, tycker jag att du har mest rätt. Du har informerat "bytaren" om situationen. Men som sagt, det beror på vad som avtalats.

Vad är det för typ av olat?

Hon krubbiter. Hon gjorde inte det så mkt hos mej mer än precis i början. Nu tycker de att det blivit värre de senaste veckorna och så illa har det aldrig varit hos mig. Hon var väl informerad innan bytet och fick tom med en rem....

Här var hon ute dygnets ljusa timmar och fick daglig motion. Hon är ute mkt mindre nu och rids inte alls...

Jag vet inte hur det är juridiskt sett, men jag tycker spontant att dom inte borde kunna kräva att bytet ska gå tillbaka.
Däremot borde kanske dom fundera över hur dom kan förbättra situationen. Tex mer motion, kanske byta stall osv.

Det beror på om ni skrivit kontrakt? Står det med klart och tydligt att hon krubbiter och dom har skrivit under med deras signatur måste de i och med detta ha godkänt denna olat. Dom kan ju inte komma och säga då att dom inte visste om detta! Så dom borde inte kunna byta tillbaka om detta är skrivet, men jag är ju ingen jurist....

Min sambo hade pratat m advokaten i går. Han sa att det har gått för lång tid för att reklamera hästen. Detta eftersom problemet har blivit värre hemma hos nya ägaren och att de har varit jättenöjda med henne tidigare.

Tog upp detta mednya ägarna imorse och de backade direkt. De har antagligen oxå kontaktat ett ombud igår..... :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 071
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 627
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar