Förtvinad muskel efter fölning??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare maria_b
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 520

maria_b

Trådstartare
Mitt sto fick ju i våras ett dödfött föl. Hon hade en mkt svår förlossning och riktigt dålig balans därefter. Var väldigt trasig innuti och det kom mkt var och flytningar. Efter mkt mediciner mm så har hon iallafall verkat mkt bättre. MEN, sedan för ca en månad sedan så har en hel muskel förtvinats i bakpartiet. Det är en enda stor grop i bakdelen vid jumsken/flanken. När vi var på seminstation så sade seminveterinären att hon förmodligen fått en nervskada vid fölningen som nu gjort detta, o hon sa att musklen kanske kommer tillbaka, kanske inte. Hon kollade bara som hastigast på det men trodde inte vi kunde göra nått annat än att röra på stoet.

Är det någon som har erfarenhet av detta? Stoet som alltså fortfarande inte fått tillbaka balansen och takten helt i steget innan, har nu blivit mkt värre och är tilloch med halt. Vad ska jag göra? Veterinären ska komma o ge vaccin så tänkte rådfråga då men vill ändå höra med er här om ni har liknande erfarenhet och vad ni gjorde då.

Ett annat problem är att hon fortfaande läcker vätska ur slidan. Hon stod ju på mediciner i en månad efter fölningen men det är inte bra än. Är detta farligt? Veterinären kommer ju som sagt men jag vill ändå höra om era erfarenheter.

Jag fick hem stoet i fredags efter att hon blivt avvänjd ifrån hennes "adoptivföl". Och det var inte nog med otur för hennes del, hon blev attackerad i hagen efter ihopsläppet i söndags och gick omkull, fastande i staketet och drog med sig halva hagen.. Ett svullet ben o halt på andra. Jag hoppas bara inte att detpåverkar dräktigtheten så hon kasat Vet inte hur känsliga dom är för just kraftiga fall? O stressen över att bli jagad kanske var värst. Hon är väl runt 60dygn nånstans så den känsligaste perioden är över.

hon har mest haft otur damen, hoppas det vänder snart!

Sv: Förtvinad muskel efter fölning??

Bra gjort att få henne dräktig över huvudtaget....

Ursäkta en okunnig men VARFÖR vill man på nytt få ett sto dräktigt efter en så svår förlossning?:eek: Hade du själv velat bli gravid direkt efter en svår förlossning?

:confused:

SJÄLVKLART har vi låtit veterinärera fattat beslutet om att betäcka henne igen! Jag är inte okunnig och skulle inte bara betäcka om henne för att jag själv vill det om det ansågs vara olämpligt.

Hon hade ute veterinär väldigt regelbundet i början, de tyckte det var onödigt att ens åka på första brunsten till semin eftersom hon inte skulle gå att betäcka då. Vid senare tillfälle så sa de att nu kan vi nog åka till semin o iallfall ultraljuda för att se om det är tillräckligt läkt inuti, så vi åkte dit men de tyckte vi skulle vänta en brunst till där.

Vi åkte dit ytterligare en gång o seminveterinär kostaterade att nu skulle det inte vara någon fara inför nästa fölning. Hon hade läkt ihop fint invärtes, och även om det fortfarande kom lite vätska så bedömde veterinär att det snart skulle sluta. Vi seminerade, åkte tillbaka på 17 dygn o hon var dräktig. När vi sedan hämtade henne inför 45 dygns kollen hos tjejen som lånat henne som amma till sitt föl så hade hon då fått den där urholkningen och blivit värre instabil baktill. Detta visste vi alltså INTE innan vi betäckte om henne. Det har heller inte slutat att rinna vätska, vilket veterinären hade sagt det borde göra vid det här laget. I vilket fall som helst så ultraljudade vi henne på 45dgr o hon var dräktig. Seminveterinären tittade på urholkningen o konstaterade att förmodligen en muslke förtvinats pga nervskada vid fölningen (vilket vi inte visste då) och att detta först visat sig nu. Min fråga var till er om ni hade erfarenhet av detta!

I vilket fall som helst så har veterinären varit ute idag o kikat på henne. Jag ska komma till honom i nästa vecka för att undersöka med ultraljud mm. Vi väntar inte till 90dagars kollen med det, utan vill snarast få besked om ev medicinering o vad vi ska göra.

Självklart så är jag inte så dum att jag bara seminerar för att jag tycker det, utan det har flera olika veterinärer som är oberoende av varann fått göra. Att hon sedan fått fler komplikationer nu är väldigt olyckligt. Usch vad jag hatar att bli dumförklarad.

Nej! Inte dumförklarad, läs igen i så fall! JAG talar om att jag inte är helt hemma på det här så det vara bara en helt spontan reaktion OCH fråga...

Det är naturligtvis tråkigt när det händer sånt här och om man följer veterinärs rek så tror man förstås att man är på den säkra sidan.

Hoppas att allt går väl och att du får några bra och uttämmmande svar i ämnet här!:bow:

Hej. Missade din fråga förut.

Vi lämnade henne på seminstation o där fick hon stå en vecka. Vi bad dem göra vad som behövdes, men de nämnde inte att de spolat henne när vi hämtade henne så jag antar att de inte gjort det. Vad är det du tänker på att detta kan innebära? Vad kan vätskan bero på i sånna fall om hon inte är spolad? Åtgärder nu?

Tack på förhand

Jag vet inte vad du menar för vätska, men är stoet dräktigt så är det med största sannolikhet nåt som kommer från slidan, och inte från livmodern.

Ok vad bra. Men undra om det är något farligt eller om det försvinner med tiden? Nu ska vi ju åka o undersöka det nästa vecka men jag spekulerar lite ändå.

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som jag betäckte på inrådan av veterinär när hon var 5år, pga att hon skulle vila ett år från ridning efter en... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 599
Senast: maria_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31